Григорій Явлінський: У путінській Росії — «демократія», але «інша»

01.08.2006
Григорій Явлінський: У путінській Росії — «демократія», але «інша»

(РЕЙТЕР.)

      Попри нинішнє політичне роздоріжжя, на думку Григорія Явлінського, українська ситуація  все одно здоровіша, ніж російська, хоча українцям і не вдалося роз'єднати бізнес та політику. А саме це, за словами російського ліберала, мусило би стати запорукою успіху.

       Україну Явлінський знає не з чуток — він народився і виріс у Львові. Він визнає Львів «малою батьківщиною», каже, що розуміє це місто і знає тут кожен камінь. Раз на рік він неодмінно приїздить до Львова, адже тут живе його брат і поховані батьки. Явлінський готовий особисто прислужитися українсько-російському порозумінню. Проблема наразі в одному — людина з таким способом мислення не є президентом Росії.

 

«Якщо Україна — «наш рідний брат», то не треба у брата забирати паспорт і примушувати його жити у підвалі»

      — Чому в Кремля така незмінно агресивна політика щодо України? Це ностальгія за «молодшим братом»?

      — Я не можу виступати від імені російського керівництва. Але якщо говорити про об'єктивні інтереси Росії, то вона зацікавлена у заможній, успішній Україні з високим рівнем життя і низьким рівнем злочинності, з добрими демографічними показниками. Росія об'єктивно зацікавлена, аби Україна ставала дедалі ближчою до Європи. Об'єктивно Росія зацікавлена у якнайліпших стосунках з Україною. В інтересах самої Росії ставати ближчою до Європи. Але окремі владні угруповання Росії реалізують свої власні короткочасні  політичні комплекси; це рештки радянського мислення. У Росії не відбулося зміни еліти, тож нинішню складають комсомольці 60—70-х років. Це малоприємне плем'я. Вони при владі хочуть провадити політику обмеженого суверенітету по відношенню до України. Вважають, що Україна набагато ближча, ніж «просто сусідня держава», що «Україна — це наш рідний брат». Я завжди відповідаю: «Якщо Україна ваш рідний брат, не треба у нього забирати паспорт». Абсурдно нав'язувати родичеві, щоб він жив так, як хочеш ти, та ще й вимагати, аби він тебе при цьому любив. Якщо вже говорити у цих термінах, брата не треба позбавляти прописки і тримати у підвалі. Хочеться вірити, що ці комплекси Росія «переросте». Помаранчева революція вирішила одну проблему: доля України вже ніколи не буде вирішуватись лише у Москві. Вона тепер буде вирішуватись у Києві, значною мірою у Брюсселі, почасти і в Москві. Але вже не лише там, і це викликає у Кремля певне засмучення.

«В Україні обмаль політиків «ідеологічного типу», майже всі вони пов'язані з бізнесом»

      — Як ви гадаєте, чи нинішня політична ситуація в Україні несе в собі загрозу реставрації старого режиму, чи можуть «ріки повернути назад»?

      — Назад Україна вже ніколи не поверне. Все, що сталося восени 2004 року, — це об'єктивний крок уперед. Зворотного руху вже не буде. Як реалізується цей крок — це вже інше питання. Він залежить від загального рівня політичної культури і політичних можливостей. Це болючий і довгий процес. Є дуже серйозні обмеження, що впливають на ситуацію, зокрема те, що в Україні обмаль політиків власне «ідеологічного типу», всі вони у той чи інший спосіб дуже тісно пов'язані з бізнесом. А великий український бізнес, у свою чергу, дуже сильно інтегрований з російським. Такий взаємовплив бізнесу і влади є дуже підступним і небезпечним. І в цьому плані я бачу дуже серйозні проблеми для України. Якщо ви творите партію і збираєте фракцію, де дві третини — бізнесмени, які дали вам гроші на вибори з розрахунком на дивіденди, то вести суто політичну боротьбу за таких умов вкрай важко. Помаранчева революція була кроком уперед і кроком незворотним, але є проблеми в ефективності використання ситуації. Нині ж усе залежатиме від того, скільки у Президента сил, самостійності, послідовності й чіткості.

«Після політики починається спецоперація»

      — Дивлячись на протистояння Президента та парламенту, мимоволі згадуєш Росію 1993 року...

      — У Росії справжні демократичні вибори були хіба на початку 90-х років. Якщо  порівняти 1993 рік у Росії і 2004 рік в Україні, то всі ваші політики, наголошу — всі, без винятку, проявили стриманість, збалансованість, відповідальність і мудрість. Тому вони не довели до зіткнень і кровопролиття. Не треба було багато демонічних зусиль — роздати горілку тим прихильникам Януковича, які зібралися на вокзалі, і повести їх уперед. Що би тоді було, ви здогадуєтесь. Але у всіх вистачило відповідальності цього не робити, незважаючи на конфронтаційність і на гостроту у відносинах.

