Банкрут «у законі»

09.11.2010
Банкрут «у законі»

Херсонські комбайни могли б зменшити втрати збіжжя на полях. (Фото з сайту stepanenkoicom.com.)

Націоналізація Херсонського машинобудівного заводу, як визнають самі народні депутати, поставила більше запитань, аніж відповідей. І найголовніше з них: звідки взяти гроші на проведення процесу націоналізації? Хто повертатиме борги, яких повен мішок назбирав колишній власник? Саме ці запитання не дозволили минулому урядові розпочати процес націоналізації. Тоді ж власник заводу недвозначно дав зрозуміти народним обранцям, що не допустить ніякої націоналізації. «Ми попереджаємо політиків про те, що ті з них, хто сьогодні висуває тези про необхідність націоналізації, буде нести персональну відповідальність у встановленому законом порядку. Для цього ми будемо звертатися з відповідними позовами до суду», — наголошувалося в офіційному прес–релізі ТОВ «ХМЗ», поширеному на початку березня минулого року.

Однак ситуація вкрай загострилася, коли стало ясно, що про своєчасну виплату зарплати робітникам не може бути й мови.

У жовтні поточного року господарський суд Донецької області почав розгляд справи за позовом Дер­жавної податкової інспекції у Херсоні про банкрутство ТОВ «Херсонський машинобудівний завод». Загальна сума претензій податківців до підприємства перевищує 30 мільйонів гривень, iз яких майже 8 мільйонів — пеня за прострочені податкові платежі.

20 вересня суд призначив розпорядником майна боржника Сергія Марченка, який 8 жовтня оприлюднив у «Голосі України» повідомлення про початок прийому заявок кредиторів. Крім того, суд зобов’язав арбітражного керуючого завершити складання реєстру вимог кредиторів до ТОВ «ХМЗ» до 21 листопада. Перші збори комітету кредиторів призначено на 26 листопада, а 23 грудня суд планує ухвалити рішення про подальшу процедуру банкрутства підприємства.

Ну а поки суд та діло, херсонські чиновники бачать перспективи розвитку заводу в рожевих мріях. Херсонський «губернатор» Микола Костяк планує створити на території ХМЗ спеціалізований пункт митного контролю, на якому буде контролюватися весь імпорт сільськогосподарської техніки на території України. Планується, що створюватися цей холдинг буде з залученням приватного капіталу.

— Торгово–виробничий холдинг iз державною часткою в 50% забезпечить не тільки контроль за виробництвом на ХМЗ, а й дозволить за допомогою різних механізмів компенсації здешевити вартість нинішньої продукції заводу для кінцевих покупців на 30 відсотків, — розповів «УМ» Микола Костяк. — Рішення про відкриття на території ХМЗ спеціалізованого пункту митного контролю найближчим часом повинен розглянути Кабінет Міністрів України.

Крім того, передбачається, що на підприємстві збережеться виробництво існуючої сільськогосподарської техніки (зокрема, комбайнів «Славутич» для збирання зерна й універсальних «Скіфів» ), а також буде організовано складання сільгосптехніки з імпортних комплектуючих. Це дозволить зберегти робочі місця та забезпечить співробітників заводу гідною заробітною платою.

— Кожного року Україна втрачає щонайменше 7 мільйонів тонн зерна через нестачу збиральної техніки, — додає генеральний конструктор ХМЗ Валентин Шуринов. — Вартість втраченого, за найскромнішими підрахунками, становить 700 мільйонів доларів. На ці кошти можна придбати 3—4 тисячі комбайнів. Якщо організуємо власне їх виробництво, не тільки не втрачатимемо збіжжя, а й матимемо змогу дати селу ці комбайни. Крім того, Херсонський машинобудівний завод міг би дати гарантовану роботу щонайменше сотні вітчизняних підприємств.

Що ж, плани грандіозні. Однак «боржок» у 30 мільйонів може поглинути цілком і повністю всі ці благі наміри...

 

ДОВІДКА «УМ»

ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» створено у 2007 році на базі виробничих потужностей збанкрутілого ВАТ «Херсонські комбайни». Підприємство спеціалізується на виробництві сільськогосподарської техніки, в тому числі єдиний в Україні випускає зернозбиральний комбайн «Славутич». У 2009 році керівництво підприємства через фінансові проблеми звільнило більше тисячі людей. Після низки пікетів, проведених працівниками підприємства, Юлія Тимошенко, яка очолювала тоді уряд, доручила Фонду держмайна вивчити можливість повернення ХМЗ у держвласність. Навесні цього року Херсонський машинобудівний завод уклав угоду з білоруським «Гомсільмаш» щодо створення нових моделей техніки. Спільний комбайн херсонців та білорусів КЗС–8 було представлено влітку на виставці «АГРО–2010».