Прощавай, дешева Європо?

23.03.2011
Прощавай, дешева Європо?

Українцям залишається тільки мріяти про справді низькобюджетні авіакомпанії. (Фото Данила ІВАНІВА.)

Українці, які вже призвичаїлися задешево літати до Європи, перебувають у депресії. Єдиний вітчизняний лоукост–перевізник, компанія «Візз Ейр» нещодавно різко підвищила ціни на свої квитки до Західної Європи. Обіцяного ж масового виходу на український ринок зарубіжних дешевих авіакомпаній, які, за задумом, мали би становити конкуренцію «Візз Ейру» та примусити того здешевлювати свої послуги, не спостерігається. І найімовірніше, найближчим часом не буде! Принаймні такий висновок можна зробити після офіційних заяв високопоставлених чиновників.

 

Наш авіаринок на кількох не ділиться!

Віце–прем’єр Борис Колесников, який за розподілом урядових повноважень курирує транспорт, нещодавно заявив: пускати до України іноземних авіаперевізників невигідно. Оскільки, мовляв, тоді залишаться без роботи, а значить, без прибутку, українські авіакомпанії. Кого саме мав на увазі чиновник і про чиї прибутки піклувався, зрозуміти неважко. Три вітчизняні авіакомпанії — «Аеросвіт», «Донбасаеро» та «Дніпроавіа» — об’єдналися у стратегічний альянс, контроль над яким приписують відомому бізнесмену Ігорю Коломойському, якого вважають близьким до нинішньої влади.

Альянс практично ділить навпіл український ринок авіаперевезень iз компанією «Міжнародні авіалінії України». Інтерес до купівлі акцій якої нещодавно виявляли структури, підконтрольні... Ігореві Коломойському. Про цінову політику альянсу яскраво свідчить практика «Аеросвіту». Коли в компанії помінявся власник контрольного пакета, новий менеджмент одразу скасував акційні пропозиції. Скажімо, розпродаж квитків «Шалена п’ятниця», під час якої пропонувалися перельоти з Києва до Львова і назад за 29 доларів, до Стокгольма, Варшави — за 99 та до Бангкока і Делі — за 399. Нині ціни на цих напрямках значно вищі, а інших можливостей вилетіти з України, окрім як користуватися послугами наших компаній, не існує. З пункту «А» в Україні до пункту «Б» за кордном літають дві компанії: наша та їхня, які разом ділять встановлені владою квоти. І вартість квитків обох компаній при цьому приблизно однакова.

Про антиконкурентні дії влади під час захисту «національних» інтересів яскраво свідчить хоча б такий факт. Одна з середньоазійських компаній свого часу пропонувала значно нижчий тариф на перельоти до Таїланду. Й український суд заборонив їй здійснювати рейси до Києва. Мовляв, не зовсім правильно конвертувала свою національну валюту.

Усе могло би змінитися, якби Україна приєдналася до договору «Відкрите небо». Який тривалий час діє у країнах ЄС і справді створює конкуренцію між перевізниками. Відтак пасажир отримує квиток iз Німеччини до Італії вартістю 6 євро... Договір передбачає вільне користування українським повітряним простором. Тобто будь–яка іноземна компанія, скажімо іспанська, може домовитися з аеропортами, наприклад Запоріжжя та Львова, і здійснювати між ними рейси. Без жодних квот та дозволів на маршрути. Перемовини з ЄС про «Відкрите небо» тривають iз 2005 року. Спочатку передбачалося підписати його в 2008–му, потім у 2010 році. Сам Колесников пообіцяв приєднання до документа в 2011–му, але нині, очевидно, передумав.

Не кожен лоукост «перелетить» чиновника

«Відкрите небо», до речі, стало базою для розвитку в Європі лоукост–перевезень. Україна, на жаль, рухається нині в протилежному напрямку. Так, восени минулого року припинив польоти — «на зимовий період» — «Джерманвінгс», який літав зі столиці України до німецького Кельна та, за задумом, мав конкурувати з «Візз Ейром». Та цьогоріч компанія оголосила, що не збирається повертатися до Києва. Принаймні найближчим часом. «Літак, який працював на київському напрямку, здійснюватиме рейси до Москви», — сказав прес–секретар «Джерманвінгсу».

