Цукерка замість цигарки

23.11.2006

      Дівчинка, яка похапцем затягується ментоловим димом на шкільному подвір'ї; підлітки, які по черзі палять одну цигарку на трамвайній зупинці — такі «картинки дня», на жаль, давно перестали бути для українців дивиною. За статистичними даними, в нашій країні палять до 40 відсотків хлопців та дівчат, яким ще не виповнилося 18 років. Це при тому, що вчителі разом з батьками невтомно читають дітлахам лекції про шкідливість паління, а чинне законодавство суворо забороняє торгівцям продавати неповнолітнім цигарки! Звідки ж «заборонений плід» потрапляє до дитячих рук?

      Шляхів багато, стверджує виконавчий директор Асоціації «Громадська рада» Марина Галябарник. Одна дитина нишком витягне цигарку-другу з батьківської пачки, інша купить пачку в бабусі на вулиці, а хтось примудриться безперешкодно «затоваритися» в офіційній торговій точці. Причому працівників яток, кіосків та супермаркетів, які продають цигарки неповнолітнім, не лякають ані можливі штрафні санкції (від 1700 до 3400 гривень), ані помста обурених батьків...

      Для того щоб змінити ситуацію та запобігти доступу маленьких українців до сигарет, ВБО «Громадська рада з соціальних проблем розвитку молодого покоління» ще п'ять років тому почала реалізовувати спеціальну програму під назвою «Ми не продаємо сигарети неповнолітнім!» Як розповів виконавчий директор всеукраїнської благодійної організації Андрій Горський, на сьогодні стікери (наклейки) з таким гаслом мають продавці більш ніж 20 тисяч торговельних пунктів у 170 містах України, і щороку кількість охоплених програмою точок невпинно зростає. Але все це було б неможливим без фінансової підтримки ЗАТ «Філіп Морріс Україна» — компанії-виробника сигарет, яка відгукнулася на прохання громадської організації допомогти в реалізації програми. «Ми проводимо цю програму з дуже простої причини, — стверджує спеціаліст зі зв'язків зі ЗМІ компанії «Філіп Морріс Україна» Ольга Роєнко. — Ми не хочемо, щоб діти палили. А для цього треба об'єднати зусилля держави, батьків, педагогів та нас, виробників тютюнових виробів».

      Цьогоріч «Філіп Морріс Україна» запровадила новітній комплексний підхід до розв'язання проблеми дитячого паління.

      Компанія-виробник провела тренінг для всіх регіональних дилерів, з якими вона співпрацює. Людям пояснили, що існує закон про заборону продажу сигарет дітям до 18 років, і цього закону треба дотримуватися. Під час інструктажів, які потім проводили власники торговельних залів, усі продавці отримували листівки-підказки, як визначити вік покупця за його поведінкою. А невдовзі після цього організатори влаштували для продавців своєрідний екзамен. За словами пані Галябарник, волонтери — члени Асоціації «Громадська рада» та Всеукраїнської благодійної організації «Громадська рада з соціальних проблем розвитку молодого покоління» вдалися до експерименту. До прилавків підходили хлопці й дівчата, яким уже виповнилося 18, але вони виглядали молодшими за свiй справжнiй вік. Крім того, цигарки намагалися купити неповнолітні діти — їхні батьки в цей час неподалік прилавка спостерігали за всім, що відбувається.

      За два тижні 16 «підставних» осіб перевірили близько 100 торговельних точок у чотирьох містах: Києві, Одесі, Харкові й Дніпропетровську. Найкращий результат, за словами пані Галябарник, показали одесити: більш ніж 89 відсотків магазинів не продали сигарет дітям. А в Дніпропетровську, навпаки, майже 64 відсотки продали. Цікаво, а які б результати дало спостереження за іншими торговельними точками, де для продавців не проводили спеціального інструктажу? Є над чим працювати...