Більше тисячі українців застрягли в аеропортах: чк краще подати позов на туроператора і авіакомпанію

03.07.2018
Більше тисячі українців застрягли в аеропортах: чк краще подати позов на туроператора і авіакомпанію

Сотні українців не змогли вилетіти чи повернутися вчасно з відпочинку з вини туроператора та перевізника

Кількість ошуканих турфірмами й авіаперевізником українців за останні буквально два тижні сягнула тисячі осіб, — і Міністерство інфраструктури 3 липня запросило туроператорів, турагентів та авіакомпанії для обговорення введення механізмів контролю і штрафних санкцій для недобросовісних учасників ринку. Упродовж останніх днів своєчасно не змогли вилетіти відпочивальники з Києва в Єгипет; по кілька діб на «пташиних» умовах у холах готелів й аеропортах провели українці у Тунісі та Грузії. Непередбачувана затримка українців сталася і в Албанії.

 

Страждають відпочивальники

 
Перші «дзвіночки» для туристів прозвучали 22 червня: вітчизняна авіакомпанія Bravo скасувала три рейси до Тунісу, а ще кілька перенесли на іншу дату. Уже наступного дня через це майже сім десятків українських туристів застрягли в аеропорту «Київ». У столицю пасажирів привезли з інших міст, оскільки рейси скасували у місцевих аеропортах. У Києві опинились люди, які хотіли полетіти на відпочинок із Харкова, Запоріжжя та Чернівців. Усіх пасажирів трьох скасованих рейсів поселили у готелі для очікування вильоту 24 червня.
 
Аврал стався з поверненням. 29 червня з’явилась інформація, що близько 300 українських туристів застрягли в аеропорту туніського міста Монастір, не маючи змоги другу добу повернутися у Харків. 
 
У консульстві України в Тунісі повідомили, що причина затримки рейсу — відсутність палива для заправки літака. За інформацією представництва, туроператор повинен вирішити ситуацію за декілька годин.
 
«Консульство займається цією проблемою. Туроператор обіцяє вирішити цю проблему за кілька годин, однак детальна інформація буде відома пізніше», — розповіли в представництві.
Відзначимо, раніше в авіакомпанії Bravo Airways повідомили, що рейси, які повинні виконуватися 27 червня з Києва, Львова та Харкова в Монастір (Туніс) (BAY7371, BAY7372, BAY7375, BAY7376, BAY7377, BAY7378, BAY7373, BAY7374) були скасовані через відсутність оплати рейсів з боку туроператора Oasis Travel.
 
«Авіакомпанія Bravo має всі технічні можливості для виконання даних рейсів. Згідно з укладеною угодою між авіакомпанією Bravo і туристичним оператором Oasis, замовник повинен оплатити рахунок до здійснення рейсу, а також оплатити всі аеропортові збори і податки за фактом виконання рейсу», — відзначили в авіакомпанії.
 
Авіаперевізник переконував: туроператор Oasis не виконав свої фінансові зобов’язання перед Bravo Airways за дев’ять рейсів. І в повідомленні радив з усіх питань щодо скасування цих рейсів та отримання компенсації звертайтеся до туроператора Oasis. 
 
А туроператор висунув зустрічні звинувачення в затримці рейсів перевізнику. «Авіакомпанія Bravo Airways має заборгованість перед аеропортами Тунісу і не має коштів для оплати посадки, обслуговування і зльоту рейсів в аеропортах Туніської Республіки і, ймовірно, тому відмовилася їх виконувати 27/06/2018», — йшлося в заяві Oasis Travel.

 

Хто відповідатиме?

 
Згодом в ефірі одного з телеканалів міністр інфраструктури Володимир Омелян повідомив, що, за підрахунками його відомства, з Тунісу не можуть вилетіти близько 800 осіб.
«Туроператор Oasis Travel заборгував перевізнику Bravo понад 1 мільйон доларів і не сплатив жодного цента, — сказав посадовець. — Про цю ситуацію Oasis Travel знав, були різні моменти врегулювання, жодні кошти не надходили. Проте авіакомпанія Bravo за власний кошт вже вивезла 650 туристів до України, цієї ночі був іще один додатковий борт, який забрав 120 людей».
 
