«Адвокат» не стомлюється

31.08.2006
«Адвокат» не стомлюється

Марек Кухчинський.

      Серед численних «стратегічних партнерів» України Польщу можна беззастережно назвати справді послідовним партнером.

      Назвавши себе «адвокатом України у Європі» ще в часи поміркованого кучмізму, Польща не відмовилася від цієї місії й тоді, коли кучмізм згустився до одіозності, яка поступалася хіба лукашенковій. Президент Александр Кваснєвський був єдиним із західних лідерів, хто відвідував Київ і так само приймав у себе обтяженого «справою Гонгадзе», «кольчуг» та зганьбленого французьким алфавітом Леоніда Кучму. Скидається на те, що дружба з Україною та «адвокатство» її в ЄС — така собі політична карма Польщі. Бо переваривши не менш болісно за демократично налаштованих українців останню політичну зміну в нашій країні, Варшава почала призвичаювати себе до співпраці з новим урядом. Це при тому, що до останнього часу фігура Віктора Януковича і у простих поляків, і в політичних середовищах викликала настрої, як у засніженого Майдану-2004. Поляки усвідомлюють прірву між Ю. i Я., на відміну від пересічних українців, які з трудом розрізняють їхніх К. i К. (тобто колишнього і теперішнього президентів Польщі). Проте на початках сходження Віктора Януковича на прем'єрську посаду відбулася зініційована Варшавою його телефонна розмова з президентом Лехом Качинським, а невдовзі Януковича було запрошено з офіційним візитом до польської столиці. (Якщо так, то це буде перший вiзит Януковича-прем’єра на захiд, принаймнi iнших запрошень вiн не отримав).

      Попри те, що у Польщі змінився не лише президент, а й парламент, Варшава й сьогодні говорить про незмінність політики активного добросусідства, започаткованої ще паном Кваснєвським. Але загалом усi перебувають у чеканні внутрішньоукраїнських стратегічних рішень — куди наполегливіше рухатиметься «нова» Україна: в ЄС та НАТО чи в ЄЕП? Обнадійливим у цьому контексті слід вважати нинiшнiй робочий візит глави зовнішньополітичного відомства Бориса Тарасюка до Варшави. На вміння цього «прозахідника» вести дипломатичний «танець» вельми покладаються у Варшаві.

      Про нові нюанси, які вносить політичне життя в українсько-польські стосунки, журналіст «УМ» говорить з помітним представником правлячої партії «Право і Справедливість», так званої партії братів Качинських — керівником парламентської фракції «ПіС» Мареком КУХЧИНСЬКИМ.

 

      — Нещодавно в Україні відбулася зміна уряду і відомо, що Віктор Янукович збирається з візитом до Польщі. У світлі останніх подій і тенденцій, можете спрогнозувати перспективи співпраці між Польщею і Україною?

      — Це непросте питання, адже візит Прем'єр-міністра України до Польщі ще не відбувся. Ми сповідаємося, що візит пана Прем'єра Януковича підтвердить проєвропейський напрямок розвитку України. Ми усвідомлюємо, що це підтвердження може бути подано радше у дипломатичний спосіб, але, на нашу думку, ліпшого шляху для нашої співпраці немає. І це стосуватиметься не лише польсько-української співпраці, але співпраці вашої держави з усім Європейським Союзом.

      — Отже, можна припустити, що на цій зустрічі Польща певною мірою представлятиме політику ЄС щодо України?

      — Так, і про це можна говорити цілком упевнено. По-друге, нас цікавить, в який спосіб і в якому напрямi буде скеровано політику України в її конкретних стратегічних вимірах. Зокрема, політику, пов'язану з енергетичною безпекою, з контекстом широко зрозумілої економічної політики, і, поза сумнівами, політику безпеки, пов'язану з військовою співпрацею (тут iдеться про співпрацю з Північноатлантичним альянсом).

      — У нинішньому міжнародному ладі Польща лишається чи не єдиною державою, котра помітно захищає українські інтереси. Водночас чимало злих язиків закидають «Праву і Справедливості» і братам Качинським, що вони проводять політику польського ізоляціонізму?

