Дорогеньке яєчко

15.04.2009
Дорогеньке яєчко

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

В Україні подорожчання продуктів напередодні Великодня таке ж традиційне, як і крашанки та духмяні паски на святковому столі. Тому, готуючись запакувати холодильник усілякою смакотою, українці розуміють: хоч–не–хоч, а переплатити доведеться. Попри економічну скруту, традицій дотримуватися мусимо і цьогоріч: напередодні Великодня, зазначають експерти, «продуктовий кошик» українця подорожчає щонайменше на 30 відсотків.

 

Українці — за пісний борщ!

Найдорожчим на святковому великодньому столі, як завжди, обіцяє стати м’ясо та риба. «Перед святами м’ясо подорожчає менше в супермаркетах (десь на 10 відсотків) і більше на базарах (на 30—40 відсотків), — каже керівник аналітичного департаменту «Консалтингової агенції ААА» Марія Колесник, — адже попит на нього буде досить високим. А за пару днів до свята м’ясо може подорожчати навіть на 50 відсотків — залежно від регіону й ринку. І не виключено, що на старі позначки підвищена ціна вже не опуститься». Особливо це стосується яловичини, брак якої відчувається в Україні.

Вартість м’яса, м’яко кажучи, «зашкалювала» й раніше: за даними Державного комітету статистики України, лише за останні три місяці ціни на м’ясні продукти підвищилися майже на 16 відсотків порівняно з аналогічним періодом 2008 року, а загалом за рік м’ясо подорожчало аж на 41 відсоток.

Інша справа — городина. Традиційні українські овочі — морква, капуста, картопля та цибуля — вродили нівроку, тому ціни були рекордно низькими, особливо порівняно з імпортними овочами. І зараз традиційний «набір для борщу» непогано користується попитом. Як зазначає «Український бізнес–ресурс», за останні місяці вітчизняних коренеплодів продається в Україні на 20 відсотків більше. Марія Колесник пояснює: народ звертає увагу на дешеві й поживні продукти, віддаючи їм перевагу.

Тепличні овочі — окрема історія. Ціна на них досить висока, а відтак і попит не великий. Прикметно, що на відміну від попередніх років, вітчизняні тепличні овочі на кілька гривень дорожчі від імпортних, адже їхня собівартість зросла. І, між іншим, українські овочі не обов’язково безпечніші від закордонних «побратимів». «Серед українців існує така думка, що якість вітчизняних овочів набагато краща від закордонних — тих же турецьких помідорів, — зазначає Марія Колесник. — Вважається, що вирощені у нас овочі містять менше мінеральних добрив і є більш природними. Але не буває природним те, що є раннім. І тепличні овочі у нас насправді часто містять більше хімікатів, ніж іноземні. Через різницю кліматичних умов: там уже почалося промислове виробництво, а у нас усі овочі ще парникові».

За останній тиждень тепличні овочі відчутно подорожчали — подекуди у півтора–два рази, і зараз у середньому помідори коштують 17—20 гривень, огірки — 15—18.

Кури врятують гаманці

Стабільними лишатимуться ціни на курятину. Експерти не прогнозують суттєвого подорожчання на «біле» м’ясо та яйця як напередодні свят, так і в майбутньому. Навіть продавці на ринках із подивом відзначають: цього року яйця не дорожчають напередодні Великодня, як завжди. За домашній десяток яєць бабусі просять по 10—11 гривень, а на магазинні яйця ціни дуже різні: від 5 до 8 гривень. «Курятина не повинна дорожчати, тому що в Україні налагоджене її промислове виробництво на високому рівні, — зазначає Марія Колесник, — а яйця у нас останнім часом узагалі дешевіли».

Незмінними в ціні мають лишитися найближчим часом і крупи. «Принаймні до кінця літа вони не повинні дорожчати, тому що в Україні був непоганий урожай зернових культур», — каже Марія Колесник.

А ось що неодмінно дорожчатиме, так це цукор — за останній місяць він уже «обважнів» на гривню. І тенденція на дорожчання, запевняють експерти, триватиме через те, що в Україні закінчуються запаси «білого золота». Серед людей поширюються чутки: дефіцит не виключений, а ціна підскочить удвоє, тому прості українці починають скуповувати цукор мішками. «Цукор і справді подорожчає, бо його внутрішнє виробництво скорочується, а імпорт не є надто дешевим, враховуючи девальвацію гривні й той факт, що цукор подорожчав на світовому ринку», — аналізує керівник групи експертів Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Володимир Лапа. Ситуація з «солодким життям» в Україні й дійсно нестабільна: ніхто не знає про реальні запаси цукру. А вирощувати цукровий буряк стало невигідно — легше завезти тростинний цукор. Якщо так піде й надалі — уже за кілька років Україна може цілком залежати від імпортного солодкого піску.