Італійська «Вінд Джет», яка вже наприкінці нинішньої весни мала намір возити вітчизняних пасажирів до курортного Ріміні та Сицилії, наразі припинила продаж на своєму сайті квитків до Києва. Акурат після кількох офіційних заяв представника української авіаадміністрації, лейтмотивом яких стала фраза «ніякого «Вінд Джету» ми не знаємо і знати не бажаємо!».

Щоправда, на барикади українських авіачиновників готові щоразу підніматися нові й нові герої. Адже, за твердженням експертів, український авіаринок — як так званих регулярних компаній, так і лоукост–перевізників — це практично неорана безмежна цілина. Але пробитися крізь редути вдається одиницям. Нові кандидати — російська «Авіанова», ізраїльська «Аркіа Експрес» та шрі–ланкійська «Міхін–Ланка». Протекцією влади — суто теоретично — може користуватися тільки перша з них. Але й вона не планує грандіозних проектів на українському ринку — лише перельоти з Харкова до московського «Внуково». «Аркіа» вже намагалася виходити на український ринок (перельоти між Києвом і Тель–Авівом), але потім відмовилася від своїх планів. Щоправда, було це ще до скасування ізраїльських віз для українців. Нині ж, після лібералізації дозвільних документів, пасажиропотік має зрости, і «Аркіа» здійснить спробу номер два. Для шріланкійців, очевидно, наша країна — ну дуже далекі плани! Оскільки українські аеропорти навіть не «вбито» серед пропозицій на їхньому сайті.

Тож, окрім «Візз Ейру», до України літають ще два умовно низькобюджетні перевізники. «Ейр Арабіа» возить пасажирів з Києва до свого базового аеропорту у Шарджі (ОАЕ), а звідти — до низки країн регіону і держав Південно–Східної Азії. Той факт, що «Арабіа» працює з транзитниками, а не використовує класичну лоукост–схему «пойнт–ту–пойнт» (з точки до точки. — Авт.), а також великі відстані перельотів роблять їхні ціни не такими вже й низькими. Скажімо, до Індії, Шрі–Ланки вартість квитків є лише іноді трохи нижчою, ніж регулярних перевізників. Навіть українських.

Турецький «Пегасус», який славиться низькими цінами у себе на батьківщині, ще восени возив iз Харкова до другорядного стамбульського аеропорту «Сабіха» за 120 доларів в обидві сторони. Нині ж підняв ціни за ці самі послуги рівно вдвічі.

«Халяви» вже не буде!

Пасажири, які ще недавно літали «Візз Ейром» з Києва до Кельна за 278 гривень без плати за бронювання, зi здивуванням побачили, що вартість квитків тепер починається із 699 грн. І на деякі дні зашкалює за 2000 грн.! А пік вартості до італійського Тревізо, який вдалося зафіксувати авторові цих рядків, дорівнює... 4000 грн. Це значно дорожче, ніж пропонують регулярні перевізники! Ситуація виглядає тим більше дивно, що з 23 березня «Візз» переїжджає із дорогого за ставками зборів аеропорту «Бориспіль» до значно дешевших «Київ—Жуляни». Переїзд у малопристосоване для пасажирів летовище генеральний директор компанії Сергій Дементьєв пояснював на прес–конференції саме бажанням заощадити. Для їх же, пасажирів, користі.

Сам «Візз Ейр» питання зростання тарифів не прокоментував. У відповіді пана Дементьєва на запит «УМ» жодної конкретики не містилося, лише загальні тези про ціноутворення лоукост–компаній. Схожої позиції, як це не дивно, дотримувалися і незалежні експерти. Готуючи цю публікацію, автор зіткнувся з масовою відмовою коментувати ситуацію на авіаринку публічно. «Аби говорити на цю тему фахово, неможливо оминути роль влади... А ми не хочемо, щоби нас позиціонували як опозиціонерів», — зізнався експерт відомої в Україні компанії, хоча й не відмовився розповісти про стан речей анонімно.

«Візз Ейр» вже давно готувався підвищувати тарифи, — пояснив аналітик. — Виходячи на ринок, вони працювали собі у збиток, аби закріпитися на маршрутах і отримати лояльність пасажирів. Сьогодні ж мети досягнуто і настав час піднімати вартість. Тим паче, конкуренції немає. З об’єктивних причин — подорожчання авіапального на 20%. До речі, в Україні воно чомусь коштує більше, ніж на Заході, де акцизи є значно більшими». Переїзд «Візз Ейру» до Жулян експерт назвав вимушеним кроком: «У найбільшому аеропорту всі преференції отримував «Аеросвіт». А в аеропорту «Київ» домінуватиме «Візз Ейр». Щоправда, аеропортові збори, на мою думку, там недовго ще залишатимуться низькими. Головним чином завдяки його центральному розташуванню».

