Публічна самотність: як «лайки» у соцмережах впливають на наше життя

17.05.2019
Публічна самотність: як «лайки» у соцмережах впливають на наше життя

Соціальні мережі роблять людину більш самотньою, розповіла виконувачка обов’язків міністра охорони здоров’я Уляна Супрун із посиланням на дослідження вчених.
 
«Останнім часом експерти багато говорять про шкоду соціальних мереж для здоров’я. Наприклад, про те, що вони роблять людей більш самотніми. Дослідження вказують, що кількість віртуальних друзів не підтверджує нашу соціалізованість і готовність спілкуватися, часом навпаки — впливає на почуття самотності в реальному житті. Із сьогоднішнім розвитком технологій важко спрогнозувати, як зміниться життя людей з часом. Але стосовно психічного здоров’я можна стверджувати впевнено — спілкування в реальному житті, підтримка та відчуття близькості офлайн важать значно більше», — йдеться у повідомленні керівника МОЗ.
 
Свого часу дослідники Центру Pew Research у Вашингтоні спробували з’ясувати, чи соцмережі насправді звільняють нас від негативних емоцій, чи спричиняють більше стресу. Опитування, в якому взяли участь 1 тис. 800 людей, показало, що жінки набагато більше, ніж чоловіки, відчувають стрес від соцмереж.
 
Найбільшим джерелом негативу вони назвали Twitter, оскільки він постійно нагадує про неприємні ситуації в житті. Twitter, однак, також виступав ефективним засобом знизити наслідки стресу: що більше жінки ним користувалися, то менш напружено почувалися. Цікаво, що в чоловіків такий ефект не спостерігався. На думку дослідників, сильна стать не бере соцмережі так близько до серця, як слабка. В цілому науковці дійшли висновку, що користування соцмережами пов’язане із «порівняно низьким рівнем стресу.
 
Психолог Катерина Рожкова у коментарі «УМ» каже, що «лайки» є своєрідною формою уваги, а публікації — способом отримати увагу, прийняття та схвалення: «В принципі, вони можуть компенсувати дефіцит задоволення всіх цих потреб у реальному житті. Проблемою це стає тоді, коли отримання «лайків» є єдиним способом задоволення певних потреб. Якщо це дитина, батькам варто задуматись над тим, як вони з нею поводяться і над своїми стосунками також. Адже якщо дитина не може задовольнити свої емоційні потреби у сім’ї або в школі, вона шукає шляхи їх задоволення деінде. Приміром, через «лайки» до публікацій. Прикладів можна навести безліч. А з причинами варто розбиратись індивідуально у психотерапевта».
 
Під час досліджень вчені з Каліфорнійського університету дійшли висновку, що «лайки» у соцмережах для підлітків аналогічні солодощам. Вони діють так само на центр задоволення, як і шоколад. Але одночасно можуть пригнічувати волю неповнолітнього. Проводячи експеримент, дослідники показували підліткам у віці від 13 до 18 років різні фотографії і при цьому сканували їхнiй мозок. Серед фото були як власні фотографії учасників експерименту, так і фото їхніх знайомих, а також нейтральні зображення. Підлітки ставили «лайки» під тими фото, які їм подобалися. Вчені встановили, що, коли вони бачили «лайки» під своїми фотографіями, в їхньому мозку активізувалась безліч різних ділянок, повідомляє журнал Psychological Science.
 
Катерина Рожкова наголошує, що вважати залежністю від соціальних мереж можна ситуацію, коли вони стають не одним із, а єдиним простором для спілкування. Цієї ж думки дотримуються і науковці з Університету Ноттінгема Дарія Кусс та Марк Гріффіць, котрі проаналізували більше 40 попередніх досліджень у цій галузі і дійшли висновку, що залежність від соцмереж дійсно є психічним розладом і потребує професійної допомоги. Вони виявили зв’язок між надмірним користуванням соцмережами і проблемами в стосунках, гіршими результатами в навчанні та меншою участю в реальному спілкуванні. Більш вразливими, як вважають вчені, є люди з алкогольною залежністю, екстраверти і ті, хто компенсує соцмережами брак справжніх стосунків.
 
       «Пам’ятайте, іноді важливо та корисно бути поза зоною досяжності. Тому намагайтеся балансувати час, який ви проводите в соціальних мережах та телефонах»— написала на своїй сторінці у «Фейсбуці» Уляна Супрун.
 
До речі, три мільярди людей, а це близько 40% населення Землі, користуються соціальними мережами. Вони проводять там, у середньому, близько двох годин на день.