До кінця року Україна хоче побудувати першу європейську залізничну колію, яка з’єднає Варшаву та Львів.
Наступні ділянки будуватимуть уже в напрямку Києва, при цьому першу ділянку вже почали споруджувати: лінії проходитимуть від українського міста Рава-Руська до польського села Хребенне.
«Ми до кінця 2023 року продовжимо цю ділянку до Львова по наявній широкій колії. У майбутньому це створить можливість курсування прямих поїздів Варшава — Львів, без пересадок і змін шасі», — розповів ЗМІ директор офісу міжнародних проєктів Укрзалізниці Володимир Шемаєв, висловивши сподівання, що такі зміни дозволять розвантажити дороги та збільшити кількість поїздок потягами.
У планах також побудувати нові шляхи з Кракова до Львова через польське село Медики та від Дорогуська через Ягодин до Ковеля.
Хоча таким чином стандартна залізниця вийде лише на кілька десятків кілометрів углиб України, вона з’єднає європейську залізничну систему з важливими залізничними вузлами та пунктами перевалки вантажів.
«Ці ділянки для нас є найбільш актуальними, і ми не будемо зволікати з їх будівництвом. Ми завершуємо переговори з міжнародними фінансовими організаціями щодо коштів для цих інвестицій», — розповів Шемаєв.
Утім не все так просто. За словами члена правління ГО «Лінія102.юей» Віктора Гальчинського, ще 17 лютого 2023 року Укрзалізниця урочисто відкрила відбудовану «Лінію 102» — ділянку колії європейського стандарту Нижанковичі—Хирів—Старява—Смільниця, на яку витратили 40 млн злотих у Польщі та приблизно 500 млн гривень (за довоєнними розцінками).
За кілька місяців залізничні будівельники завдяки величезним внутрішнім інвестиціям і зусиллям відбудували колію, яка мала б створити зручне і швидке пасажирське сполучення з Польщею та вкрай потрібні додаткові можливості для транспортування через українсько-польський кордон вантажів.
«Але міжнародні поїзди на цьому маршруті, як і на відбудованій минулого року євроколії Рава-Руська—Гребенне, поїдуть ще не скоро», — сказав Гальчинський.
На його думку, проблема — у відсутності комунікації і порозуміння між залізничними відомствами обох країн. А серед невирішених завдань — будівництво міжнародних пунктів пропусків, обмежена пропускна можливість деяких ділянок колії через їх поганий технічний стан, відсутність нормативної бази для реалізації цих планів.
«Вирішити ці проблеми буде не менш складно, ніж збудувати євроколії. Хоча б тому, що Міністерство інфраструктури Польщі не має коштів на облаштування залізничних пунктів пропуску на українсько-польському кордоні, про що чесно заявило 6 вересня 2022 року у відповідь на пропозицію залізничного перевізника «Полреджіо» запустити пасажирське сполучення колією 1435 мм за маршрутом Рава-Руська—Варшава», — зазначає Гальчинський.