Фальшиві ноти: як відбувався конкурс на посаду директора Дніпропетровської філармонії

03.11.2020
Фальшиві ноти: як відбувався конкурс на посаду директора Дніпропетровської філармонії

Анна Ставиченко й Олександр Хасапов.

Павло ХАЗАН,
депутат Дніпропетровської облради VII скликання
Дніпро
У Дніпропетровській обласній раді 21-22 жовтня відбувся конкурс на посаду директора філармонії імені Леоніда Когана. Я був членом конкурсної комісії від обласної ради. Було двоє кандидатів: Анна Ставиченко та Олександр Хасапов. Хто ці люди, який мають досвід, освіту, чим займалися та займаються в житті?
 
Анна Ставиченко. Освіта: Київська спеціальна музична школа ім. Лисенка, спеціалізація — скрипка, теорія музики, Національна музична академія України ім. Чайковського, магістр музичного мистецтва, Гете-інститут у Києві. Аспірантура Національної музичної академії України ім. Чайковського. PhD у галузі мистецтвознавства (дисертація зроблена у співпраці з Інститутом Ріхарда Штрауса та Мюнхенським університетом Людвіга-Максиміліана).
 
Досвід роботи Анни в музичній сфері — 14 років: генеральна продюсерка Фонду Одеської національної опери, ініціаторка та кураторка проєкту «Оперний салон» у Національній опері України, кураторка Kharkiv Music Forum у рамках Kharkiv Music Fest; експертка Всеукраїнського театрального фестивалю-премії ГРА; засновниця проєкту Operamania, організаторка і кураторка проєкту Music Arts Talk; лекторка авторського курсу історії музики в Music Arts Academy; авторка та ведуча шоу «Класика на «Аристократах» на «Радіо Аристократи»; головна редакторка інтернет-порталу про креативні індустрії Chernozem; офіційний критик Баварської державної опери, Teatro alla Scala, Віденської державної опери, Паризької національної опери, Нідерландської державної опери, Зальцбурзького фестивалю, фестивалю в Екс-ан-Провансі, Байройтського фестивалю; прес-аташе Міжнародного благодійного фонду конкурсу Володимира Горовиця; музичний критик видань «Дзеркало тижня», «Український тиждень», Vogue, L’Officiel. 
 
Стипендії та гранти: Culture Bridges, Гете-інституту, Richard-Wagner-Stiftung. Матеріали презентації — в електронному вигляді. Її зміст — систематизований матеріал щодо стану та розвитку філармонії, який базується на власному досвіді співпраці з українськими та західноєвропейськими філармоніями, оперними театрами, фестивалями, освітніми та науковими установами. Презентацію зроблено відповідно до міжнародних сучасних стандартів, щодо моделі розвитку філармонії. Взірцем для кандидата є Берлінська філармонія.
 
Анні Ставиченко рекомендаційний лист надав Антоніо Морал, директор Міжнародного фестивалю музики і танцю у Гранаді (Іспанія). Він співпрацював із претенденткою на посаду директорки філармонії у Дніпрі під час Мюнхенського оперного фестивалю 2018 року, куди Анну запросили рецензувати події фестивалю як акредитованого критика серед інших міжнародних експертів. Також у листі відзначено організовану нею Міжнародну оперну конференцію Open to Progress в Одесі, де їй поряд з українськими професіоналами вдалося об’єднати провідних представників європейської професійної музичної спільноти, які вперше отримали можливість відкрити для себе українську класичну музичну культуру та поговорити про неї потім у Європі.
Рекомендацію надав і Станіслав Христенко, співзасновник міжнародного фестивалю KharkivMusicFest, музичний керівник камерного оркестру Nova Sinfonietta, Steinway-artist, піаніст та дириґент. Він співпрацював з Анною Ставиченко, коли організовували та проводили професійний музичний форум у Харкові у 2019 році. Також рекомендаційний лист написав Євген Лавренчук, головний режисер Одеського національного академічного театру опери та балету.
 
Олександр Хасапов закінчив Музичне училище ім. Глінки, Київську державну консерваторію ім. Чайковського, спеціальність «духові та ударні інструменти», Київський університет ім. Шевченка, спеціальність «правознавство», має посвідчення адвоката. Його досвід роботи у музичній сфері менш ніж 2 роки: 1985-1986 працював артистом оркестру духових інструментів та 1991-1992 виконував обов’язки лаборанта в Консерваторії під час навчання. З серпня нинішнього року виконує обов’язки директора філармонії. 
 
