Ген дисидентства

27.10.2005
Ген дисидентства

      Цього жовтня в Колумбійському університеті відбулись чергові, П'яті «Григоренківські читання», організовані спільно з Фондом Григоренка в рамках Українських студій Гарріманського інституту Колумбійського університету. Учасниками англомовних читань були як етнічні українці, так і американці, які відвідують Українські студії Колумбійського університету або цікавляться  українською тематикою. Зустріч зафільмували французькі документалісти. А все почалось з велелюдних Днів пам’яті Петра Григоренка, організованих у 1992 році в Києві і Москві... Дисидентство українського правозахисника Петра Григоренка було особливим. Серед правозахисників 60-х років і пізніше (окрім Сахарова — вченого зі світовим іменем) він мав найвищі звання та посади представника радянського істеблішменту: генерал, професор, начальник кафедри кібернетики Військової академії ім. Фрунзе (Москва)...

      Усе враз змінилося 1961 року, коли 54-річний генерал Григоренко на партійній конференції в Москві заявив, що є загроза повернення культу особи, тому необхідно розпочати демократичні перетворення. Всього-на-всього. Моментально — висилка на службу на Далекий Схід і перший, в лютому 1964 року, арешт, щоправда, уже за «діло». Адже Петро Григоренко очолював таємну молодіжну спілку «За відродження ленінізму», бо думав, що вся біда — в порушенні «заповітів вождя». Після звільнення з тюрми став брати участь в усіх заходах дисидентського руху. Невдовзі був визнаний божевільним (медичною службою КДБ), не раз побував у горезвісних «психушках». У проміжках працював вантажником. А до нього, в скромну московську квартиру, потягнулись паломники, шукачі правди. В тому числі і В'ячеслав Чорновіл із друзями, і представники висланих за межі малої батьківщини німців Поволжя, месхів і особливо кримських татар, яким так багато допомагав. Саме на суді над кримськими татарами в Ташкенті, де Григоренко виступив як громадський адвокат депортованого народу, його вкотре арештували. Більше як 6 років (1970—1976) генерал відсидів у тюремній лікарні для психічно хворих у Калінінградській області. Далі — вимушена еміграція до США (1977), де як політичний емігрант уже перебував з родиною його наймолодший син Андрій (охочих дізнатися більше про генерала Григоренка запрошуємо на сайт: www. grigorenko.org).

      Андрій усі роки був вірним соратником батька і донині є найдбайливішим із пятьох Григоренкових синів хранителем родинного українства. Очолює Громадський фонд імені Петра Григоренка, організовує щорічні «Григоренківські читання» і, як батькову спадщину, тримає зв'язок із кримськими татарами, допомагаючи їм. Народжений в Москві, де прожив до самої еміграції, Андрій Григоренко бездоганно володіє українською.

      Цьогорічні читання були присвячені 40-рiччю правозахисного руху в колишньому Радянському Союзі. Його днем народження вважається 5 грудня 1965 року, коли відбулася перша демонстрація на захист арештованих письменників Синявського і Даніеля на площі Пушкіна в Москві. «Григоренківські читання» традиційно відкрив директор Українських студій при Колумбійському університеті Марк фон Гаген. А головним доповідачем був 81-річний математик, філософ, поет Олександр Єсенін-Вольпін (син поета Сергія Єсеніна), який прибув із Бостона. Саме він висунув колись до радянської влади вимогу виконувати писані закони. Андрій Григоренко розповів про своє перше враження від заочного знайомства з Єсеніним-молодшим. 15-річним Андрій отримав від когось із друзів переписаний від руки вірш, де були рядки: «Весняний лист — негоди подарунок, влетів в тюрми гратоване вікно...» Хтось сказав, що це — вірш Єсеніна. Через рік чи два Андрій прочитав у газеті «Ізвєстія», що «божевільний син Єсеніна видав за кордоном збірник віршів «Весняний лист». Пізніше, в 1963 році, на одній із вечірок Андрій, студент першого курсу Московського енергетичного інституту, почув від одного з гостей: «Треба вимагати від влади, щоб вона виконувала свої закони». Хтось кинув: «Ну, Алік, вони мали рацію, тримаючи тебе у «психушці». Хіба в цій країні можна вимагати поваги до законів?» Алік — це і був Олександр Єсенін-Вольпін. Андрій був шокований — тоді він належав і до комсомолу, і до таємної молодіжної спілки «За відродження ленінізму». 1 лютого 1964 року арештували батька — керівника спілки — і всіх її членів. Петра Григоренка оголосили божевільним, а решту — такими, що «потрапили під вплив божевільного». Студентів повиганяли з інститутів, офіцерів — з армії.

