«Без жінок» не лише в Карпатах: про роботу художниці Зінаїди Кубар на Biennale Arte 2022

21.12.2022
«Без жінок» не лише в Карпатах: про роботу художниці Зінаїди Кубар на Biennale Arte 2022

Зінаїда Кубар.

Робота «Без жінок» художниці Зінаїди Кубар упродовж семи місяців була представлена на Венеційській Biennale Arte 2022 в галереї Spiazzi, об’єднавши навколо себе понад 12 тис. відвідувачів з різних куточків світу. Куратором виставки став Пітер Дорошенко (США).


«Без жінок» — це про чоловіків-пастухів, які по 4-5 місяців живуть відлюдно серед дикої природи на полонинах карпатських гір. Побут їхній скидається на чернечий.

 

На тлі атрибутів сучасного світу неперервною ниткою тчуться живі традиції, як-от вівчарство й виробництво традиційного сиру — бринзи.

 

У тяжкій праці, глибокій сублімації сильної та чистої чоловічої енергії відкривається оновлене єство чоловічої природи, яка трансформується в інші форми буття.

 

Саме потрапляючи у складні умови, чоловік цілковито й виразно розкриває свою глибинну природу, а споглядач отримує можливість по-іншому дивитися на світ і збагнути природу його речей.


Свою роботу Зінаїда мала намір створити на початку першої хвилі війни 2014 року. А вже 2022-го відкриття Бієнале й представлення на ній твору мисткині припало на найгарячішу фазу українсько-російського протистояння.

 

В період повномасштабного вторгнення московського окупанта в Україну її громадяни масово покидали батьківщину, жінок і дітей серед них налічувалося близько 5 мільйонів. Назва роботи «Без жінок» стала прикметною і масштабнішою.

Проєкт «Без жінок» показували у Венеції сім місяців.
Фото надане організаторами.


«Я загадувала, що в разі дійсного завершення цієї жорстокої війни московії з Україною обов’язково приїду та зроблю публічне відкриття виставки, — розповідає художниця Зінаїда. — Однак цього не відбулося. Щодня мирний народ України потерпає від обстрілів цивільних об’єктів та інфраструктури бомбами, мінами, ракетами. Нескінченні перебої зі світлом, водою і теплопостачанням, втрата житла, каліцтва, смерті.


Смисл роботи змінився, тепер вона присвячена чоловікам, які нині боронять нашу Вітчизну. Нагадування про це відбувається через візуальні образи в роботі, за допомогою яких розкривається проста чоловіча природа. Я не маю приводу радіти тут, але єдине, що досі мене надихає, — це велика мужність воїнів, захисників моєї країни, незламних сердечних і талановитих людей, які гартують у святій для всіх українців борні свій дух, дух нації; а також любов і дари моєї землі, багатої на культуру, традиції, духовні та матеріальні ресурси.


Яка ж вона плодюча й цінна!.. Природа її оздоблює й дає укупі ресурс народові: кожний береже і дбає про свою ділянку, дім доповнює городом, прикрашає квітником, і все це скріплюється охайним побутом. Навіть багатоповерхівки в українському місті прикрашають невеликими садочками, на яких викохують насаджені квіти, рослини й дерева.


Я пишаюся своєю землею та народом усе більше й більше. Я змінила своє ставлення до деяких країн світу, які проявили себе так чи інак дієвою реакцією на цю війну. Я не змінила рішення жити й продовжувати свою справу на рідній землі. Так, багато родин / пар / об’єднань розлучилися чи втратили одне одного в цей буремний час. Це сумно, важко, але я маю світлу надію на краще близьке майбутнє.


Дедалі більше ми цінуємо своє, одне одного і ще ліпше бачимо справжнє обличчя ворога. В умовах теперішнього життя ми проходимо випробування на витривалість; військовий вишкіл, знання тактичної медицини, якщо ми живемо не в місті, одні з найактуальніших нині речей. До волонтерства береться кожен. Школярам і студентам теж випали випробування: навчатися тепер складніше, проте конче потрібно виховувати самодисципліну».


Виставка Зінаїди Кубар підсумовує минуле та сьогодення в унікальній українській культурній перспективі. За допомогою відео мисткиня фіксує, ставить запитання і нагадує про моменти, які створили розповіді про відлюдницьке місце в Карпатських горах.


Загалом цього року зареєстровано рекорд відвідуваності La Biennale di Venezia. За інформацією пресслужби, продано понад 800 тис. квитків, 22 тис. 498 людей відвідало попередній перегляд. Кількість відвідувачів зросла на 35% за 197 днів виставки, якщо порівняти зі 173 днями 2019 року.


Це найвища кількість відвідувачів за всю 127-річну історію проведення Biennale Arte 2022. Навіть враховуючи довшу тривалість виставки, різниця значна, надто ж з огляду на обмеження подорожей через пандемію і повномасштабну російсько-українську війну.

Наталя РУДНИК