Існує ще й інша версія підвищення тарифів, яку «Візз Ейр» не заперечив, але й не підтвердив, — адміністративний тиск. Адже чим вища ціна буде у лоукоста, тим менше пасажирів регулярних ліній «перетікатиме» до нього. Тому представникам компанії могли запропонувати: або — або... Свого часу з’явилася інформація, що «Джерманвінгсу» дали дозволи працювати в Росії лише з умовою, щоби вартість перельоту в один бік не була нижчою за 100 євро. Представник компанії, якого журналіст «УМ» запитав на брифінгу, фактично підтвердив, що подібні настрої у Росії панують — «випадки антиконкурентної боротьби, на жаль, існують».

«Враховуючи, що між Україною та Росією багато спільного, цілком можливо, що подібні пропозиції робляться і у нас, — вважає експерт. — Щоправда, у Києві, на відміну від Москви, не говорять прямо. Тут висловлюються натяками, які потім матеріалізуються у нові тарифи, аеропортові збори, відмову заправляти літаки тощо».

...Цікаво, що нині українська дочірня компанія «Візз Ейр» пропонує значно вищі ціни, ніж, скажімо, польська «дочка». Наприклад, «Візз Ейр— Польща» може довезти вас iз Катовіце до шведського Мальме за 5 доларів. І питання не тільки у відстані.

 

ПЕРЕВІРКА ЧУТОК

«Райанейр» про нас думає... Але мало

Наприкінці минулого року стало відомо, що вінницький аеропорт взяла в оренду одна з англійських фірм — для реконструкції під лоукост–термінал. З’явилася неофіційна інформація, що базуватися на ньому має «Райанейр» — ірландський лоукост, який славиться агресивною манерою завоювання ринків та символічними цінами — в 6 євро зі зборами. Коли «Райан» відмовилися пускати в санкт–петербурзький аеропорт «Пулково», вони відкрили базу у Фінляндії, за 200 км від Пітера. І пропонують російським пасажирам безкоштовну автостоянку.

«Чутки про «Райанейр» є, — погоджується експерт. — Окрім вінницького, для лоукост–перевезень розглядають і сумський аеропорт. Однак у планах ірландців на 2012—2013 роки України немає».

 

ЯК ВИЯВИЛОСЯ...

Крах чудової ідеї

Угорська «Візз Ейр», виходячи на український ринок та створюючи тут дочірну компанію, виступила з гаслом «Тепер літати може кожен!». Воно означало відкриття низки внутрішньоукраїнських маршрутів, які обслуговуватимуться за низькими цінами: із Києва до Львова, Одеси, Харкова, Сімферополя, Запоріжжя. Зі Львова до Сімферополя та Запоріжжя тощо. Передбачалося також «зламати опір» інших аеропортів, які є базовими для регулярних перевізників. До речі, свої польоти «Візз Ейр» починав прес–конференцією в Одесі, на яку київських журналістів разом iз міністром транспорту доставили новеньким «Ейрбасом».

Утім від планованої карти польотів відмовилися практично одразу ж. Першим з неї випало Запоріжжя, потім Харків, нарешті Одеса, яка, як потім з’ясував для себе «Візз Ейр» та написав про це у прес–релізі, знаходиться надто близько до столиці. Нині ж з усієї чудової ідеї залишився лише курортний Сімферополь, який має стійкий цілорічний пасажиропотік, незважаючи навіть на незручний рейс, що відправляється з Києва о 6–й годині ранку.

«Нас зупинив стан українських аеропортів, схеми нарахування зборів, а також той факт, що ми літаємо на великих літаках на 180 пасажирів», — відповів «УМ» Сергій Дементьєв. Буцімто готуючи бізнес–ідею розвитку дешевих перельотів, «Візз Ейр» не знав, у якому стані перебувають аеропорти, скільки з них візьмуть за обслуговування та якими літаками користується їхня фірма.

«Найімовірніше, компанія не розрахувала свої сили або ж понадіялася на сприяння згори, якого не було, — каже аналітик. — Тоді вирішили терміново переорієнтовуватися на більш прибуткові рейси до Європи. Тим паче що за собівартістю рейс до Львова приблизно такий же, як до Катовіце. А прибуток останній дає значно більший».