      А щодо Росії—1993, то Єльцин сам довів до такої ситуації. Він у 1991 році отримав абсолютний мандат довіри. А в 92-му  вони з товаришем Гайдаром так повели реформи, що інфляція склала 2600%! Тому наприкінці 1992 року люди почали питати: «Боріс Ніколаєвіч, ви що?! У нас нічого нема, нас пограбували. Боріс Ніколаєвіч, що відбувається?!» Замість того, щоби провести роз'яснювальну і комунікативну роботу, Єльцин заявив: «Ви антиреформаторські сили». Відтак постали два полюси, один з яких був у парламенті. Провели референдум, котрий надав майже однакову підтримку і одному, і другому полюсу. Треба було шукати баланс і спільне рішення, а Єльцин все просто розрубав. Тоді, коли вже дійшло до цього, іншого шляху не лишалось, не можна було допускати громадянської війни. Але ж не треба було і доводити до такої ситуації, щоб застосовувати ОМОН і танки.  Не слід оцінювати політика лише в певну хвилину, необхідно дивитися ширше: як і чому це почалося, як довели до цього і наскільки той чи інший політик намагався уникнути кризи. У кожній постсовєтській країні у будь-який момент можна почати радикалізувати ситуацію і довести її до катастрофи. Політика ж існує до цього моменту. Опісля  починається спецоперація.

      В Україні 2004 року з'ясувалося, що  є спільні принципи відповідальності політиків — аби не проливати кров людей і не влаштовувати громадянських зіткнень. Ці принципи виявились вищими за особисті амбіції усіх політиків без винятку: і Кучми, і Януковича, і Ющенка. Вони всі виявились відповідальними, нехай один був у позитивному світлі, а другий у негативному, нехай один від цього виграв, а другий ні. Але ніхто не допустив громадянських зіткнень. Це факт. У Росії у 1993 році наважились на кров і одна, і друга сторона, а в Україні цього не сталося. Зараз, на щастя, гостроти немає. Було б дуже добре, якби українськi політики порозумілись, але не на шкоду наріжним принципам демократії, прав і свобод людей, фундаментального устрою держави і основного зовнішньополітичного курсу, — це тi пункти, якi не можуть бути компромісом. Деякі речі можна відкласти на певний час, але не можна робити беззмістовних компромісів.

      — Як ви оцінюєте баталії у Верховній Раді на тлі Держдуми?!

      — Українці сварять Верховну Раду, але вона виконує колосальну роботу. Усі суспільні конфлікти, які тільки є, тепер сконцентровані там. І їх усі бачать. Якби не це — все було б на вулицях. У цьому сенс демократії. Рада лише виражає проблеми, які є у суспільстві. Це лише обиватель дивиться, кажучи: «Вони не можуть домовитись, вони б'ються». Але насправді це все прийшло у Раду з вулиці і зіштовхнулось у найбільш цивілізованих формах. У певному сенсі це 2004 рік, але не на Майдані, а за столом і в формі обговорення. Але так і має бути. Це  стало можливим тому, що в Україні відбулися справді чесні вибори. Внаслідок цього основні сектори суспільства працюють у Верховній Раді. Але ж вони різні, часто не мають консенсусу в елементарних речах, тому і зіштовхнулись. Це означає, що у вашій країні механізми спрацювали.  Уявіть, якби Верховна Рада складалась би з людей у погонах, а депутати віддавали б одне одному честь! У Росії проблема якраз у цьому. Тому в Думі й сварок мінімум. У Держдумі не представлено російське суспільство і всі суперечності (котрі мають інший характер) лишаються прихованими. Нічого не видно —  значить, усе добре. Як сказав пан Гризлов (спікер Держдуми. — Ред.): «Дума — не місце для політичних дискусій». Це ж геніальна фраза! А у вас Верховна Рада — місце для дискусій. Так і має бути!

«Дрейфувати до Європи можна, додрейфувати не вдасться»

      — Чи готова Росія «відкритись» світовій економіці?!

      — Нинішнє керівництво не готове. Воно не готове до відкритості, але хоче знайти свій спосіб і на своїх умовах, аби прихід іноземних інвестицій не мав вирішального значення. Наскільки я розумію, російське керівництво боїться політичного впливу, котрий прийде разом із цими інвестиціями. Росія таким чином захищає свій суверенітет, адже через інвестиції приходить і політичний вплив. На мою думку, Росія має рухатись у європейському напрямі й, раніше чи пізніше, знайти якесь рішення щодо інтеграції з європейською економікою. Але це завдання стоїть не лише перед Росією, а й перед Європою також.

      — Проте схоже, що Росія взагалі має на меті інший шлях, хоче стати новою точкою відліку. Може, її «євроатлантичний» чи «китайський» вектори є не більше, ніж заграванням, і насправді прагнуть створення нової точки геополітичного відліку — російського?