      — Про подібне головним чином каже польська опозиція, а також люди, неприхильно налаштовані щодо зміцнення держав, що постали після розпаду Радянського Союзу. Польща є членом ЄС і, зрозуміло, очікує від інших членів ЄС партнерського рівноправ'я. Уявіть собі: якби Україна стала членом подібної міжнародної організації, то чи погоджувалася б бути «членом ЄС другого гатунку»?! Мені видається, що ні. Противників зміцнення польського впливу (це означає — і впливу держав Центрально-Східної Європи) в об'єднаній Європі є чимало. Це почасти зрозуміло, адже держави «старої» Європи, головно найбільші, мусять підтримувати держави зі слабшою економікою, у тому числі й Польщу. Польща впродовж найближчих семи років має можливість отримати від ЄС близько 90 мільярдів євро інвестицій, включно з видатками у сфері агрополітики. Це величезні кошти підтримки! Цілком зрозуміло, що певні середовища в ЄС намагаються ускладнити переказ цих коштів. Звідси, гадаю, великою мірою і починається негативна політика.

      — Чи «Право і Справедливість» планує продовжувати східну політику добросусідства, розбудовану за часів президента Кваснєвського?

      — Велика роль президента Александра Кваснєвського у підтримці демократичних процесів в Україні залишається поза дискусіями. І цю політику буде продовжено, смію стверджувати, з подвійною енергією і ліпшим результатом. Політичні еліти Польщі мають усвідомлення непростоти політичної ситуації в Україні. Натомість у сенсі співпраці буде більше ангажування як президента Польщі у ці справи, так і міністра закордонних справ. Нещодавно на посаду першого заступника міністра закордонних справ і державного секретаря було призначено Павла Коваля, котрий відповідатиме за співпрацю з Україною. Натомість сам прем'єр-міністр і значна частина уряду зможуть зосереджуватися на внутрішній ситуації в Польщі.

      — Як виглядає ситуація зі створенням комітетів співпраці між президентами України і Польщі?

      — Створення цих комітетів є прикладом того, що президент Польщі матиме більшу кількість інструментів ліпшої та дієвішої співпраці. Водночас зараз у Сеймі триває робота над проектом закону, за яким має постати спеціальний президентський фонд, що фінансуватиметься з державного бюджету і метою якого буде розбудова демократії та громадянського суспільства за східним кордоном Польщі. Польща має намір розширювати ініціативи, котрі би стосувалися України, і якнайширше залучати в них Європейський Союз.

      — Чого ж, на вашу думку, бракує українсько-польській співпраці?

      — Надалі пробуксовує інформаційна політика. Без інформації нам не вдасться порозумітися, і ми надалі житимемо у певних стереотипах, породжених минулим... Водночас є невідкладна потреба змін у законодавстві, чи радше гармонізації законодавства, яке б полегшувало інвестування польським підприємцям в Україні і так само українським підприємцям — у Польщі. Має бути активізовано і створення спільних підприємств. І цей виклик також необхідно подолати.

      — Чи є шанс, що скоро українські громадяни отримають дозвіл працювати у Польщі легально?

      — Так. «Право і Справедливість» підтримує ідею полегшення офіційного прийому на роботу громадян України. Ми запропонували легалізувати працю молоді, зокрема всіх українських студентів, котрі навчаються у Польщі, чи випускників ВНЗ. Молоде покоління повинно мати можливість працювати у Польщі, добре заробляти і повертатися додому задоволеними. Влітку постала проблема працевлаштування сезонних працівників з України. І нинішній міністр сільського господарства зробив дуже цікаву пропозицію щодо сезонних робітників з України, яку наша партія підтримує. Сподіваюся, уже наступного року ми матимемо закон, який дозволить «сезонникам» працювати у Польщі легально. Тож вважаю, якщо ми думаємо про Україну як про партнера в об'єднаній Європі, то повинні йти на ті самі кроки, на які пішла Європа стосовно Польщі.

      — Чи планується розвантаження кордону, адже ситуація нестерпна?

      — Ситуація на польсько-українському кордоні лишається нагальною проблемою. Найважливіша вимога — збільшення кількості прикордонних переходів. Саме це є колосальною проблемою і водночас лакмусовим папірцем, адже між Польщею і Україною переходів у чотири рази менше, ніж на польсько-німецькому кордоні, і це попри те, що він значно коротший! Тож про яку транскордонну співпрацю між Польщею і Україною можна говорити, якщо на кордоні маємо стіну з кількома дверима, а не густу сітку контактів?! Але і в Польщі, і в Україні вже є щире бажання якнайшвидше цю проблему вирішити.

