Річниця катастрофи «Боїнга-777» на Донбасі: розслідування наближається до фіналу

19.07.2016
Річниця катастрофи «Боїнга-777» на Донбасі: розслідування наближається до фіналу

Росiйськi «вуха» з катастрофи «Боїнга» в небi над Донбасом стирчать ось уже два роки.

Два роки тому в небі над селом Грабове Донецької області сталася жахлива трагедія — 298 людей, котрі прямували з Нідерландів у Куала-Лумпур, загинули в авіакатастрофі «Боїнга-777». Ці два роки міжнародна експертна комісія невтомно аналізувала і розслідувала обставини і причини трагедії, шукаючи винних. Було з’ясовано, що літак збили ракетою системи «Бук» 53-ї бригади військ протиповітряної оборони ­збройних сил Росії.

«Сьогодні багато вже зроблено для того, щоб злочинці понесли заслужене покарання. Рада безпеки Нідерландів провела всеохопне технічне розслідування причин катастрофи. Під егідою Офісу прокурора Нідерландів наразі завершується кримінальне розслідування злочину», — зазначив глава держави Петро Порошенко. Президент переконаний у винуватості російських військових і запевнив: незважаючи на те, що Росія, зловживаючи правом вето, заблокувала рішення Ради Безпеки ООН про утворення Міжнародного трибуналу для розслідування трагедії, що доводить її причетність, російські терористи обов’язково будуть покарані.
 
Фальсифікації Росії
 
Напередодні річниці­ експертна група Bellingcat оприлюднила черговий звіт, де зібрала все, що вдалося з’ясувати за цей час, — «MH17, два роки по тому. Дослідження інформації з відкритих джерел». Зокрема, викриття, що з російського боку була фальсифікація відомостей. Такого висновку дійшов доктор Джеффрі Льюїс, директор Програми нерозповсюдження озброєнь у Східній Азії Інституту міжнародних досліджень Міддлбері, який, проаналізувавши супутникові фото установки «Бук», опубліковані міноборони Росії 21 липня 2014 року, помітив, що вони мають явні сліди цифрового редагування — на зображення додали установки «Бук» і хмари. Це може свідчити про те, що влада РФ подала неправдиві дані про трагедію, переконані в експертній групі.
 
Розслідування планують повністю завершити у вересні й оприлюднити фінальні результати дворічної роботи, повідомила заступниця міністра закордонних справ iз питань євроінтеграції Олена Зеркаль, яка входила в робочу групу з розслідування катастрофи MH17. «Наскільки нам відомо, наприкінці вересня вже будуть результати слідчої групи.

Вони не будуть повністю відкритими, в інтересах слідства. Але це дасть нам можливість перейти до другого етапу — судочинства», — наголосила Зеркаль, додавши, що за результатами розслідування стануть відомі конкретні особи, причетні до авіакатастрофи, а також в Україні вже є два «готовi політичнi рішення», подробиці яких будуть оприлюднені восени.
 
Тим часом стало відомо, що в наступному році в місті Вейфхейзен у Нідерландах, звідки 17 липня 2014 року «Боїнг» вилетів у свій останній рейс, буде створено меморіальний комплекс із монументом «Скорбота» в пам’ять про жертв катастрофи. Монумент являтиме собою 25-метрову завдовжки сталеву стіну, висотою 6 метрів, на якій будуть вигравірувані імена всіх 298 жертв авіакатастрофи. Перед монументом передбачено спеціальну установку, котра проектуватиме на стіну світло, що нагадуватимуть промені сходу сонця і символізуватиме пам’ять, а навколо монумента висадять 298 дерев. 
 

І буде суд

Із нагоди другої річниці трагедії опубліковано заяву Високого представника ЄС з питань зовнішньої та безпекової політики Федеріки Моґеріні. Ті, хто прямо або опосередковано відповідальні за катастрофу рейсу МН17, повинні бути притягнуті до відповідальності, сказала вона. Її слова наводить інтернет-портал «Європейська правда». «Резолюція Радбезу ООН 2166 вимагає, аби ті, хто прямо або опосередковано відповідальні за катастрофу рейсу МН17, були притягнуті до відповідальності та постали перед судом. ЄС укотре висловлює свою підтримку роботі Спільної групи з розслідування та чинним зусиллям залучених країн довести справу до ефективного судового процесу», — наголошує Моґеріні.
 
За словами українського військового експерта, екс-заступника начальника Генштабу ЗСУ генерала Ігоря Романенка, результати розслідування трагедії не залишають сумніву — літак був збитий російськими військовими і з російської зброї. «На цей момент встановлено, що літак збили не просто комплексом «Бук-М1», а ракетою з «Бук-М1-2». Це принципово важливо, оскільки цей комплекс був випущений Росією в 1998 році, і в Україні його немає і ніколи не було. Нідерландці спеціально закупили бойову частину від цієї ракети. Вона має ту ж форму тавра, що і радянські «Бук-М1», але в радянських розміри цього тавра менші, до того ж відрізняється хімічний склад. Таким чином, рештки ракети, які знайшли на місці трагедії, чітко збігаються саме з характеристиками російської «Бук-М1-2», — пояснив експерт.
 
Як зазначає генерал, твердження російської сторони про те, що Україна якимось чином закуповувала нові російські ракети, неспроможні, оскільки нова ракета не може вистрілюватися зі старого комплексу радянського зразка, а нових комплексів для ракет в Україні немає. 
 
Кажучи про мотиви російської сторони, генерал Романенко схиляється до версії, що пасажирський літак був збитий ненавмисно. У росіян був свій шпигун, який дав їм інформацію про те, що очікується політ українського Ан-26. Такий політ дійсно планувався, але СБУ вже вирахувала на той момент інформатора і призупинила виліт українського літака.