      — Тут така справа. Ви мене запитуєте, яку політику проводить Владімір Путін. Але ця політика різниться від того, що я вважаю правильним. Та політика, яку проводять сьогодні в Росії, не відкидає цілковито євроінтеграцію, але пропонує її на якихось спеціальних умовах. Питання лише у тому, наскільки це реалістично й ефективно для майбутнього Росії. Є принципові й фундаментальні речі, потрібні для євроатлантичної інтеграції, наприклад, незалежність судової системи, свобода слова і ЗМІ, свободи людини, чесні й вільні вибори, незалежність і недоторканність приватної власності, громадський контроль над спецслужбами і правоохоронними органами, незалежний парламент. Залежно від цих речей формується та чи інша політика. На сьогоднішній день ці питання у Росії лишаються відкритими. Щодо цих наріжних, фундаментальних речей російське керівництво дає відповідь: «У нас все буде влаштовано по-своєму». Оце і є найбільш проблемним. У Путіна «демократія», але «інша». Керівництво Росії вважає, що нинішні проблеми можуть бути вирішені за допомогою авторитарної системи влади. І при владі й надалі буде одне й те саме угруповання, незмінний лідер якого матиме винятковий економічний статус і можливість реалізувати абсолютно авторитарну політику. Але авторитарна система якісь проблеми може вирішувати, а якісь —  ні. Так-от, фундаментальні проблеми — Північний Кавказ, корупцію і олігархічну економіку з безвідповідальною владою — нинішня система не вирішує.

      — Ви за революційний чи за еволюційний шлях? Чи варто рухатись шляхом радикальних реформ чи, як дехто пропонує, помалу дрейфувати до Європи?

      — Якщо нема регіонального чинника, можна мати просту політичну більшість і меншість. Але якщо є територіальний компонент політичного розподілу, до того ж з ідеологічно-культурною відмінністю, тоді «революційного» шляху не буде. Я хіба не погоджусь з терміном «дрейфувати до Європи». Дрейфувати до Європи можна, додрейфувати не вдасться. Справа не лише в одностайності населення на референдумі. В окремих регіонах також має бути незалежний суд, вищість права і виконання законів. Поки цього немає на всій території країни-потенційного претендента, то як рухатись? Без реалізації реформ нічого не вдасться! Я не вірю, що є розумово відсталі політики. Якщо ж у деяких питаннях може з'явитись враження, що політик «розумово відсталий», це просто означатиме, що він дуже добре «доганяє» у чомусь іншому. Або вирішує якусь іншу, не політичну, задачу, що може називатись, наприклад,  «Нафтогаз» чи якось по-іншому.

«Європа мала  б узяти економічну участь у  розв'язанні українських проблем, зокрема ціни на газ»

      — Як би ви оцінили «газову кризу» і її можливі рецидиви наступної зими?

      — Та ситуація була не економічна, а політична. Це не було обговорення ціни на газ. Це було обговорення політичного питання про суверенітет України. З боку Росії це було проведення вже згаданої політики «обмеженого суверенітету». Це було провадження  так званої доктрини Брежнєва, яка свого часу була реалізована у Чехії. Це були навмисні спроби подати дискусію як суто економічну, як суперечку двох господарюючих суб'єктів. Але Росії це було вигідно, а Україні — ні. На біду, Україна пішла цим шляхом.  Підписання непрозорої  угоди було серйозною помилкою. Питання треба було ставити в інший спосіб: домовляються дві величезні країни світу, Росія і Україна (вони входять у двадцятку найбільших країн), газ є стратегічною сировиною, тому це питання вище, ніж питання двосторонніх відносин держав, отже, розв'язувати його мали б усі зацікавлені сторони, зокрема європейські країни. Тому треба було розв'язувати питання про європейську закупівлю газу на кордоні Росії та України, обговорюючи ціну транспортування і зберігання газу. І це при розумінні того, що Росія має право встановлювати ринкову ціну на газ. Тож розгляд цього питання за участі європейських представників спричинив би до колективного рішення і відповідальності. Європа мала  взяти на себе певні гарантії й економічну участь у розв'язанні українських проблем, зокрема ціни на газ для українського споживача. Треба було думати, як ЄС буде підтримувати Україну, аби, з одного боку, мати безперебійні поставки газу, а з іншого — підтримати незалежність України, думати, наприклад,  які кредити давати Україні й на яких умовах. Європа мала би доплачувати до прийнятної ціни і домовлятись про це на певних умовах з Україною. Про це все було сказано 3 січня о 10-й вечора, а о 4-й ранку вже підписали угоди. Європейці наступного дня зібрались о 10-й ранку, а їм повідомили, що «всі питання вирішені». Якби на підписання угоди приїхали європейці й почали б розбиратись, укласти непрозору угоду не вдалося б.

