Вмикаємо п’яту передачу!

01.10.2008
Вмикаємо п’яту передачу!

Під обшивкою — мікс із досягнень західних фірм.Але марка — наша...

Найголовніший і найприємніший для нас висновок: українські підприємства подолали смугу застою і розвалу й стрімко пішли вперед. Визнаним грандам вітчизняна продукція, звичайно, ще поступається, але щороку цей розрив зменшується.

 

Шерше ля «Гетьман» і «Дніпро»

До столиці України приїхали представники турецьких, польських, китайських, російських, білоруських, майже всіх потужних європейських фірм. Надзвичайно широкий спектр вантажівок, автобусів та будівельної техніки продемонструвала добре відома українцям фірма «Хьюндай» із Південної Кореї. Укотре вразили своїми швидкими темпами розвитку китайці.

А французька «Рено» представила важкі вантажівки «Гетьман» і «Дніпро» модельного ряду «Преміум». Без сумніву, українцям ці назви могутніх і довершених французьких вантажівок дуже сподобалися. Тепер у багатьох країнах світу люди задумаються, хто ж такий гетьман і де тече Дніпро.

На виставці було помітно, що іноземці постійно вивчають потреби української економіки. В Україні погані дороги — будь ласка, купуйте наші спеціально адаптовані самоскиди. Необхідною будівельною технікою «Хьюндай» із Південної Кореї та китайці готові закидати наші будівельні майданчики.

Білоруси продемонстрували новий міський автобус із низькою підлогою, в якому передбачено опускання борту на рівень тротуару. Поклопоталися вони і про інвалідів. Автобус оснащений висувною рампою для заїзду інвалідних візків. У салоні для такого візка передбачено особливе місце. Білоруські автобуси побудовані за тими ж принципами, що й німецькі MAN. Тож Західна Європа прийшла до України через Білорусь. А основними конкурентами білорусів традиційно є львівські виробники.

На вигляд лялька. Китайці ж кажуть — вантажівка...

Фірми з Китаю показали свої нові вантажівки HOWO. Вони належать до важкого класу, але виглядають, немов різдвяні іграшки. Складно собі уявити, як у кузови самоскидів, що виблискують технічною красою, сипатимуться важкенні камені. Важкі самоскиди FAW вже стали звичними на наших дорогах і особливої реклами не потребують. Важливо, що українські фірми організували з китайцями спільні підприємства, тому купівля «китайця» одночасно означатиме і значний внесок в економіку України.

Сподобався розмах співпраці з китайцями фірми «Технопорт», яка продає будівельну техніку. Поки інші українські фірми стогнали та плакали, керівництво «Технопорту» наладило міцні ділові стосунки з вісьмома провідними китайськими фірмами. Тепер на черзі неодмінно стане випуск дуже потрібної будівельної техніки в Україні. Китайці майже завжди охоче дають дозвіл на випуск своєї продукції по ліцензії.

Дуже товстий каталог будівельної та автомобільної техніки «Української торгово–промислової компанії». Вона співпрацює з білорусами та європейцями. Діяльність компанії спрямована не тільки на імпорт чужої техніки. Через неї йдуть продажі українських самоскидів, причепів, автобусів, катків, кранів та цистерн у різні країни світу. Стан українських справ у цій галузі зовсім не провальний, але ж хотілося б кращого.

Відвідувачі були в захопленні від китайських автобусів «Кінг Лонг». Красені для міжміських ліній та туристичних подорожей виглядають дуже ефектно, дійсно по–королівськи. Фірма «Авто–Сіті» пропонує 14 типів автобусів, для всіх сфер застосування. І всі вони побудовані в Китаї з використанням найбільш передового світового досвіду, на заводах, оснащених найпрогресивнішим устаткуванням західних фірм. Успіх в Україні цим автобусам забезпечений, і фірма неспроста відкрила свої представництва в Одесі та Києві. Кажуть, що в Іллічівську буде створений новий китайсько–український автобусний завод.

І як це ж ми самі не здогадалися?!

Польська фірма KH–Kipper продемонструвала винятково корисні для українців самоскиди, оснащені системами навісного тенту. При перевезенні, наприклад, зерна тент надійно захищає його від дощу і дорожнього пилу. Ніщо не псується і не висипається. Якщо згадати про українські путівці, усипані зерном, що вилетіло з кузова на вибоїнах, то витрати на навісні тенти видадуться незначними. Спочатку фірма випустила за рік і продала чотири тенти, потім їх продавали десятками, а торік їх купили понад тисячу. Тенти оснащені гідравлічними системами й автоматикою, тому водій тільки спостерігає за роботою систем. Поляки обладнують ними, в основному, найкращі вантажівки із Західної Європи. Чого б якійсь невеликій українській фірмі не повчитися у поляків?

Росіяни зі своїми новими «КамАЗами» та мікроавтобусом «Максус», створеним разом з британцями, і білоруси показали, що період провального застою і не завжди якісної продукції залишився в них позаду.

