«Підземка» без околиць

21.02.2006
«Підземка» без околиць

Останню з новозбудованих станцій метро — «Бориспільську» — відкрили до 14-ї річниці незалежності України. (Укрінформ.)

      Підземне місто, яким є київський метрополітен,  просто зобов'язане бути успішним і перспективним транспортним підприємством столиці. У квітні  йому виповниться 45 років. З огляду на цей досить поважний вік, КП «Київський метрополітен» готовий захищати своє місце якщо не під сонцем, то в підземеллі. Тож про набуті досягнення і перспективи тут говорять із вірою у завтрашній день. Принаймні найближче десятиліття цьому підприємству безробіття не загрожує. Прес-конференція, що відбулася днями в прямому ефірі «Радіо Київ», дала можливість метрополітену підбити проміжні підсумки на марші.

      Щонайперше, начальник КП Микола Шавловський відсалютував міжнародному жіночому святу, що наближається. Нову станцію метро «Вирлиця», яка поєднує  станції «Харківська» і «Бориспільська», як і обіцяли, відкриють напередодні 8 Березня. Припущення одного з журналістів, що будівництво ведеться нібито в авральному порядку, а тому тут може бути погана гідроізоляція, пан Шавловський відкинув. Він пояснив, що на цьому об'єкті запроваджено систему безперервного укладання бетону, тому робота триває у три-чотири зміни. На «Вирлиці» вже оздоблюють вестибюль і переходи». 

      Наступним подарунком жителям столиці стане спорудження другого виходу на «Дарниці». Метробудівці завжди підкреслюють, що традиційно здають в експлуатацію не менше двох станцій на рік. Отож готуються відкрити ще й станцію «Червоний Хутір». А в четвертому кварталі цього року збираються розпочати будівництво Подільсько—Вигурівської лінії метро. Це пов'язано із спорудженням мостового переходу, який з'єднає прямим транспортним сполученням правобережну частину міста з островом Труханів та районом лівого берега «Воскресенка», розвантажить інші мости і забезпечить вихід метрополітену з центральної частини міста на лівобережні райони «Воскресенка» та «Троєщина». Подільсько—Вигурівська лінія простягнеться до станції «Тарас Шевченко» і дозволить утворити перше напівкільце київської «підземки». Це стане знаковою подією для КП, тому що досі, як відомо, жителі столиці послуговуються радіально розташованими лініями метро.

      Аби з цього напівкільця утворилося справжнє кільце, потрібно розпочати будувати  Лівобережну лінію, яка поєднає вулиці Милославського і Каштанову. Завдяки цьому поїзди «підземки» звідти дістануться «Дарниці» і згодом, але не раніше 2010 року, — «Червоного Хутора». Пан Шавловський звертає увагу на те, що це буде принциповим рішенням у розв'язанні транспортної проблеми. «При спорудженні нових станцій метро ми керуємося перспективним планом розвитку міста до 2020 року, — зазначив він. — Маємо на меті вивозити людей зі спальних районів таким чином, аби для метро не існувало околиць. Отож згодом «закільцюємо» лінії і тим самим  наслідуємо метрополітени інших світових столиць». З-поміж іншого, це звільнить від необхідності будувати нові станції метро в центрі Києва.

      Просування метрополітену підземними трасами столиці найближчими роками виглядатиме так: у 2007 році з'являться три станції — Деміївська, Голосіївська та Васильківська; в 2008 — метробудівці дійдуть до станції «Виставковий центр»; до 2009 року буде розмічено 15 нових станцій; новими пересадочними вузлами стануть станції «Тарас Шевченко» і «Глибочицька». Щодо «Львівської брами» пан Шавловський уточнив: «Вона функціонує, але є закритою для висадки пасажирів. Для них потрібно зробити вихід нагору. Ми залежимо від того, в який спосіб місто розв'яже питання реконструкції Львівської площі. Столична влада шукає інвестиційних коштів під цей проект. Нам же місто вже виділило мільйон гривень, і ми доопрацьовуємо проектну документацію». Між іншим, Київський метрополітен теж шукає інвесторів — для спорудження покриття над існуючими відкритими станціями.

      В усьому світі цей вид транспорту є збитковим. Лише в країнах Західної Європи метрополітен може похвалитися рентабельністю, яка сягає 10—18 відсотків.  У Києві про таке і не мріють, хоча й не забувають підраховувати свої збитки. Теперішнього тарифу на проїзд у 50 копійок вистачає лише на зарплату  працівникам «підземки». А щоб досягти рентабельності, потрібно підняти тариф, як мінімум, до 2,5 гривні. Поки що вирішили йти шляхом поступового реформування оплати проїзду, впроваджуючи безконтактні картки та посвідчення про право проходу в метро. Останнє дозволить з'ясувати справжні масштаби використання  права безоплатного проїзду з боку представників міністерств і відомств. Утім київській «підземці» цього року пощастило — вперше за всю історію надійшли асигнування з держбюджету на суму 122,3 мільйона гривень. Крім того, місто надало 90 мільйонів гривень.

      Минулорічне «вигнання» частини торговців із тунелів метро дозволило впорядкувати розгорнуту тут комерцію. Недавно для 172 розповсюджувачів щоденних видань КП придбало ролети. З- поміж іншого, це дозволило пану Шавловському побіцяти: «Через 5-6 днів ви побачите цивілізовану торгівлю пресою». Тепер на черзi — гральнi автомати. Всі вони, без винятку, мають залишити переходи «підземки», перемістившись на  околиці міста, заявив начальник столичного метро.