«Політика — це не мистецтво можливого, а стремління до неможливого»

      — Як ви оцінюєте шанси в конкуруванні з політичною системою Путіна? Чи вас не охоплює політична зневіра?

      — Ніхто у світі не міг передбачити, що такий механізм, як совєтська система, розвалиться за три-чотири роки. Це означає, що ми з вами бачили те, що інтелектуально абсолютно не прораховувалось. У вересні 2004 року ніхто не міг передбачити того, що відбулося на Майдані. Чи багато людей сумнівалось, що, ясна річ, «ті» проведуть «свого», зрозуміло кого. І голосуй-не голосуй... А все сталось по-іншому. У політиці треба робити те, що правильно і необхідно. Робіть те, що правильно, а хід подій покаже. Є два визначення політики. За першим, політика — це мистецтво можливого. Мені таке визначення не подобається. Я вважаю, що політика — це стремління до неможливого, і лише у такий спосіб можна визначити можливе. А це зовсім інша методологія. Ви ставите мету і лише на шляху до неї з'ясовуєте, що було можливим. Якщо ж не дійдете, то прийде інший і подолає решту шляху. Але я маю пройти свою частину шляху, а той, хто буде після мене, — свою. Як кажуть, песимізм думки і оптимізм волі: очі бояться, а руки роблять. Кажуть, що людина народжується, аби вмерти. Хто ж із цим сперечатиметься! Але є й інший погляд на речі. Що ж тепер, не жити?! Сергію Ковальову в 1984 році здавалося, що совєтська система збудована назавжди. А за пару років усе змінилось.

 

ДОВІДКА «УМ»

       Григорій Явлінський народився 10 квітня 1952 року в Україні, у Львові. Тут закінчив школу, працював на скляному заводі. У 1969 р. вступив до Московського інституту народного господарства ім.Плеханова. Захистив докторську дисертацію з економіки.

       У 1989 увійшов до комісії реформатора академіка Абалкіна. У 1990 році — керівник економічного відділу Ради Міністрів СРСР і віце-голова Ради Міністрів РРФСР. Навесні 1990 року готує реформаторську програму «500 днів», яка, попри загальне схвалення, так і не була застосована. У 1993 році вперше стає депутатом Держдуми. У 1995 р. очолює ліберальну партію «Яблуко». Кандидує на президентських виборах 1996 і 2000 рр., посівши четверте  і третє місця відповідно. У 2003 році «Яблуко» у парламент не пройшло. Відтак Григорій Явлінський — один з тих правоцентристів, хто всі ці роки провів у намаганнях консолідувати демократичні сили. Займається правозахисною діяльністю.

  • 82% членів Американської торгівельної палати в Україні вважають боротьбу з корупцією пріоритетом №1 для України

    Результати дослідження сприйняття корупції в Україні серед членів Американської торговельної палати показують, що бізнес, на жаль, наразі не спостерігає суттєвого прогресу у боротьбі з корупцією, однак сподівається на покращення ситуації у 2016 році. >>

  • Україна і семеро гігантів

    Для проведення свого чергового саміту лідери країн «Великої сімки» (а точніше, господиня заходу, Німеччина) обрали справжній райський куточок. Мальовничий замок Ельмау, неймовірної краси краєвиди Баварських Альп, чисте гірське повітря з гіркуватим присмаком цілющих трав, мелодійне калатання дзвіночків на шиях флегматичних альпійських корів... Ну як працювати в такій розслаблювальній атмосфері? >>

  • Шлях через Україну

    Лідери «Великої сімки» не лише говорили про Україну на саміті в Баварських Альпах — дехто з них туди й поїхав «транзитом» через Київ. Окремо варто наголосити на візиті прем’єр-міністра Японії Сіндзо Абе — першого в історії двосторонніх відносин між нашими країнами. >>

  • Дружнє плече на шляху до ЄС

    Сьогодні в Ризі стартує саміт програми Європейського Союзу «Східне партнерство». Уже відомо, що про скасування візового режиму з ЄС для України на цьому саміті не повідомлять — наша держава не встигла виконати й половини пунктів Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), необхідних для надання безвізового режиму. >>

  • Кордони для «Лікарів без кордонів»

    Держдума Росії ухвалила законопроект про «небажані» в Росії іноземні та міжнародні неурядові організації. Згідно з документом, ідеться про неурядові організації, які «створюють загрозу основам конституційного ладу РФ, обороноздатності країни та безпеці держави». >>

  • Кому мінімум, кому — банкрутство

    Немає сумнівів, що Євросоюз є корисним для його членів міждержавним утворенням. Але навіть у дружній родині конфліктів не уникнути. Європейська Комісія розпочала процедуру проти Німеччини за порушення союзного закону про мінімальну оплату праці. >>