      У травні 1965 р. Григоренка випустили з «психушки». І от напередодні 5 грудня (тоді Дня конституції) родина Григоренків отримала від одного з лідерів дисидентського руху Володимира Буковського написану Єсеніним- Вольпіним так звану «Громадянську відозву» із закликом прийти на «мітинг гласності» і вимагати записаної в Конституції свободи слова, а конкретно — відкритого суду над арештованими Синявським і Даніелем. «Демонстрація була короткою, всього 5—10 хвилин, — згадує Андрій Григоренко. — Прийшли 100, може 200 осіб. Ми всі гуртувалися біля пам'ятника Пушкіну. Я тримав батька за руку, дуже боявся його нового арешту. Довкола на відстанi стояли кілька тисяч людей, які прийшли подивитись, як нас будуть арештовувати. Ми були оточені перевдягненими кадебістами та іноземними журналістами. Представники КДБ пробували провокувати. Так до Володимира Тельника (він стояв біля мене), який тільки-но відсидів 10 років за спробу організувати демонстрацію підтримки Угорської революції в 1956 роцi, причепилась якась жінка. Але він на провокацію не піддався». Демонстрантів розігнали. Наступного дня всіх викликали до міліції. 0рганізатора демонстрації Буковського арештували напередодні. В учасників демонстрації назавжди залишилося враження, що вони прийшли на площу як окремі особи, а відійшли як один рух. Із того часу демонстрації біля пам'ятника Пушкіну відбувалися щорічно. Лише з 5 грудня були перенесені на 10 грудня — Міжнародний день прав людини. В 1968 роцi з'явився самвидавчий періодичний часопис руху «Хроніка поточних подій». На місце арештованих ставали інші. В останні роки перебування Андрія Григоренка у СРСР демонстрації відбувалися уже без гасел, люди просто знімали шапки на честь тих, хто сидів у тюрмах. Збираються і до сьогодні, але вже біля каменю, привезеного з Соловків, навпроти Луб'янки (будівлі КДБ, а зараз ФСБ).

      Олександр Єсенін-Вольпін у своїй доповіді в Колумбії згадав, як задовго до згаданих публічних демонстрацій у нього з'явилося переконання, що треба вимагати всього-на-всього виконання писаних законів. Він висунув гасло: «Дотримуйтесь Конституції!», переінакшене згодом на: «Поважайте Конституцію!». «І на тому спасибі», — каже Олександр Сергійович. Він був найенергійнішим пропагандистом правового ставлення до суспільних явищ, автором найрадикальнішого документа дисидентської епохи — «Пам'ятки для тих, хто чекає на допит», надрукованої в Парижі у 1973 роцi. Тричі відсидів у «психушках», майже три роки був на засланні в Караганді. На читаннях виступив ще один із лідерів дисидентського руху Павло Литвинов, який організував у 1968 році демонстрацію на Красній площі в Москві проти окупації радянськими військами Чехословаччини.

  • Викинемо орду із Храму

    Кремлівський цар Ірод, прикидаючись миротворцем, винайшов нову формулу брехні, твердячи, що, мовляв, «русскіє і украінци — єдіний народ». Але ж звідки тоді споконвічна війна вовків в овечій шкурі проти нашої Вітчизни, чому геніальний Василь Симоненко писав: «Україно, ти моя молитва, ти моя розлука вікова, гримонить над світом люта битва за твоє життя, твої права»? >>

  • «Марусю, мовчи! Тут на базарі яєць більше, ніж у нас картоплі»

    Весна вже покликала господарів у поле. На базарах не проштовхнутися: люд вибирає насіння та міндобрива, шукає, чим би земельку покропити, щоб бур’яни не росли і зайвий раз не брати сапу до рук. «Візьміть ще оцей перепарат, під корінь внесете. Він стимулює ріст і зміцнює рослину», — припрошує продавець молоду жіночку, яка купує яскраві пакети з імпортним насінням. >>

  • Загиблих треба шанувати, а не робити з них дороговкази

    У 2012 році в лісовому урочищі поблизу села Мощена, що біля Ковеля, з’явилося нове військове кладовище. Навесні 1944 року тут точилися кровопролитні бої за Ковель, тому солдатських поховань у цій місцині є ще чимало. Відшукати їх і навіть ідентифікувати — справа благородна й необхідна. Бо війна справді не закінчена доти, доки не похований її останній солдат. >>

  • За бабці Австрії і під Російською імперією

    На початку ХХ століття Українська держава відновила свою незалежність, яку два її історичних сусіди — західний (Польща) та північний (Росія) — хитрощами, підступністю та збройною агресією ліквідували, а Україну загарбали та поділили між собою. >>

  • Рахівниця й тоталітаризм

    Як відомо, минулорічної весни наше Міністерство культури заявило про необхідність створення в Україні музею тоталітаризму, який би розкривав весь масштаб злочинів комуністичного режиму проти українського народу. >>

  • Норвезькі остарбайтери

    Лубенський благодійний фонд «Надія і Батьківщина» впродовж багатьох років розшукує в Україні громадян, які під час Другої світової війни були вивезені на примусові роботи до Норвегії, і підтримує творчі контакти з відповідними норвезькими установами. >>