Гай Річі, шахи, один ствол

19.10.2005
Гай Річі, шахи, один ствол

      Після виходу на екрани фільмів «Карти, гроші, два стволи» (1998) та «Великий куш» (2000) режисера Гая Річі стали називати культовим, а ці стрічки — найвдалішими з усіх спроб пародіювати Тарантіно. Та коли у 2002-му Гай зафільмував у стрічці «Віднесені» свою дружину Мадонну (найчастіше саме з її «геніальною» акторською грою це пов'язують), фільм прогуркотів порожніми консервними бляшанками безлюдними залами кінотеатрів, а подружжю навіть вручили «Золоту малину» — за найжахливіші досягнення у кінематографі. Журналісти уже давно розтрубили, що містер Мадонна зі свого нового фільму «Револьвер» кадри з участю дружини вирізав (вона мала бути кримінальним босом), наголошуючи на слові «власноруч». Мовляв, не хотів удруге ризикувати... Втім прихильники Річі і без того дали «культовому режисеру» ще один шанс, придбавши квитки на його новий фільм «Револьвер».

      Але враження від його перегляду неоднозначні. По-перше, «це вже не той іронічний і драйвовий Річі, якого ми знали». По-друге, «ми завжди вважали Річі естетом, і от він знову виправдав себе після невдалих «Віднесених». Але з тим, що стрічка, як написав  журнал Variety, заплутана, погоджуються усі.

      Головний герой Джейк, азартний гравець, протягом фільму грає в шахи. До речі, виконавець цієї ролі — Джейсон Стетхем, як і сам Гай Річі (який писав сценарій), в житті частенько прикладаються до шахових дошок. Але хто і з ким розігрує партію у «Револьвері», здогадатися важко: Гай Річі — з нами, Стетхем — з Гаєм Річі, Джейк — з одним з акул-лихварів тощо. Основне правило гри, на думку Джека, — це створити ілюзію, що ти слабший за супротивника, але в цей момент таку ілюзію створюють саме для нього. Крім того, якщо доля двох затушованих фігур, які були сусідами Джека у в'язниці, зрозуміла майже з початку — це ті акули-лихварі, італієць містер-Розводило та негр містер-Шахи (до речі, його грає лідер гурту Outcast Андре 3000) — то хто такий загадковий Містер Голд, який увесь час відсиджується десь за кадром?

      Щоправда, потім, підкинувши цілий жмут ниточок та ключів, режисер натякає: треба подивитися все з початку. І це, як на мене, найвдаліший його хід — намагаючись розібратися, хто кого розводить по ту сторону екрана, ми і не помічаємо, що розводять нас. Майже, як у шахах...