Бать­ків­щи­на з бе­тон­ним кін­цем

13.12.2003
Бать­ків­щи­на з бе­тон­ним кін­цем

Цi запобiжнi колючi дроти, викладенi на березi Тузли на початку жовтня, вже накрила вода. (Фо­то Ук­рін­форм.)

      Ук­ра­ї­на зро­би­ла кіль­ка вда­лих кро­ків для то­го, щоб зни­щи­ти у ро­сі­я­нах спо­ку­су Туз­лою, щоб, влас­не, зак­ри­ти «туз­лин­сь­ку проб­ле­му» з ко­рис­тю для се­бе. По-пер­ше, бе­рег із бо­ку ро­сій­сь­кої дам­би вже по­ча­ли вби­ра­ти у бе­тон, аби вря­ту­ва­ти йо­го від фа­таль­но­го роз­ми­ван­ня мор­сь­кою хви­лею, яка заг­ро­жу­ва­ла вза­га­лі роз­ді­ли­ти Туз­лу на дві час­ти­ни. По-дру­ге, з іні­ці­а­ти­ви мі­ніс­т­ра тран­с­пор­ту Ге­ор­гія Кір­пи ви­рі­ше­но прок­лас­ти між ос­т­ро­вом та ро­сій­сь­кою дам­бою суд­ноп­лав­ний ка­нал, що уне­мож­ли­вить про­дов­жен­ня бу­дів­ниц­т­ва дам­би і дасть до­дат­ко­ві кош­ти в дер­ж­бюд­жет від лоц­ман­сь­ких збо­рів за про­хід су­ден. Та­ким чи­ном Ук­ра­ї­на, не че­ка­ю­чи роз­вит­ку си­ту­а­ції (бо ж ві­до­мо: як­що на си­ту­а­цію не впли­ва­ти, во­на має огид­ну схиль­ність пе­рет­во­рю­ва­ти­ся з по­га­ної на ду­же по­га­ну), по­чи­нає вті­лю­ва­ти свій план ви­рі­шен­ня «туз­лин­сь­кої проб­ле­ми».

«Да­ри мо­ря»

      Про швид­ке роз­ми­ван­ня Туз­ли пер­шим по­ві­до­мив ще в се­ре­ди­ні лис­то­па­да рад­ник МЗС Ле­о­нід Осо­ва­люк, який опі­ку­вав­ся у зов­ніш­ньо­по­лі­тич­но­му ві­дом­с­т­ві спра­ва­ми цьо­го ос­т­ро­ва. Ста­ном на 15 лис­то­па­да, ска­зав він, мор­сь­кі хви­лі зни­щи­ли 50 кв.мет­рів то­го бе­ре­га Туз­ли, що ди­вить­ся в ро­сій­сь­кий бік, і що­день во­да «з'їдає» по 5 мет­рів су­ші. Для фа­хів­ців бу­ло оче­вид­ним, що все це — вит­ре­бень­ки Неп­ту­на з кош­ла­тою бо­ро­дою a la russe: не­до­лад­на дам­ба, гру­бо втру­тив­шись у при­род­ний плин мо­ря, зву­зи­ла про­то­ку, отож те­чія ста­ла в кіль­ка ра­зів силь­ні­шою і хви­лі, яким не вис­та­ча­ло прос­то­ру, по­ча­ли ни­щи­ти лег­кий пі­ща­ний бе­рег Туз­ли. Аби пог­ли­би­ти той — приб­лиз­но в 100 мет­рів — за­ли­шок про­то­ки між на­шим ос­т­ро­вом та ро­сій­сь­кою дам­бою, Кер­ч­мор­порт при­віз зем­с­на­ряд, який нев­том­но пра­цю­вав біль­ше мі­ся­ця, роз­ши­рю­ю­чи про­стір мор­сь­кій те­чії. Кон­к­рет­ні під­ра­хун­ки ККД цьо­го, в на­шо­му ви­пад­ку — ря­тів­но­го, при­ла­ду не пот­ра­пи­ли у пре­су. Ко­рис­на дія, як ствер­д­жу­ють фа­хів­ці, бу­ла, але не бу­ло під­ра­хун­ків. Хоч не тіль­ки «спор­тив­ний ін­те­рес», а й вкла­де­на в ро­бо­ту та об­с­лу­го­ву­ван­ня зем­с­на­ря­ду су­ма в 1,5 млн. гри­вень ви­ма­га­ють та­ко­го зві­ту від Мі­ніс­тер­с­т­ва тран­с­пор­ту, яке, влас­не, й вик­ло­по­та­ло з ре­зер­в­но­го фон­ду дер­ж­бюд­же­ту зга­да­ні кош­ти.

