Захист — у прямокутнику

24.04.2010
Захист — у прямокутнику

Проект саркофага, запропонований Олександром Дорожком.

Будівництво нового саркофага над зруйнованим блоком Чорнобильської атомної електростанції вже не перший рік переноситься. Це пояснюється різними причинами. Одна з них — сумніви вчених щодо прийнятності будівництва саркофага у вигляді арки. Фахівці вказують і на відсутність технічних засобів для виконання запропонованого проекту, і на непридатність матеріалів для створення поверхні арочної конструкції, що не може гарантувати в подальшому надійного захисту людей та довкілля від радіаційного випромінювання.

А провідний конструктор конструкторського бюро «Південне» Олександр Дорожко і взагалі дійшов висновку про недоцільність застосування саме арочної конструкції чорнобильського саркофага. Він уже розробив відповідний проект, у якому пропонує виконати об’єкт «Укриття» прямокутної форми. Більше того, свій винахід Олександр Іванович уже запатентував і наполегливо намагається з ним достукатися до відповідних структур.

«За проектом, який хочуть втілити в життя, ажурна арка заввишки 110 та шириною 250 метрів зовні має бути облицьована трьома шарами гофрованого заліза, а зсередини — двома шарами двоміліметрової нержавіючої сталі, — пояснює Дорожко. — Ця конструкція має бути дуже легкою, щоб її можна було насунути на старий саркофаг. Водночас для забезпечення надійної радіаційної безпеки об’єкта арку мають виготовляти з якогось монолітного матеріалу, що неминуче призведе до нарощування маси споруди. Жодна сучасна техніка таку арку не підніме, не кажучи вже про її транспортування. А по–друге, ніхто не дасть гарантії, що така важка споруда під час експлуатації не зруйнується під впливом природних чинників. На­приклад, під час ураганного вітру чи сильного снігопаду.

Такі застереження тим паче слід сприймати на повному серйозі, виходячи з досвіду інших країн. Так, у 2004 році в Москві обвалилася покрівля в аквапарку. Згодом аналогічна трагедія сталася в одному з терміналів аеропорту імені Шарля де Голля у Франції. У 2006 році внаслідок снігопаду зруйнувалася покрівля тоговельно–виставкового комплексу в польському місті Катовіце... У більшості випадків були людські жертви.

Як пояснює Олександр Дорожко, його варіант базується на використанні відповідних матеріалів із надзвичайно високими захисними характеристиками. До того ж він пропонує будувати конструкцію поруч із місцем встановлення. А пересувати окремі блоки до місця монтажу можна буде за допомогою нового транспортного засобу, який також є результатом авторських напрацювань Дорожка.