Граційний цирк у Москві

26.09.2006
Граційний цирк у Москві

Кабаєвiй удома не лише стiни допомагали. (РЕЙТЕР.)

        Оскільки спортсменок, котрі беруть участь у змаганнях із художньої гімнастики, називають «граціями», то чемпіонат Європи, який вдруге поспіль прийняла російська столиця, легко можна назвати «граційним цирком». На манежі, як відомо, дуже цінуються трюки і зовнішній ефект. Схоже, що завдяки головному тренеру збірної Росії Ірині Вінер та можливостям її спонсорів з «Газпрому» цей вид спорту остаточно взяв на озброєння саме циркові пріоритети.

      Нагадаємо, що в художній гімнастиці є три суддівські бригади по чотири дами в кожній: перша оцінює виконання елементів, друга - артистизм, третя - складнощі. Сума балів другої та третьої ділиться навпіл і додається до «виконання» - так складається підсумкова оцінка, від якої можуть ще відняти певну частку балу за втрату предмета чи вихід за килим. Часто можна почути думку, що цей вид спорту - суб'єктивний. Насправді ж з огляду на основи суддівства суб'єктивізм може бути присутнім хіба що в оцінюванні артистичної складової виступу, адже виконання чи невиконання елементів може помітити й не фахівець. Якщо має бажання, звісно. На жаль, про деяких суддів цього не скажеш.

      Розпочалося все з того, що росіяни стратегічно мудро напередодні Олімпіади-2008 вирішили зробити максимальну ставку на цей чемпіонат Європи. А як інакше тримати змагання під контролем, як не в рідних стінах? Ніхто з офіційних осіб турніру не захотів відверто відповісти авторові цих рядків на запитання, чи не дивує їх той факт, що європейський гімнастичний союз визнав португальське місто Портімаю непридатним для проведення чемпіонату Європи, а світова гімнастична федерація після цього довірила провести там Кубок світу (за тиждень до Москви) за участю ще більшої кількості країн? Як вважає наставниця українських грацій Ірина Дерюгіна, сприяючи забаганкам Ірини Вінер, поважні персони з міжнародних «контор» художньої гімнастики крок за кроком наближаються до виключення цього виду спорту з олімпійської програми.

      Судячи з реакції російських колег на спроби обговорити техніку виконання елементів програми, художню гімнастику вони сприймають як цирк, тобто красиве пересування з предметом по килиму з демонстрацією природної гнучкості. І чи варто дивуватися, що за таких умов чемпіонкою Європи стала спортсменка, яка імітує виконання елементів без зайвого шарму. А навіщо, якщо, скажімо, наша Ганна Безсонова, яка упродовж сезону неодноразово одержувала спеціальні призи на кшталт «Міс грація» на різних турнірах, у Москві жодного разу не змогла перевершити мінімальну оцінку «сірої миші» Віри Сесіної в артистизмі! Щоб упередити закид у суб'єктивізмі, наведу «гарячу» цитату з офіційного сайту УЄЖ: «У третій вправі  українки першими представили свої композиції з виконанням складних елементів. Обох судді не оцінили».

      У цьому вся суть «роботи» суддівських бригад у спорткомплексі «Дружба» - хоч би що виконували спортсменки на килимі, росіянки за виконання «котувалися» під 9 балів, а українки ледь переходили рубікон у 8,5 бала. Не вразила суддів ні чистота виконання вправ нашими співвітчизницями, ні відсутність помилок. Важко не погодитися з Іриною Дерюгіною, яка вважає, що оцінки були розписані заздалегідь. «У ці плани, щоправда, не входили очевидні втрати предметів росіянками, - зазначає пані Ірина. - Кабаєва втратила скакалку, яка вилетіла за межі майданчика, мала проблеми з м'ячем, не виконувала елементи, які їй зараховували «на автоматі». Сесіна заплуталася у стрічці, але одержала неймовірну оцінку - 17,275. Неймовірно - чемпіонкою Європи стає гімнастка, яка втрачає предмет!»

      Ірина Вінер натомість на прес-конференції заявила, що перемога Сесіної  принесла їй приємні клопоти, бо тепер у російській збірній є три «перших номери» - Сесіна, Кабаєва, Капранова. Наша Ганна Безсонова, якій таки дали «втішну» бронзову медаль, дипломатично зауважила, що задоволена нагородою, бо відновлювалась після травми, яку зазнала влітку. І це незважаючи на те, що напередодні першого дня чемпіонату Безсонова опинилася в центрі запланованої провокації. Федерація гімнастики України в особі Ірини Дерюгіної навіть змушена була розповсюдити офіційний прес-реліз зі спростуванням матеріалу в одній із російських газет, де було сказано, ніби члени української делегації негативно висловилися про організацію чемпіонату Європи. Об'єктивно, організація і зал справді не зовсім відповідали рівню таких змагань, але всі розуміли, що росіяни взяли на себе роль господарів за досить короткий час. Крім того, у цій явно замовній публікації було сказано, що Ганна Безсонова не візьме участі у чемпіонаті через травму. Альбіна та Ірина Дерюгіни заявили, що нікому з російських журналістів інтерв'ю не давали, а кому потрібні такі провокації, залишається лише здогадуватися.

      А між тим цей чемпіонат Європи був покликаний сприяти зростанню авторитету художньої гімнастики, адже у його програму було включене змагання юніорок. За задумом, для юних гімнасток перебування в одній залі з визнаними «авторитетами» мало б стати додатковою мотивацією в кар'єрі. Важко сказати, наскільки їх надихнуло сучасне суддівство. Після тріумфу в Портімао, де на останньому етапі Кубка світу українки здобули 5 золотих, 2 срібних та 2 бронзових нагороди, у російській столиці наші грації обмежилися винятково «бронзою» (крім Ганни Безсонової, треті місця посіли  також Дарія Кушнерова (булави і стрічка) та Валерія Шурхал (обруч).

      Напередодні «домашнього» чемпіонату олімпійська чемпіонка Аліна Кабаєва сказала, що найголовніше для неї - перемогти себе, а не суперниць. Ця гарна і талановита жінка мала шанс увійти в історію «фейр плей», якби після завершення змагань чесно визнала: «Я не виконую і половини тих елементів, які чисто і без втрат на московському килимі робили українські дівчата». Аліна цим шансом не скористалася. Очевидно, для неї надто багато значить постать Ірини Вінер, яка влітку вже обмовилася, що на посаді головного тренера російської збірної її коли-небудь може замінити саме Кабаєва. Хоча, можливо, росіяни справді вважають, що за такою «цирковою» художньою гімнастикою майбутнє. Але тоді потрібно виступати на манежі, а не на олімпійській арені.

Москва-Київ.

ТАБЛО

Чемпіонат Європи з художньої гімнастики. Москва

Багатоборство: Віра Сесіна (Росія) - 69.400, Аліна Кабаєва (Росія) - 69.150, Ганна Безсонова (Україна) - 67.600, Інна Жукова (Білорусь) - 67.525, Наталія Годунко (Україна) - 66.950.