      Зем­с­на­ряд, ка­жуть крим­сь­кі еко­ло­ги, змен­шив заг­ро­зу роз­ми­ван­ня Туз­ли, але не зу­пи­нив її. Ще в се­ре­ди­ні лис­то­па­да хви­лі пог­ли­ну­ли той фор­пост ос­т­ро­ва, де в роз­пал кон­ф­лік­ту ми­ро­люб­ні ук­ра­їн­сь­кі при­кор­дон­ни­ки вста­но­ви­ли «їжа­ки» з ко­лю­чо­го дро­ту та щи­ти, що зак­ли­ка­ли ро­сі­ян «не до­пус­ти­ти кро­воп­ро­лит­тя між дво­ма брат­ні­ми на­ро­да­ми» і зас­те­рі­га­ли, що во­ни, гі­по­те­тич­ні за­гар­б­ни­ки, сту­па­ють по ук­ра­їн­сь­кій зем­лі.

      Туз­ла змен­шу­єть­ся, але нав­ряд чи мож­на го­во­ри­ти про заг­ро­зу її ціл­ко­ви­то­го роз­ми­ван­ня мо­рем, зас­по­ко­їв «УМ» Ле­о­нід Осо­ва­люк. Утім спос­те­ре­жен­ня за тим, як то­не «п'ядь ук­ра­їн­сь­кої зем­лі», не влаш­ту­ва­ли ук­ра­їн­ців. І нап­ри­кін­ці ми­ну­ло­го мі­ся­ця бу­ло знай­де­но ви­хід: зем­с­на­ряд, що ви­ко­нав свою «іс­то­рич­ну мі­сію», з ос­т­ро­ва ви­вез­ли, а на­то­мість за­вез­ли ку­пу за­лі­зо­бе­тон­них плит, яки­ми, як по­ві­до­ми­ли «УМ» при­кор­дон­ни­ки, що сте­ре­жуть Туз­лу, лю­ди з Кер­ч­мор­пор­ту вже по­ча­ли ук­ріп­лю­ва­ти отой кри­тич­ний кра­є­чок ос­т­ро­ва. Лав­ри ря­тів­ни­ка Туз­ли діс­та­ли­ся ав­то­ру ідеї — Мін­т­ран­су, а та­кож і 2,8 млн гри­вень із ре­зер­в­но­го фон­ду дер­ж­бюд­же­ту на про­ект ук­ріп­лен­ня ос­т­рів­но­го бе­ре­га. Ідея прос­та, за­те на­дій­на. Як по­яс­нив «УМ» ке­рів­ник спе­ці­аль­ної пар­ла­мен­т­сь­кої ко­мі­сії із за­без­пе­чен­ня кон­т­ро­лю за дот­ри­ман­ням ре­жи­му дер­жав­но­го кор­до­ну в ра­йо­ні ос­т­ро­ва Ко­са Туз­ла Ігор Ос­таш, край ос­т­ро­ва бу­де пе­рет­во­ре­но на сво­є­рід­ний «бе­тон­ний зуб» — цю час­ти­ну бе­ре­га, що гос­т­ро вис­т­ро­ми­ла­ся у мо­ре, бу­де не тіль­ки за­бе­то­но­ва­но, а й під­ня­то на не­до­сяж­ну для руй­нів­ної дії хвиль ви­со­ту — 1,8 мет­ра.

За кри­зу гро­ші

      Від­ра­зу піс­ля низ­ки ук­ра­їн­сь­ко-ро­сій­сь­ких пе­ре­го­во­рів на рів­ні мі­ніс­т­рів за­кор­дон­них справ та ке­рів­ни­ків уря­дів на­ше МЗС за­я­ви­ло, що ек­с­пер­ти ве­дуть під­ра­хун­ки збит­ків, зав­да­них бу­дів­ниц­т­вом дам­би ук­ра­їн­сь­ко­му ос­т­ро­ву. Сплив­ло біль­ше мі­ся­ця від­то­ді, але вис­нов­ків ек­с­пер­тів ми не по­чу­ли. За­те збит­ки (оче­вид­но, ого­ло­шу­ю­чи про це, реч­ник МЗС Мар­кі­ян Луб­ків­сь­кий мав на ува­зі й пря­мі, і еко­ло­гіч­ні) без­за­пе­реч­ні. Як­що під­су­му­ва­ти ли­шень зга­да­ні ви­ще 1,5 млн. гри­вень на ро­бо­ту зем­с­на­ря­ду плюс ще 500 ти­сяч, ви­ді­ле­них в од­но­му па­ке­ті з ци­ми кош­та­ми Мін­т­ран­су для пе­ре­ве­зен­ня ро­біт­ни­ків та ін­ші дріб­ні пот­ре­би по­ря­тун­ку ос­т­ро­ва, ще 2,8 млн. гри­вень — на бе­то­ну­ван­ня бе­ре­га, а та­кож пе­ре­ра­хо­ва­ні на­сам­пе­ред 2 міль­йо­ни на об­лаш­ту­ван­ня при­кор­дон­ної зас­та­ви, то мо­же­мо вис­та­ви­ти Мос­к­ві ра­ху­нок у 6,8 млн. гри­вень, що в пе­ре­ра­хун­ку на у.о. скла­дає міль­йон із га­ком «зе­ле­них». Хоч низ­ка де­пу­та­тів Вер­хов­ної Ра­ди го­во­рить про до­ціль­ність пред'яв­лен­ня Ро­сії цьо­го ра­хун­ку, оче­вид­но, що в на­шої вла­ди, зва­жа­ю­чи на її «особ­ли­ві вза­є­ми­ни» з ро­сій­сь­ким ке­рів­ниц­т­вом, не під­ні­меть­ся ру­ка ки­ну­ти туз­лин­сь­кий кош­то­рис на стіл пе­ре­го­во­рів у Крем­лі. За­те — у виг­ля­ді пев­ної ком­пен­са­ції — на­ро­ди­ла­ся ідея пок­ри­ти в май­бут­ньо­му ці гро­шо­ві втра­ти. Ав­тор її — Мін­т­ранс. Суть за­ду­му: пог­ли­би­ти ту вузь­ку час­ти­ну про­то­ки між Туз­лою та дам­бою аж так, щоб пе­рет­во­ри­ти її на суд­ноп­лав­ний ка­нал. Не вик­лю­че­но, що для зруч­нос­ті тут бу­де вста­нов­ле­но шлю­зи.

