Трохи «Хмелева» наприкінці зими

Трохи «Хмелева» наприкінці зими

Там, де Дністер кривим ножем розрізає земну плоть, відмежовуючи село Хмелева від навислої над ним гори, якось зустрілися дві сили: українська «ДахаБраха» й білоруська Port Mone. І було в них усього кілька днів на те, щоб створити музику, яка би уповільнювала плин ріки, звеселяла пташок в небі й викликали весняні соки із землі. Утворену музичну енергію витримали вони рік у своїх душах, а потім наповнили нею чарівні пластини, назвавши їх ім’ям «Хмелева Project». Тепер, у час, коли холодна зима і темні сили скували Україну, їздять музиканти містами і діляться своєю енергією з усіма, хто прагне весни, змін і позитивних емоцій.

Чорне і біле

Чорне і біле

У своїх репортажах iз Берлінського кінофестивалю голова Спілки кінематографістів України Сергій Тримбач час від часу скаржиться, чом би ось таку гарну ідею, взяту за основу в такому–то фільмі на Берлінале, та й не втілити в українському кіно, тим паче що ґрунт соціальних конфліктів у нас «благодатний» — устигай тільки знімати. Те саме можна сказати й про фільм «Прислуга» (The Help) — американську соціальну драму, зняту режисером, що тільки вчиться, Тейтом Тейлором і номіновану на кілька престижних нагород США та Великої Британії (хоча великого врожаю фільм не зібрав).

Відмовили Президенту

Керівництво України продовжує свою нехитру піар–гру й точковими ударами намагається показати, що «влада все ж працює». Цього разу зі скринь Державного комітету телебачення і радіомовлення України дістали припалу нафталіном премію Президента України «Українська книжка року» (це можна пов’язати з участю в роботі премії Ганни Герман), започатковану у 2009 році ще Віктором Ющенком. Швидко організували засідання Комітету й «простою більшістю голосів» визначили три видання, яким пропонують присудити президентську відзнаку. Серед них — у номінації «За видатні досягнення у галузі художньої літератури» — книга «Сни Ганса Християна» у переказі Лесі Ворониної з ілюстраціями Катерини Штанко, видавництво «Грані–Т».

Народжені у мистецтві

Кажуть, на дітях геніїв природа відпочиває. Досвід же відділу культури «УМ» категорично заперечує це заяложене кліше: дивлячись фільми, читаючи книги, відвідуючи концертні й театральні зали, ми давно для себе визначили — таланти в українських мистецьких династіях не переводяться. Від усім відомих прикладів Ліна Костенко — Оксана Пахльовська — Ярослава Франческа Барб’єрі, Богдан Ступка — Остап Ступка (а підростає ще й Дмитро), Ада Роговцева+Кость Степанков=Катя Степанкова й до нещодавно відкритої шоу «Голос країни» дочки Назарія Яремчука Марії. Про ці роди можна й треба писати книги… Тим часом до Дня Валентина «УМ» зібрав окремі «плоди творчого кохання».

Премія миру

Премія миру

Імена лауреатів, що отримають цьогоріч Національну премію України імені Тараса Шевченка, стали відомі ще у п’ятницю, 9 лютого. Проте у Шевченківському комітеті офіційно інформацію не оприлюднюють: сайт повідомляє лише про таємне голосування й прийняття рішення членами Комітету. У секретаріаті пояснюють: «Поки проект Указу Президента про присудження ще не підписав Борис Ілліч (Олійник. — Ред.)». Як відомо, ця процедура обміну офіційними паперами марудна і довготривала. Тому без п’яти хвилин лауреати, які отримали перші вітання від своїх надійних джерел, уже святкують.

