Курити не можна заборонити

28.10.2010

Із наших вулиць зникла реклама сигарет. У кафе з’явилися зали для тих, хто не курить. Самі сигарети через постійне зростання акцизів коштують уже вельми недешево. Проте уряд і далі продовжує посилювати правила гри на тютюновому ринку, підвищує акцизи, вводить нові обмеження на продаж і куріння сигарет, аргументуючи свої дії боротьбою за здоров’я українців. Фахівці стверджують: необхідна національна програма розвитку здоров’я і формування здорового способу життя, а не заходи, які на папері створюють видимість боротьби держави зi шкідливою звичкою своїх громадян, а на ділі руйнують конкурентне середовище і стимулюють нелегальну торгівлю.

Черговий папір перебуває зараз на розгляді у Верховній Раді. Йдеться про законопроект № 5164 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (про заборону реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів)». Експерти вважають, що документ має популістський характер і не зможе без належного доопрацювання серйозно вплинути на скорочення кiлькостi людей, що курять.

Після розгляду цього законопроекту в профільному парламентському комітеті народний депутат, член Комітету Верховної Ради з питань промислової і регуляторної політики і підприємництва Ксенія Ляпіна пояснила журналістам, що цей документ пропонує заборонити рекламу сигарет у мережі iнтернет, а також будь–яке поширення інформації щодо куріння. Навіть у місцях продажу і безпосередньо на самих сигаретах. «На жаль, Верховна Рада вже неодноразово демонструвала, що діє часто не раціонально. Під гаслом захисту здоров’я громадян можна проголосувати за що завгодно. Не виключено, що якщо до парламенту надiйде пропозиція відрубувати голови курцям, то знайдуться депутати, які за це проголосують. Рекламу тютюнових виробів уже достатньо заборонено. Крім того, якщо законопроект буде ухвалений, то буде порушено статтю 42 Конституції України про захист конкуренції в підприємницькій діяльності, оскільки фактично це призведе до ситуації, коли бiльш розкручені торговельні марки будуть у більш виграшному становищi, ніж менш відомі. Таким чином, буде зруйновано конкурентне середовище», — відзначила депутатка.

«У жоднiй з європейських країн не введено повну заборону на рекламу, інформацію про продукцію і бізнес–комунікацію, як це пропонують в Україні», — у свою чергу коментує нововведення президент Української торговельно–промислової конфедерації Володимир Демчак.

За його словами, у жоднiй iз країн–членів ЄС не обмежують і не забороняють можливості тютюнових компаній вводити нові продукти і проводити ринкові дослідження, не регулюють можливість виробників надавати своїм торговельним і діловим партнерам необхідну комерційну інформацію, здійснювати заходи щодо стимулювання продажу, як це пропонують у законопроекті.

Керівник Асоціації зовнішньої реклами України Артем Біденко переконаний, що повна заборона реклами тютюну порушує кілька прав громадян. «По–перше, порушуються права споживача на інформацію про товар, по–друге — права підприємців, адже порушується норма міжнародного права, згідно з якою, якщо продукт є легальним, то його виробник має права на інформування про нього», — пояснює фахівець.

Біденко вважає, що насправді ведеться лобістська гра антикурців заради отримання якихось вигод, а також демонстрація змін українського законодавства та приведення його відповідно до Рамкової конвенції з боротьби з тютюном (РКБТ), яку Україна ратифікувала в 2006 році. Наприкінці листопада заплановано робочу чергову зустріч ВООЗ iз подальшого вдосконалення РКБТ. Саме ця подія, швидше за все, стала підставою для швидкого проходження законопроекту через профільний комітет ВР. Нагадаємо, проект закону більше року чекав свого розгляду. П’ятого жовтня 2010 року Комітет ВР iз питань свободи слова та інформації ухвалив рішення прийняти законопроект за основу в першому читанні.

Водночас експерти відзначають, що подібні законопроекти набагато вигідніші, ніж національна концепція з формування здорового способу життя громадян, яка призведе до зниження рівня куріння серед українців. Адже в разі успішної реалізації програми держава недоотримає частину податкових зборів від продажу сигарет, а це щороку становить більше 10—12 млрд. гривень лише у вигляді акцизного податку. Тому є цiлком обґрунтовані побоювання того, що, зважаючи на бюджетний дефіцит, влада може обмежити боротьбу з курінням одними лише публічними деклараціями і демонстрацією активної роботи для міжнародних організацій.

Ігор ВИШНЕВСЬКИЙ