Землю оброблятимемо... голіруч

05.12.2006
Землю оброблятимемо... голіруч

Тракторiв для всiх не вистачає, а граблi дорогi. (Фото Володимира СТАДНИКА.)

      Техніка в українському селі перебуває у катастрофічному стані, бо щорічне навантаження на неї зростає через брак коштів на придбання нової. Тож її ресурс вичерпується удвічі або навіть утричі швидше, ніж це передбачено.

      За даними Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», вітчизняні агропідприємства забезпечені технікою лише на 40-50 відсотків, з яких понад 90 відсотків відпрацювали свій амортизаційний термін і потребують повної заміни. Внаслідок цього держава щороку втрачає третину врожаю, або 15—20 млрд. грн., а могла б шляхом залучення відповідних фінансових інструментів скористатися ними на оновлення технопарку АПК. Таким чином, уже за 10—15 років село було б з технікою, на придбання якої, за підрахунками експертів, потрібно 220 млрд. грн. (!!!).

      На жаль, останніми роками бюджетна політика у цій сфері не має системного характеру і здійснюється за залишковим принципом, зізнаються сільгосптоваровиробники. Від чого страждають не лише аграрії, які не можуть придбати вкрай потрібну техніку, а й сільгоспмашинобудівники, які через недофінансування скорочують виробництво, втрачають ринки і конкурентоспроможність.

      Так, лише цьогоріч обсяг замовлень сільгосптехніки вітчизняного виробництва становить 2,5 млрд. грн., з якої сільгосптоваровиробники змогли купити тiльки близько 40 відсотків. Відтак на складах заводів наразі стоять незатребувані комбайни, трактори тощо на суму понад 0,5 млрд. грн. За словами директорів заводів, причина низької купівельної спроможності українських аграріїв полягає у припиненні в 2006 році роботи за лізинговими схемами, відсутності держпідтримки у вигляді компенсаційних виплат за банківськими кредитами на купівлю сільгосптехніки.

      — Таке зниження фінансування технічного забезпечення АПК може призвести до того, що вже весною 2007 року чимало господарств не матиме чим розпочати весняно-польові роботи, а це може обернутися для них крахом. Не в ліпшій ситуації опиняться і сільгоспмашинобудівні заводи. Адже через різке скорочення замовлень багатьом виробникам комбайнів, тракторів тощо загрожує суттєве скорочення штатів, — зауважує новий голова правління НАК «Украгролізинг» Сергій Смик. — У цій ситуації досить важко зрозуміти позицію Мінагрополітики як розпорядника коштів, яке спочатку ініціює залучення коштів у технічне оновлення, а потім перерозподіляє бюджетні призначення (цьогоріч 230 млн. грн., передбачені на роботу НАК «Украгролізинг», пішли на формування державного продовольчого резерву Аграрного фонду), чи знімає 1 млрд. грн. видатків, передбачених у проекті бюджету на 2007 рік на користь інших, менш значущих програм. При цьому під час розгляду в комітетах Верховної Ради лізингову програму підтримують більшість депутатів.

      Така критична ситуація змусила керівників НАК «Украгролізинг» терміново звернутися до Міністерства фінансів і Кабінету Міністрів України з проханням розібратись у ситуації, що склалася до другого читання, передбачити в проекті бюджету на 2007 рік фінансування лізингових операцій у розмірі 1 млрд. грн., а також розглянути можливість надання НАК «Украгролізинг» статусу головного розпорядника коштів держбюджету. На переконання лізингодавців, це не лише покращить контроль за використанням бюджетних коштів, а й розширить перелік техніки й обладнання, яке можна буде купувати в лізинг, сприятиме впровадженню енергозберігаючих технологій, забезпечить спочатку призупинення, а згодом і подолання техніко-технологічної кризи в АПК. Усе це позитивно вплине на збільшення обсягів виробництва сільгосппродукції і надходжень до бюджету.

      ДОВІДКОВО: Фінансовий лізинг не обтяжує держбюджет, бо працює на зворотній основі, а також економічно вигідний сільгоспвиробнику, який кредитується державою протягом 5—7 років і сплачує за це лише 2,8—3 відсотки вартості техніки (це у п'ять-сім разів менше сплати відсотків за банківські кредити). При цьому вже в перший рік до бюджету повертається четверта частина коштів, які знову залучаються в обіг, на відміну від інших програм (здешевлення вартості техніки тощо, якими користуються лише заможні господарства і на безворотній основі).

      За підрахунками фахівців НАК «Украгролізинг», державні вливання 2007 року в розмірі 1 млрд. грн. дали б можливість передати лізингоодержувачам майже 2 тисячі тракторів (350—400 млн. грн.) в додаток з грунтообробними машинами (100—150 млн. грн.), 600—650 зернозбиральних (400 млн. грн.) та 300—350 інших видів комбайнів (95 млн. грн.) і вантажних автомобілів (до 5 млн. грн.). Крім того, до бюджету й соціальних фондів у перший рік видатків надійде 525,4 млн. грн.

Галина МИРНА.