Як Винничук став героєм і Винниченком

Справа Винничука, що мала вже би канути в Лету й загубитися серед інших маловтішних суспільно–політичних подій, виходить на новий виток. Наприкінці січня силові органи розіслали по окремих установах листи із завданням дати оцінку літературним творам Юрія Винничука і зокрема його скандальному віршу «Убий пі...са!» (хоча назва цього твору в документах МВС і ГПУ не фігурує, але саме він збурив маловідомого політолога Володимира Бондаренка поскаржитися нардепу Грачу). Отже, як ідеться у відповіді ГУ МВС України у Львівській області народному депутатові Леоніду Грачу: «З метою проведення належної перевірки... до Львівського університету імені Івана Франка скеровано копію вірша Винниченка Ю.П. (очевидно, у львівській міліції Юрія Винничука сплутали з Володимиром Винниченком. — Ред.) щодо встановлення наявності у ньому фактів насаджування культу цинізму, насильства та жорстокості, збочення і нікрофільських мотивів. Копію матеріалів скеровано в управління боротьби з кіберзлочинністю та торгівлею людьми ГУ МВС України у Львівській області для організації проведення перевірки та прийняття рішення в порядку ст. 97 КПК України». Генеральна прокуратура України, у свою чергу, направила скаргу Бондаренка Національній експертній комісії України з питань захисту суспільної моралі.

Хай стоїть наш у Берліні!

Хоч України у програмі кінофестивалю не буде, але присутність нашої дер­жави на європейському кіноринку ось уже кілька років залишається незмінною. До цього презентацією українських кінопроектів у Берліні (як і у Канні) опікувалася Українська кінофундація, організація, підтримувана Міжнародним благодійним фондом «Україна 3000», головою наглядової ради якого є Катерина Ющенко. Політичні реалії у нашій державі диктують перерозподіл фінансово–економічних вливань, куди входять і культурні інтереси. Тому цілком логічним, хоча для багатьох і прикрим, результатом став вихід на поле «підтримки національного кіновиробника» людей, пов’язаних із діючою владою. Все активніше у цьому напрямi працює Держ­авне агентство з питань кіно (що не може викликати захоплення у багатьох молодих і амбітних кіновиробників), яке й представлятиме Україну на кіноринку в Берліні. «Стенд на Берлінале — це лише перший крок, потім буде Канн, Москва, Торонто», — анонсує голова Держагентства Катерина Копилова.

Плоди читання й нотування

Розбалувана цікавими літературними зустрічами столична публіка днями отримала нагоду зупинити погляд на певній події у стрічці анонсів і «забронювати» апріорі лінівий п’ятничний вечір для походу в Будинок кіно, де було заплановано дискусію між письменницею Оксаною Забужко і літературо­знавцем Леонідом Ушкаловим. Зустріч, офіційним приводом для якої стала книга Ушкалова «Від бароко до постмодерну: есеї» (видавництво «Грані–Т»), зібрала повний зал гостей: серед них були і Євген Сверстюк, і співачки сестри Тельнюк. Говорили про «Плоди читання». Для тих, хто не був присутній на засіданні читацького клубу, «УМ» зібрала найсмачніші «фрукти».

Коні не винні

Коні не винні

Коли мені було вісім, я почала оминати в бібліотеці полицю із написом «Про тварин» — виною було натуралістичне оповідання про смерть пташки. Так само в чорний список потрапили кінематографічні твори на дану тематику: лише один кадр з фільму «Білий Бім Чорне Вухо» міг зіпсувати найяскравіший дитячий день. Відтоді мене мучить питання: навіщо дорослі й розумні дяді–тьоті створюють сльозливі історії про перипетії тваринного життя–буття? Навчити дітей співчуттю, перебити потяг до неусвідомленої жорстокості? Чомусь мені завжди здавалося, що цієї мети можна досягнути й менш садистським способом.

Віслава над Віслою

Віслава над Віслою

У цьому красивому стародавньому місті фактично почалося й логічно замкнулося її життєве коло. Народжена 2 липня 1923 року поблизу Познані, Віслава Шимборська разом iз батьками оселилася у Кракові, коли їй виповнилося вісім років.