Німці під куполом

21.05.2009
Німці під куполом

«Батько» українського парламенту архітектор Володимир Заболотний.

Володимир Заболотний, автор будівлі на Грушевського, мав нагоду розкрити свої таланти під час активної забудови Києва на початку 30–х років. У 1934 році столицю радянської України перенесли з Харкова до Києва — міста, яке тодішнім можновладцям здавалось провінційним та старомодним, позбавленим соціалістичного «шику». Кілька урядових споруд — похмурих та монументальних — мали позбавити Київ останніх ознак сентиментальності. Так з’явилась нинішня будівля Кабміну на вулиці Грушевського (спочатку вона призначалась для НКВС), будівля МЗС на Михайлівській площі. Надійшло держзамовлення і на будівлю парламенту — щоправда, як розповів «Україні молодій» Михайло Кальницький, спочатку була думка не робити його окремою архітектурною одиницею, а надбудувати зал засідань просто над Маріїнським палацом. Слава Богу, палацу пощастило: подібна «геніальна» ідея втілена так і не була. Натомість Заболотний створив будівлю Верховної Ради, за що й отримав у 1941–му Сталінську премію.

Український парламент будували упродовж трьох років — з 1936 по 1939. Доти новостворена Верховна Рада УРСР засідала де доведеться — переважно, у міських театрах. Утім, як зазначив у коментарях «УМ» парламентський старожил Ярослав Кендзьор (депутат кількох скликань від фракції «Наша Україна»), тодішні засідання були анітрохи не схожі на нинішні «шоу під куполом» — гамірні, непродуктивні, але хоч доволі регулярні. За радянських часів сесія тривала два–три дні. «Всі проекти законів готував Кабмін, а санкціонували їх у ЦК КПРС. Депутати збирались, швиденько проганяли законопроекти через голосування і освячували їх своїм рішенням — усе це видавалося за творчість Ради. Тільки приблизно з 1990 року Рада почала працювати на професійній основі», — каже Кендзьор.

Цікаво, що і Заболотний, і його наставник архітектор Альошин були причетні до створення українських парламентів. Адже Альошин ще до революції 1917 року спроектував Педагогічний музей, в якому засідала Центральна Рада. За легендою, при відступі радянських військ із Києва у 1941 році новісінький парламент підпалили за наказом чи то Компартії, чи то НКВС. Київські пожежники споруду урятували — упродовж окупації вона стояла обгоріла та занедбана. Але навіть такою будівля причарувала головного архітектора Третього рейху та міністра військової промисловості Альберта Шпеєра.

Шпеєр був у такому захваті від будівлі Верховної Ради, що наказав шукати архітектора, аби негайно відправити його до Берліна, щоб починав працювати на Німеччину, розповідає Кальницький. (Заболотний же в цей час був в евакуації в Уфі). Самий же парламент Шпеєр назвав гідним паризької виставки. Між іншим, походив Альберт Шпеєр із родини архітектора і сам за освітою також був архітектором. На Нюрнберзькому процесі він був одним із небагатьох, хто визнав свою провину, відтак відсидів 20 років у тюрмі Шпандау. До своєї смерті (у 1981–му) Шпеєр устиг видати мемуари, які почав писати ще в ув’язненні. Напевно, якісь сторінки в них присвячені й перебуванню Шпеєра у Києві.

  • Навiщо Києву вулиця Табiрна,

    ...Я вийшов iз вулицi Пилипа Орлика, повернув на Михайла Грушевського, пересiк Богдана Хмельницького, спустився на Петра Сагайдачного... Сьогоднi в це важко повiрити, але чверть вiку тому про такi назви годi було й думати. Справдi, в перший рiк Незалежностi столиця України ввiйшла з вулицями Ленiна, Свердлова, Дзержинського, Жданова, Кiрова, Куйбишева, Орджонiкiдзе, Менжинського, Володарського, Косiора, Постишева, Мануїльського, площами Жовтневої революцiї, Ленiнського комсомолу, Брежнєва тощо. Та що там вулицi та площi, найпрестижнiшi центральнi райони столицi iменувалися Ленiнський, Радянський, Жовтневий, Московський, Ленiнградський, а в цих районах найошатнiшi вулицi носили iмена класикiв марксизму-ленiнiзму, росiйських революцiонерiв, агентiв ленiнської «Іскри» та мало не всiх членiв ленiнсько-сталiнського ЦК. >>

  • Розшукується дизайнер

    Будь-яку потрібну та корисну справу можна зіпсувати. Власне, для цього достатньо грати не за встановленими правилами, а за тими, що відповідають кон’юнктурі сьогоднішнього дня. Киянам обіцяли відкритий конкурс, на якому обиратимуть головного архітектора міста. >>

  • Митарства українського трамвая

    Кілька місяців тому на розширеному засіданні Ради директорів підприємств, установ та організацій міста Києва було підписано угоду про об’єднання зусиль київської міської влади та бізнесу щодо розвитку внутрішнього ринку задля сталого економічного розвитку міста. Свої підписи під документом поставили міський голова Києва Віталій Кличко, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах та голова Ради директорів підприємств, установ та організацій Києва Олександр Осадчий. >>

  • Чи повернуть киянам Довженків кінотеатр?

    Із плином часу залишається все менше тих, хто пам’ятає про кінотеатр імені Олександра Довженка, який колись розташовувався на проспекті Перемоги, 24а. Цю не надто ошатну споруду було знесено кілька років тому, і на її місці має з’явитися сучасний кінокомплекс. >>

  • Київ без крил

    У митрополичих палатах у «Софії Київській» того дня збирали підписи під зверненням до Кличка і Порошенка передати під музей авіації будинок сім’ї Сікорських на Ярославовому Валу, 15-б і перейменувати аеропорт «Київ» (Жуляни) на честь Сікорського. Підписатись під одним зі звернень не виходило. Активісти обидві вимоги оформили в одному листі. >>

  • Де сидять художники?

    Київ усе більше переймає європейські традиції, наповнюючи вулиці креативними елементами вуличного дизайну — від паркових скульптур на Пейзажній алеї та лавочок у вигляді чашок на Прорізній до розмаїтих нетривіальних «пам’ятників» — Їжачку в тумані, закоханим ліхтарям, табуреткам. >>