КПП на лінії розмежування з ОРДЛО стали районами відвертого нехтування правами людини

20.12.2017

Щодня через лінію розмежування проїжджає від 4 до 5 тисяч легкових автомобілів, власники яких стають здобиччю фейкових «митників» i провокаторів.
 
Міністерство з питань тимчасово окупованих територій i внутрішньо переміщених осіб України інформує, що за жовтень, наприклад, лінію розмежування, що розділила мешканців Донбасу, перетнули в обох напрямках понад мільйон осіб.
 
Із них бiльше 800 тисяч громадян пройшли через кілька КПВВ у Донецькій області, а ще близько 300 тисяч осіб — через єдиний пункт пропуску, який діє на Луганщині.
 
Представники Благодійного фонду «Право на захист» пояснили, що кількість людей, які перетинають лінію зіткнення, значно зросла через збільшення звернень до Управління пенсійного фонду з питань перерахунку пенсій.
 
Ситуація істотно погіршилася з настанням холодів: iз 29 жовтня КПВВ перейшли на зимовий графік роботи, який на півтори години коротший за літній.
 
Підсумком такого «нововведення» стали величезні черги. Тим часом інфраструктура всіх КПВВ на Донбасі в огидному стані: відсутні туалети, навіси від снігу та дощу, місця для легковиків, а також освітлення.
 
Користувачі соціальних мереж, які стали невільними свідками безчинств, що кояться на КПВВ, пишуть про численних гендлярів, які торгують місцями в черзі, та про корумпованих силовиків, з якими «можна домовитися» за певну плату.
 
А от члени спеціальної моніторингової місії ОБСЄ фіксують у своїх звітах i повідомленнях про нові випадки мінування, провокацій i підривів у районі пунктів пропуску.
 
Представники Держприкордонслужби України розповіли, що на КПВВ i поблизу дорожніх коридорів на лінії розмежування на Донеччині окупанти з непідконтрольної території спеціально тимчасово перекривають пропуск громадян, щоб створювати черги біля КПВВ із боку України.
 
У підсумку наші прикордонники опиняються перед вибором: або в прискореному порядку пропускати людей, які скупчуються в «сірій зоні», продовжуючи час роботи КПВВ, або  залишати людей ночувати просто неба, перетворюючи їх на мішені для бойовиків.
 
На Луганщині єдиний КПВВ «Станиця Луганська» також не справляється з величезними навантаженнями. Це призводить до того, що громадяни не встигають перетнути лінію розмежування.
 
Так, 15 листопада на контрольованій урядом України території просто неба залишилося ночувати близько 200 людей. Їх розмістили на ніч у залі районного Будинку культури.
 
Працівники ДСНС оперативно організували безплатне харчування. Також було забезпечено чергування бригади швидкої медичної допомоги.
 
А давно заплановане відкриття нового КПВВ «Золоте» постійно зриває терористичне угруповання  «ЛНР».
 
Представники Тристоронньої контактної групи в Мінську близько року тому  ухвалили  рішення про початок функціонування дорожнього коридору «Стаханов—Золоте—Гірське—Лисичанськ».
 
Уже на початок квітня цього року українська сторона після належного облаштування КПВВ «Золоте» поінформувала міжнародні організації про початок його роботи.
 
Однак представники незаконних збройних формувань не пропустили транспорт i пішоходів через свій блокпост. Результатом цього стало те, що графік руху був зірваний, так і не розпочавшись.
 
Отримання та продовження перепусток для перетину кордону в зоні АТО також можна прирівняти до подвигу. Сайт для їх оформлення (https://urp.ssu.gov.ua/) періодично недоступний через технічні проблеми.
 
Ще у квітні до Тимчасового порядку, який визначає правила перетинання КПВВ у зоні АТО, було внесено зміни, згідно з якими, перепустки для перетину лінії зіткнення повинні були стати безстроковими. Але, як зазначає Донбас SOS, такими вони так і не стали.
 
Міністр із питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Вадим Черниш під час робочої поїздки на Донеччину провів міжвідомчу нараду щодо належного облаштування КПВВ.
 
Представники відповідних служб звернули увагу на необхідність забезпечення пунктів пропуску дизельним паливом для обігріву наметів у зимовий період.
 
«Кожен КПВВ має свої особливості облаштування, — зазначив Вадим Черниш. — Однак необхідно затвердити загальну стандартну структуру для всіх. Наприклад, наявність медичного пункту, питної води та санітарного вузла є обов’язковим для всіх КПВВ».
 
На думку чиновника, необхідно скласти повний перелік майна, яке вже є на кожному КПВВ. Слід встановити, кому належить це майно та в яких організацій воно перебуває на балансі. Така інформація допоможе точно зрозуміти, де та що необхідно змінити.
 
Актуальність роботи КПВВ доводить той факт, що за кілька років вони дозволили зловити чимало бандитів i небезпечних для суспільства елементів. Однак упорядкувати ці соціально значущі місця поки що не змогла жодна зі сторін. 
 

ДОВІДКА «УМ»

Про випадки корупції або неправомірні дії тих чи інших співробітників на блокпостах можна повідомити за телефонами:
Фіскальна служба (порушення, пов’язані з вантажними перевезеннями), окрема гаряча лінія сервісу «Пульс»: (044) 284-00-07.
Гаряча лінія прикордонної служби (зловживання на блокпостах): (044) 527-63-63 (цілодобово).
Телефон «гарячої лінії» СБУ: 0800 50 14 82.
Національна поліція: «102».
«Гарячий телефон» ГО Донбас SOS: 0 800 309 110.