      Про та­кі «пла­нів гро­мад­дя» ска­зав під час від­ві­дин ос­т­ро­ва ми­ну­ло­го тиж­ня мі­ністр тран­с­пор­ту Ге­ор­гій Кір­па. Кір­па не при­хо­ву­вав за­до­во­лен­ня, ад­же но­вий суд­но­хід­ний ка­нал не тіль­ки уне­мож­ли­вить ша­ле­ні — як­що та­кі ви­ник­нуть — ідеї ку­бан­сь­ких ко­за­ків тяг­ну­ти дам­бу до Туз­ли, а й дасть со­лід­ні гро­шо­ві над­ход­жен­ня. Ук­ра­ї­на від­так ма­ти­ме два ка­на­ли оба­біч ос­т­ро­ва — Керч-Єні­каль­сь­кий та но­вий, наз­ву яко­му, ска­зав мі­ністр уже ви­га­да­но — Туз­лин­сь­кий. Лоц­ман­сь­кий збір за про­хід су­ден, яс­на річ, ніх­то не зби­ра­єть­ся ді­ли­ти нав­піл із Ро­сі­єю. У ра­зі ре­а­лі­за­ції про­ек­ту це бу­де один із тих рід­кіс­них ви­пад­ків, ко­ли на кри­зі вда­єть­ся — в хо­ро­шо­му ро­зу­мін­ні цьо­го сло­ва — на­жи­ти­ся. А крім то­го, в та­кий спо­сіб Ук­ра­ї­на зак­ріп­лює ос­та­точ­но за со­бою цю час­ти­ну до­сі, на дум­ку ро­сі­ян, спір­ної те­ри­то­рії. Що це, як не пе­ре­мо­га?! Єди­ний ню­анс: ре­ак­ція ро­сі­ян на пла­ни Кір­пи сто­сов­но по­бу­до­ви но­вої суд­но­плав­ної ар­те­рії не­ві­до­ма на­ра­зі, а от­же, не­ві­до­мі й кон­т­р­за­хо­ди, які, на­пев­но, за­діє наш пів­ніч­ний су­сі­да.

  • 82% членів Американської торгівельної палати в Україні вважають боротьбу з корупцією пріоритетом №1 для України

    Результати дослідження сприйняття корупції в Україні серед членів Американської торговельної палати показують, що бізнес, на жаль, наразі не спостерігає суттєвого прогресу у боротьбі з корупцією, однак сподівається на покращення ситуації у 2016 році. >>

  • Україна і семеро гігантів

    Для проведення свого чергового саміту лідери країн «Великої сімки» (а точніше, господиня заходу, Німеччина) обрали справжній райський куточок. Мальовничий замок Ельмау, неймовірної краси краєвиди Баварських Альп, чисте гірське повітря з гіркуватим присмаком цілющих трав, мелодійне калатання дзвіночків на шиях флегматичних альпійських корів... Ну як працювати в такій розслаблювальній атмосфері? >>

  • Шлях через Україну

    Лідери «Великої сімки» не лише говорили про Україну на саміті в Баварських Альпах — дехто з них туди й поїхав «транзитом» через Київ. Окремо варто наголосити на візиті прем’єр-міністра Японії Сіндзо Абе — першого в історії двосторонніх відносин між нашими країнами. >>

  • Дружнє плече на шляху до ЄС

    Сьогодні в Ризі стартує саміт програми Європейського Союзу «Східне партнерство». Уже відомо, що про скасування візового режиму з ЄС для України на цьому саміті не повідомлять — наша держава не встигла виконати й половини пунктів Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), необхідних для надання безвізового режиму. >>

  • Кордони для «Лікарів без кордонів»

    Держдума Росії ухвалила законопроект про «небажані» в Росії іноземні та міжнародні неурядові організації. Згідно з документом, ідеться про неурядові організації, які «створюють загрозу основам конституційного ладу РФ, обороноздатності країни та безпеці держави». >>

  • Кому мінімум, кому — банкрутство

    Немає сумнівів, що Євросоюз є корисним для його членів міждержавним утворенням. Але навіть у дружній родині конфліктів не уникнути. Європейська Комісія розпочала процедуру проти Німеччини за порушення союзного закону про мінімальну оплату праці. >>