Люксові крила: ХАЗ намагається повернутись на ринок — хочуть почати з ремонту своїх же літаків

08.10.2021
Люксові крила: ХАЗ намагається повернутись на ринок — хочуть почати з ремонту своїх же літаків

Чи випускатиме знову ХАЗ літаки, наразі сказати важко (Facebook.com/KharkivStateAircraftManufacturingCompany)

Кілька років тому весь інформаційний простір облетіли фото персонального літака Муаммара Каддафі.

 

На той час лівійський лідер уже був мертвим, але його пристрасть до розкішного життя й далі залишалася предметом неабиякої цікавості світських таблоїдів.

 

Власне, люксову комплектацію салону показали лише задля того, аби вкотре візуально підтвердити давно доведений факт.


Інтер’єр і справді виявився красивим, оскільки шкіряні крісла, елементи декору з цінних порід деревини та двоярусне освітлення стелі створювали фантастичний ефект нічного зоряного неба.

Сюрпризом стала і новина про те, що машину Ан-74ТК-300Д VIP-класу збудувала не успішна авіаційна фірма, а українське підприємство, що на той час вже переживало глибоку виробничу кризу.

 

Приводом згадати ту історію стала чергова річниця ХАЗу, яку на заводі днями відзначили підкреслено скромним святом. Тож яскравий спомин нагадав оповідку про героїчне минуле, де VIP-замовлення стало частиною міжнародної політики.


Виявляється, договір про співробітництво Харківське авіапідприємство та управління цивільної авіації Лівії ратифікували у 2005 році.

 

Згідно з домовленiстю, замовник повинен був отримати машину в досить стислий термін. Утім через фінансові труднощі заводу графік був безнадійно зірваний.

 

Ситуація змінилася лише в 2009 році напередодні візиту тодішньої прем’єрки Юлії Тимошенко до Тріполі, де планувалося підписання важливого нафтового договору.


Аби задобрити пана Каддафі, Кабмін виділив ХАЗу 160 мільйонів гривень зі Стабілізаційного фонду для завершення експортних замовлень.

 

У підсумку лайнер iз розкішним салоном таки поповнив авіапарк лівійського лідера, приємно здивувавши ще й новим технічним рішенням. Рiч у тiм, що Ан-74ТК-300Д являє собою VIP-модифікацію відомого Ан-72/74.

 

Така машина не потребує скороченого зльоту і малої дистанції пробігу, тому двигуни, що розташований у центроплані, опустили під крило. Завдяки цьому лайнер став більш тихим та економічним.


Після смерті лівійського лідера його знаменитий борт побував в Україні вдруге. Машину доправили в аеропорт Одеси, де її реконструкцією займалася одна з приватних фірм міста. На ХАЗ переправляти літак не ризикнули, оскільки авіапідприємство перебувало в глибшій кризі.


До речі, лівійці замовили Ан-74ТК-300Д не випадково. Перший подібний лайнер харків’яни збудували на державне замовлення у 2003 році для вітчизняного президентського авіазагону.

 

Кажуть, ним найчастіше користувався Леонід Кучма. У свою чергу, третій борт поставили в рамках договору з керівництвом Лаосу. Щоправда, історію лайнера важко назвати успішною — він розбився на території цієї країни 17 травня 2014 року.


Чи випускатиме знову ХАЗ літаки, наразі сказати важко. Підприємство сьогодні намагається повернути хоча б репутацію фірми, яка спроможна проводити технічне обслуговування своїх раніше збудованих машин.

 

Директор Олександр Кривоконь повідомив, що подібний інтерес уже виявили ті ж таки лівійці, в авіапарку яких сьогодні перебуває шість харківських Анів.