Кому «пальонки»? В чергу!

04.11.2006

      Мабуть, вам теж доводилося стикатися з підробною продукцією, коли ваші сподівання на відомий бренд — торговельну марку — розбивалися, у кращому випадку, об низьку якість товару, а то й гірше — наносили шкоду здоров'ю. Починаємо шукати винних. Криємо всіх — державу, яка не контролює ринок збуту контрафактної продукції (підробки), власників торговельних марок, які не захищають свій бренд, та будь-кого, лише не себе. А водночас споживач і добросовісний виробник страждають майже однаково, та й держава втрачає значні кошти.

      Недосконалість вітчизняного законодавства у царині захисту інтелектуальної власності, брендів, географічних позначень (якими часто користуються підробники) нині потребує нагального узгодження, адже ми плануємо вступити до Світової організації торгівлі й інтегруватися до європейських структур, а там правила гри дуже жорсткі. Недобросовісна конкуренція карається, інтелектуальна власність, як і приватне майно, захищена від будь-яких зазіхань. Прикладом може слугувати Франція, яка захищає на всіх рівнях власну торговельну марку «Шампанське» й «Коньяк». Аргументація: ця продукція може виготовлятися лише у відповідних провінціях цієї держави, звідки і пішла географічна назва напоїв, які ми звикли відкорковувати на Новий рік чи вживаємо під лимон.

      Тим часом у нас можна зустріти кілька видів «Мирогородської», «Лужанської», «Трускавецької» та іншої продукції. Поряд із оригіналом — на ринку маса підробки. Спритні «ділки» користуються відомими брендами і недосконалістю законодавства у захисті інтелектуальної власності і використання географічних позначень у назві торгової марки.

      Настав час, коли треба конкретно визначитися з цією проблемою. Першим кроком у цьому напрямі став Всеукраїнський науково-практичний семінар «Торговельні марки в Україні — проблеми та перспективи», який нещодавно відбувся у Львові. Організатором його виступили Українська асоціація власників товарних знаків та Моршинський завод мінеральних вод «Оскар» (IDS Group), Державний департамент інтелектуальної власності». Участь брали провідні виробники — власники торгових марок, представники влади, суддівський корпус, Антимонопольний комітет, патентні повірені. Відбувся надзвичайно цікавий діалог.

      Голова Держдепу інтелектуальної власності, президент Асоціації власників товарних знаків Микола Паладій, відкриваючи семінар, сказав, що сьогодні у вітчизняних судах перебуває майже 100 справ щодо захисту інтелектуальної власності. З них 79 стосується захисту торгових марок. Ця статистика свідчить: є проблеми, і розв'язати їх можна саме під час такого діалогу. « Важливо, що у роботі зібрання бере участь майже вся палата з розгляду справ у господарських спорах, пов'язаних із захистом прав на об'єкти інтелектуальної власності, Вищого господарського суду України. Це найліпше підтвердження, що судова влада хоче безпосередньо почути думку власників торговельних марок і разом виробити спільний план дій у захисті інтелектуальної власності та споживачів», — констатував Микола Паладій.

      «На сьогоднішньому семінарі зібралися люди, які розуміють, що найсучасніші виробництва, нові запатентовані технології є лише складовою головної цінності — торгової марки, яка нині потребує цивілізованого законодавчого захисту. Ніколи 15 дрібних виробників продукції під однією маркою не зможуть приносити стільки податків до держбюджету, скільки приносить один легальний власник. Така розпорошеність завдає шкоди як державі, так і споживачу. Ніхто не робитиме інвестицій у будівництво нових підприємств під марку, яку може використати будь-хто. У сфері захисту інтелектуальної власності маємо певну демократію, але вона може перерости в «хаос». Аби уникнути цього і належно підготуватися до світових правил гри, треба вже прописати стратегію розвитку вітчизняних брендів хоча б на наступних п'ять років і гармонізувати вітчизняне законодавство до світового. Саме задля цього і захисту споживача від підробок ми, виробники, ініціюємо проведення таких семінарів», — сказав генеральний директор компанії IDS Group (ТМ «Моршинська», «Миргородська») Микола Кміть.

      За результатами семінару Держдеп інтелектуальної власності разом із Асоціацією власників товарних знаків має на меті підготувати низку змін та доповнень до діючих законодавчих актів у царині захисту інтелектуальної власності. Можливо, таким чином нас, споживачів, держава захистить від підробок?