Потім на сторінці у «Фейсбуці» у міністра інфраструктури з’явилася така інформація: «За підсумками досягнутих домовленостей, авіакомпанія Bravo за власний кошт забере і відвезе в понеділок, 2 липня, всіх відпочивальників додому. Туроператор Oasis Travel за власний кошт повинен розмістити всіх українців в готелях Тунісу до понеділка.
 
Після переговорів за участі двох міністерств та Державіаслужби авіакомпанія Bravo погодилася взяти на себе витрати, пов’язані з поверненням українців додому, після чого вони повинні бути відшкодовані тур­оператором».
 
А допоки туристи та їхні рідні в Україні очікували два рейси на Львів і три — на Київ, активно ділилися власними історіями у соцмережах.
 
Ірина Костецька написала: «Люди купують за свій рахунок авіаквитки і повертаються додому, інші в холі сплять. Я поїхала відпочивати з 3 малими дітьми — 8 років; 5 років і 1 рік. Продовжувати номер за свій рахунок? Це ж не з моєї вини вильо­тів немає. Чому вчора туроператори «Джойн Апп» і «Пегас» забрали людей, а нас ніхто не інформує».
 
Львів’янин Микола Фуртак став заручником обставин разом із вагітною дружиною. Ірина Мінакова, яка не вилетіла 28 червня у Харків із Монастіра, хвилюється, що багато хто залишився не просто без харчування, а й без води у літню спеку (купити бутильовану — 1 євро).
 
Тим часом Анна Хоменко просила допомогти вирішити питання вильоту з Батумі у Київ. У групі, що застрягла у Грузії, — 20 дітей, двоє туристів — із серйозними травмами ніг. 
 
«Мінекономрозвитку перегляне і скасує ліцензії тих тур­операторів, які не виконують свої зобов’язання», — написав міністр Володимир Омелян, пообіцявши запровадження ефективного ринку з елементами державного регулювання і контролю замість непрацюючого вільного. І додав: «Державна авіаційна служба України посилить контроль за ліцензіями авіакомпаній, виконанням ними регулярних і чартерних маршрутів, технічного стану і стану салону літаків. Досить возити українців на літаках минулого століття!»
 
Масове ошуканство українських туристів, які не можуть виїхати в оплачені тури чи повернутися із-за кордону, — це ще й іміджева пляма для України. До речі, вітчизняне Міністерство закордонних справ закликає громадян України, які планують подорожі за кордон, зареєструватися на веб-ресурсі Департаменту консульської служби МЗС України «Добровільна реєстрація українських громадян при подорожах за кордон («ДРУГ»), який є інструментом попередження, за по­треби — розшуку та надання сприяння громадянам України в разі надзвичайних подій за кордоном http://tripadvisor.mfa.gov.ua/.
 

ПОРАДНИК

 
Уже є випадки відмови туристів від раніше оплачених турів через безкінечне перенесення часу вильоту з Києва. У таких випадках, окрім компенсації вартості квитка, ошуканий пасажир має право на відшкодування від авіакомпанії у розмірі 250-300 євро за відкладення/перенесення рейсу. Для цього потрібно скласти скаргу і спрямувати її до авіакомпанії та органів арбітражу.
 
Можна робити це самотужки, а можна звернутись до Airhelp — спеціальної агенції, яка займається супроводом таких скарг і допомогою в отриманні відшкодування, яку колись організували постраждалі пасажири (https://www.airhelp.com).
 
У разі судового позову за неналежне виконання раніше оплачених послуг радять позиватися не окремо до авіакомпанії та тур­оператора, а зробити їх співвідповідачами. А ще — подавати колективний позов, разом з іншими пасажирами.