Найімовірніше, додасть у ціні також олія. «Дорожчатиме вона через те, що суттєво збільшилася конкуренція між переробниками та експортерами насіння, сировина починає дорожчати. Тому ціна на олію, мабуть, зросте на півтори гривні», — зазначає Марія Колесник.

Ми вже їмо білоруське масло

А найбільш печальна ситуація з молочними продуктами — виробництво цієї групи товарів, за даними УБР, за рік упало майже на чверть, десятки підприємств припинили роботу. Ціни зростають (лише за березень «молочка» подорожчала на п’ять відсотків), а галузь відчуває дефіцит якісного молока. Отож українські молокопереробні комбінати вже вдаються до імпорту — закуповують переважно білоруську сировину. «Помітно зріс імпорт сухого молока, загрозлива ситуація із тваринним маслом — обсяги його імпорту за 2008 рік збільшилася в тисячу разів», — каже Володимир Лапа.

Свої збитки виробники планують компенсувати, знижуючи закупівельну ціну (щоправда, на вартості готової продукції це не позначиться — вона зростатиме й надалі). А саме молоко виробники замінюватимуть, кажуть експерти, дешевшими аналогами, частіше вдаючись до рослинних жирів. І відтак, мовляв, українці лише думатимуть, що п’ють справжнє молоко.

Дешевої ковбаси не стане?

Серед очікуваних «новацій» — ще й ковбасна. Не виключено, що вже найближчим часом українці не впізнають звичні сосиски та ковбасу — за законодавчими нормами, держава має запровадити нові стандарти щодо ковбасних виробів, підвищивши таким чином вимоги щодо якості. «Якщо вони будуть запроваджені, виробники неодмінно підвищать ціни. За новими стандартами, варена ковбаса в магазинах дешевше 50 гривень навряд чи буде, — зауважує Володимир Лапа. — Частина м’ясопереробних підприємств уже переводить свій асортимент на нові стандарти, і там підвищення вже відбулося — у магазинах тепер можна побачити варену ковбасу по 70 гривень».

Щоправда, коли саме запрацюють нові стандарти — достеменно не відомо. Чимало експертів замислюються: чи найкращий зараз час для нововведень, адже м’ясні та ковбасні вироби й за старими цінами купують неохоче.

Різкого подорожчання вже не буде

Воно й не дивно: за стати­стикою, майже третина українців ледве зводить кінці з кінцями, а грошей іноді не вистачає навіть на їжу — про це свідчать дані соціологічного дослідження Інституту імені Горшеніна. Дві третини українців схвильовані зростанням цін та інфляцією. І підстави для цього є: споживча інфляція в Україні, за даними Держкомстату, за 2008 рік склала 22 відсотки, тоді як індекс споживчих цін з грудня 2008 по січень 2009 року зростав на два відсотки щомісяця. Лише за перші місяці нового року ціни підвищилися на 4,4 відсотка. Найбільше подорожчали масло, чай, риба, овочі, фрукти, цукор, м’ясо та м’ясопродукти.

Українці мусять відмовлятися від певних продуктів. «Від суттєвого спаду попиту найбільше постраждали кондитери та м’ясо–молочні виробники», — констатує Марія Колесник. Відмовляються українці від безалкогольних напоїв, соків та мінеральної води. Купують менше й пива — його споживання порівняно з минулим роком знизилося на 12 відсотків. Економлять на морепродуктах та екзотичних фруктах — імпорт останніх скоротився майже наполовину. Водночас експерти заспокоюють: найбільша хвиля подорожчань уже позаду — гривня більш–менш стабілізувалася, а отже — виробники та продавці закладатимуть менші ризики в ціну. «Ринок відреагував на девальвацію гривні й на перспективу введення 13–відсоткового мита, тому в січні–лютому підвищилися ціни, — каже Володимир Лапа. — Але, починаючи з березня, спостерігається поступова корекція цін. І зараз підстав для різких цінових коливань не існує».

 

Є ПРОБЛЕМА

Обережно, кризові харчі!

Економічна криза змушує виробників, аби не підвищувати ціни, вдаватися до хитрощів та економити на якості продукції. Чимало хлібокомбінатів почали випікати менші за вагою хлібини за старою ціною, а в баночці йогурту можна не дорахуватися кілька десятків грамів. Не гребують виробники і більш дешевими та не дуже корисними замінниками натуральних складників. Аби захистити себе від не надто корисної продукції, експерти радять уважніше читати етикетки, де має бути вказана класифікація продукту. «Друге, на що повинні звертати увагу, — чи вироблено за державним стандартом (ця продукція має бути більш якісною), чи за технічними умовами, — каже Володимир Лапа, керівник групи експертів УКАБ. — Ще одне важливе питання — ціна. Якісна продукція не може бути дешевою. Тому завжди існує співвідношення: того, що ви хочете купити, і того, що готові за це заплатити».