Показали чимало обладнання для проведення технічного обслуговування автомобільної техніки. Діагностика електронних систем, устаткування для промивки інжекторів та форсунок, стенди для балансування коліс та регулюванння підвіски і трансмісії — все це, на жаль, зарубіжне. Наші колись могутні підприємства електронної та космічної промисловості чомусь виявилися не в змозі освоїти випуск таких дуже потрібних виробів. Але ж ще можна повернути з базарів спеціалістів у цехи та відділи заводів і налагодити їх роботу. Збут продукції буде гарантовано.

Дві біди континенту: кролики і КрАЗи

Вітчизняні легкові автомобілі викликають у пересічного споживача тільки подив та небажання платити гроші за це диво техніки. Сфера ж комерційного транспорту дозволяє сказати, що українці досягли успіхів: на деяких напрямах ми залишили позаду своїх братів–слов’ян, і не тільки їх.

Добре виглядає на світових ринках продукція КрАЗ. Про це свідчить, наприклад, публікація австралійських військових про зенітно–ракетні системи та системи залпового вогню, встановлені на важких вантажівках з Кременчука. Австралійці навіть поскаржилися, що ці системи порушили рівновагу сил у регіоні. Якщо нащадки українських козаків порушують рівновагу сил на іншому кінці світу, то хвилюватися про перебіг справ на їх заводі не доводиться. Можна тільки щиро дивуватися з різноманітності їх виробів, якість і зовнішній вигляд яких стали незрівнянно кращими.

У Черкасах та інших містах України дуже ефективно працює корпорація «Богдан». На TIR’2008 були виставлені її нові міські та міжміські автобуси. Дизайн цих красенів сподобався всім. За повідомленнями, корпорація будує завод у Росії, а це показник фінансової потужності і конкурентоспроможності продукції.

Найцікавішим експонатом виявився невеликий міжміський та туристичний автобус «Богдан». Дорогою на виставку я бачив подібний автобус турецької фірми TEMSA, і встиг навести про нього довідки з перших вуст. Водій, приватний підприємець, придбав автобус у кредит за 120 тисяч доларів, і успішно його сплачує, тому що пасажири бажають поїхати саме на «туркові». Але український автобус за всіма параметрами виявився кращим за турецький, прототипом якого є американський «Форд».

Представник фірми біля виблискуючої якісною фарбою вантажівки «Богдан–Ісузу» насамперед заявив: «Він покращений! Раніше на кузові була неякісна фарба. Ми помилилися в партнерові!» Я про цю фарбу добре знав, тому що мій сусід по гаражу через півтора року перефарбовував кузов. «Усе на моєму NRQ відмінно, а фарба на українському кузові злізає!» Тепер нам пообіцяли, що подібних непорозумінь не буде.

Автобус з елементами дирижабля

Приємне враження залишив ЛАЗ, автобусний завод у Львові. За час свого існування ЛАЗ випустив понад 365 тисяч автобусів. Вони невибагливі й надійні, експлуатуються скрізь і всюди. А сьогодні помітний новий ривок вперед. Завод випускає автобуси «NeoЛАЗ», «CityЛАЗ», «AeroЛАЗ» і тролейбус «ElectroЛАЗ», які навіть на перший погляд відзначаються дуже вдалим дизайном. Я побачив стурбовані обличчя представників німецьких корпорацій «Мерседес» та «МАН», тому що вдалий слов’янський дизайн у світі сприймається на рівні італійського, загальновизнаного світового лідера. Сьогодні німецькі «Турізмо» та «Ліон Коуч» ще зберігають перевагу, забезпечену досконалою індустрією Німеччини. Але ж українці неодмінно купуватимуть свій автобус! Та й за кордонами України покупці знайдуться.

Адже в «машину часу», як охрестили журналісти «NeoЛАЗ», втиснуті найбільш передові розробки світового рівня, у тому числі й зарубіжні. З часом випуск нових систем буде організований в Україні. Пасажири відчуватимуть себе комфортно і в безпеці. Їх безпека починається на робочому місці водія, чудово організованому і красиво оформленому. Навіть звична педаль газу перетворена на електронний акселератор. Гальмування зроблять безпечним антиблокувальна й антибуксовочна системи ABS і ASR. Пневматична система підвіски WABCO забезпечує відчуття ширяння над землею, і комфортно відчувають себе всі 45—49 пасажирів.

Цікава деталь: коробка передач на «NeoЛАЗ» німецької фірми ZF. Ця ж фірма постачає львів’янам і рульовий механізм із гідропідсилювачем. Фірма з Фрідріхсгафена — світовий лідер у цій галузі. Досить сказати, що її редуктори встановлюють на спортивні «Порше» та інші дуже дорогі автомобілі, вантажівки та автобуси і навіть на дирижабль «Цепелін» нового покоління. Напевно, і львів’яни підуть по шляху китайців та організують виробництво коробок передач і гідропідсилювачів в Україні. Китайці так роблять давно.

Загалом очевидно: Україні є що показувати. І популяризувати свою продукцію ми мусимо частіше. Наприклад, відкрите акціонерне товариство ВАРЗ випускає напівпричепи–тяжковози, у порівнянні з якими і танк здається пушинкою. Багато продукції йде і на експорт. Але що про ВАРЗ знають українці? Або про їхніх колег, які з величезними зусиллями завойовують зарубіжні ринки?

Володимир РЕПАЛО