      — Як ви оцінюєте перспективи нафтопроводу Одеса—Броди—Плоцьк—Гданськ, адже нещодавно повноважні представники нового уряду України заявли, що аверс можливий не раніше, ніж через два роки?

      — Цей нафтопровід є одним із найважливіших викликів для нас. З позицій бачення політики Польщі, цей економічний проект мав би бути реалізований якнайшвидше. Вважаю, що це мало б бути однією з найважливіших розмов як між прем'єрами Польщі та України, так і між президентами. Питання дуже багато залежить від відстрочки, оголошеної українською стороною. Ми ж готові трактувати це підприємство як один з елементів, що забезпечує диверсифікацію від головного монополіста, з котрим ми всі маємо певний клопіт. Але зараз успіх цього проекту залежить від української сторони.

      — «Труба» з українського боку давно є, тож чого бракувало раніше Польщі. Та й зараз чого бракує?

      — Бракувало рішучих дій. Це складніша справа. Йдеться про рішучі дії, котрі б спричинили не лише доведення «труби» до Плоцька, — також має бути і порозуміння щодо подальшого використання проекту. Має бути доведено до того, щоб нафта справді доставлялася з держав Сходу і Центральної Азії.

 

ОФІЦІЙНО
Качинський — у Київ, Янукович – у Криницю

      Прем'єр-мінiстр Польщі Ярослав Качинський (брат чинного президента Леха Качинського) у листопаді відвідає Київ з офіційним візитом. Про це, як передає УНІАН, повідомив сам прем'єр після зустрічі з міністром закордонних справ України Борисом Тарасюком, яка відбулася позавчора у Варшаві. Тим часом пан Тарасюк повідомив про намір українського глави уряду Віктора Януковича взяти участь у роботі економічного форуму в польському містечку Криниця Гурська, що пройде 6—9 вересня. У рамках форуму заплановано зустріч прем'єрів України та Польщі.

  • 82% членів Американської торгівельної палати в Україні вважають боротьбу з корупцією пріоритетом №1 для України

    Результати дослідження сприйняття корупції в Україні серед членів Американської торговельної палати показують, що бізнес, на жаль, наразі не спостерігає суттєвого прогресу у боротьбі з корупцією, однак сподівається на покращення ситуації у 2016 році. >>

  • Україна і семеро гігантів

    Для проведення свого чергового саміту лідери країн «Великої сімки» (а точніше, господиня заходу, Німеччина) обрали справжній райський куточок. Мальовничий замок Ельмау, неймовірної краси краєвиди Баварських Альп, чисте гірське повітря з гіркуватим присмаком цілющих трав, мелодійне калатання дзвіночків на шиях флегматичних альпійських корів... Ну як працювати в такій розслаблювальній атмосфері? >>

  • Шлях через Україну

    Лідери «Великої сімки» не лише говорили про Україну на саміті в Баварських Альпах — дехто з них туди й поїхав «транзитом» через Київ. Окремо варто наголосити на візиті прем’єр-міністра Японії Сіндзо Абе — першого в історії двосторонніх відносин між нашими країнами. >>

  • Дружнє плече на шляху до ЄС

    Сьогодні в Ризі стартує саміт програми Європейського Союзу «Східне партнерство». Уже відомо, що про скасування візового режиму з ЄС для України на цьому саміті не повідомлять — наша держава не встигла виконати й половини пунктів Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), необхідних для надання безвізового режиму. >>

  • Кордони для «Лікарів без кордонів»

    Держдума Росії ухвалила законопроект про «небажані» в Росії іноземні та міжнародні неурядові організації. Згідно з документом, ідеться про неурядові організації, які «створюють загрозу основам конституційного ладу РФ, обороноздатності країни та безпеці держави». >>

  • Кому мінімум, кому — банкрутство

    Немає сумнівів, що Євросоюз є корисним для його членів міждержавним утворенням. Але навіть у дружній родині конфліктів не уникнути. Європейська Комісія розпочала процедуру проти Німеччини за порушення союзного закону про мінімальну оплату праці. >>