Право на уроки

03.04.2013

Учора світова спільнота вшосте відзначила Всесвітній день розповсюдження інформації про аутизм, встановлений ООН у 2007 році. У Києві діти–аутисти, їхні батьки, а також небайдужа громадськість прийшли в цей день під стіни Міністерства освіти, науки, молоді та спорту. Акцією під назвою «Аутисти повинні навчатися в школі!» вони намагалися достукатися до чиновників. Адже діти, в яких діагностовано аутизм, залишаються, по суті, за бортом повноцінного життя — їх неохоче беруть у дитячі садочки, а в звичайні загальноосвітні школи й поготів, бо вихователі й педагоги часто не знають, як поводитися і працювати з аутистами. Хоча ці малюки, як наголошують фахівці, цілком придатні до навчання, оскільки не є розумово відсталими, як дехто думає. Якщо з такими дітками почати займатися якомога раніше за спеціальними програмами й методиками, то вони здатні робити неймовірні успіхи.

У Києві на сьогодні існує лише один спеціалізований дитячий садочок «Дитина з майбутнім», де з малюками–аутистами ведуть відповідну роботу. Власне, не тільки в Києві, він один такий в усій Україні. Проте його досвід доводить: ці діти не безнадійні! Наприклад, деякі малюки — випускники цього закладу — зараз навчаються у звичайних школах, а деяких діток батьки змогли перевести у звичайні дитячі садочки.

«Ліків від аутизму немає, — каже Інна Сергієнко, засновник Фонду допомоги дітям з синдромом аутизму «Дитина з майбутнім». — Медикаменти можуть знімати в аутистів якусь супутню симптоматику, але не вилікувати їх. Тільки спеціальні заняття здатні допомогти таким дітям стати повноцінними членами суспільства». І починати відповідну роботу слід якомога раніше — бажано ще з пелюшок, як тільки аутизм був діагностований. Адже після шести–семи років аутисти значно важче піддаються корекції.

Євгенія Панічевська, очільниця Асоціації батьків дітей з аутизмом та мама дитини з таким синдромом, каже, що в Україні досі кульгає діагностика цієї складної хвороби. Батьків, які помітили негаразди зі своєю дитиною, лікарі часто заспокоюють: мовляв, не говорить? — ще заговорить, не цікавиться іграшками? — не доріс, поводиться дивно? — переросте. Час минає, хоча у випадку з такими дітьми треба діяти якомога раніше. «Мій син відвідує садочок «Дитина з майбутнім». І якщо два роки тому я бачила, наскільки мій син відстає (у мене троє дітей, є з чим порівнювати), наскільки інакше все сприймає і поводиться, то зараз я між своїми дітьми різниці не бачу, — каже Євгенія Панічевська. — Різниця лише в тому, що він — особливий. Я звикла сприймати свого Тимура як людину з іншим поглядом на речі».

Для цих дітей надзвичайно важливо перебувати у звичайних колективах, де вони матимуть приклад поведінки і навичок здорових дітей. «Якщо в сім’ї є дитина–аутист, то мимоволі відбувається аутизація всієї родини, — каже Інна Сергієнко. — Дитина не знаходить спільної мови з однолітками на дитячому майданчику, отже, мама туди її й не веде. Дитину починають ховати, але роблять цим іще гірше». Водночас чим раніше почати реабілітацію дитини–аутиста, тим більше в неї шансів набути необхідних в повсякденному житті навичок самообслуговування і спілкування. Завдяки цьому малюк не випаде з життя соціуму: він зможе піти в школу, отримати середню і вищу освіту, працювати і навіть мати сім’ю. Це доведено зарубіжним досвідом!

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>