Досвід роботи Олександра в інших сферах — 27 років: працював на керівних посадах у комерційних структурах, був засновником низки підприємств у сфері продажу будівельних матеріалів та побутової техніки, працював адвокатом та помічником народного депутата. Крім того, займався політичною та спортивною діяльністю. Стипендій та грантів не отримував. 
 
Матеріали презентації: в паперовому та електронному вигляді. У ній представив систематизований матеріал щодо стану та розвитку філармонії, який був підготовлений на основі результатів роботи самої філармонії ім. Л. Когана. Було запропоновано впровадження російського програмного забезпечення та переформатування філармонії у «сучасний центр мистецтв Dnipro Kogan Hall, culture hub або «творчий магніт». Презентація має велику кількість граматичних, орфографічних та інших помилок, зокрема у назвах музичних творів та композиторів. Усю презентацію було зачитано з паперу. Були процитовані слова президента Зеленського й прозвучало повідомлення про те, що завершено тендерну процедуру стосовно реконструкції філармонії. Щодо моделі розвитку, взірцем для кандидата є Національна філармонія України, тобто Київська. 
 
Рекомендаційний лист Олександру Хасапову надав Роман Кофман, народний артист України, який був голов­ним дириґентом Боннської опери та Боннського та Сеульського симфонічних оркестрів, симфонічних оркестрів Поморської філармонії у Польщі та Києві, Київського камерного оркестру, має нагороди Німеччини. У листі зазначено, що претендент — відомий музикант (?) та громадський діяч, що має величезний художній та суспільний авторитет, вагомий діяч вітчизняної музичної культури, а також те, що всім відоме його непримириме ставлення до творчої в’ялості та різних виявів застійних явищ у мистецтві. Про співпрацю з Олександром Хасаповим у листі не зазначено. 
 
А це цитата з рекомендаційного листа від Володимира Лукашева, художного керівника Національної філармонії України, народного артиста України: «Олександр Хасапов — унікальне явище в світі мистецтва. Володіє бездоганним почуттям стилю, форми та глибоким знанням музичного матеріалу. Відомий філантроп і благодійник. Політик та бізнесмен». У листі вказано, що він новатор та творець, а також має гострий розум, добре серце та талант керівника. Про співпрацю з Олекандром Хасаповим у листі не зазначено.
 
Під час обговорення було оприлюднено звернення від колективу філармонії на адресу конкурсної комісії з проханням обрати на цю посаду Олександра Хасапова, в якому майже всі працівники філармонії поставили свої підписи. 
 
Оскільки я вважаю, що в нашій філармонії у Дніпрі мають впроваджуватися сучасні західноєвропейські підходи щодо розвитку музичного мистецтва, я підтримав кандидатуру Анни Ставиченко. Вона має великий досвід та високий професійний рівень, прекрасно презентувала свою програму та відповіла на запитання. Інші сім членів комісії проголосували за Олександра Хасапова. 
 

А СУДДІ ХТО

Список членів комісії:
— Прохоренко Альона, начальник відділу правового представництва управління взаємодії з правоохоронними і контролюючими органами, правового забезпечення та антикорупційної політики виконавчого апарату обласної ради, 
— Прошенко Ольга, заступник начальника управління забезпечення діяльності ради — начальник відділу протокольно-масових заходів виконавчого апарату обласної ради, 
— Логвін Дмитро, народний артист України, директор благодійного фонду Віктора Пінчука «Сучасне мистецтво»,
— Новіков Юрій, заслужений діяч мистецтв України, ректор КВНЗ «Дніпропетровська академія музики ім. М. Глінки» ДОР», 
— Сливка Геннадій, заслужений працівник культури України, заступник виконавчого директора Українського культурного фонду, 
— Потапов Ярослав від ГО «Культура України», Чернявський Михайло, від Дніпропетровського міжобласного відділення Національної спілки театральних діячів України, 
— Хазан Павло, депутат обласної ради, 
— Іваницька Юлія від ГО «Спілка артистів симфонічних оркестрів України» (брала участь тільки у першому засіданні),
— Костіна Наталія, начальник відділу роботи з керівниками комунальних підприємств, закладів та установ управління стратегічного планування та комунальної власності виконавчого апарату обласної ради, секретар комісії (без права голосу).