Стали на дно

05.04.2016
Стали на дно

Хоч якось триматися на плаву суднобудівникам Херсонщини допомагає велика кількість замовлень від партнерів iз країн Європи та Азії.

Викупити задешево десять відсотків акцій одного з найбільших суднозаводів України пощастило відомому бізнесмену Вадиму Новiнському. Операцію здійснили на аукціоні Української фондової біржі. На сайті біржі сказано, що ціна однієї акції заводу в процесі торгів за принципом голландського аукціону знизилася з 0,25 гривнi до 0,03 гривні за штуку. Як розповіли в прес-службі ФДМУ, мажоритарний власник компанії Smart Maritime Group (входить до складу групи «Смарт-Холдинг») Вадим Новiнський заплатив за акції один мільйон сорок дев’ять тисяч гривень. Фактично той пакет акцій Миколаївського Чорноморського суднобудівного заводу, що досі перебував у державній власності України, віддали за ціною однокімнатної квартири «середньої руки» в місті Київ!

Спочатку вартість цього пакета акцій суднобудівного заводу оцінили в 12 мільйонів 45 тисяч гривень. У прес-службі ФДМУ пояснили, що раніше вже десять разів виставляли цей пакет акцій на торги, однак безрезультатно. Українські суднозаводи, які пройшли через процедуру банкрутства та вже встигли нахапатися багатомільйонних боргів у період економічної кризи, зараз не цікавлять нікого з представників великого бізнесу. Та й на останніх торгах, крім Вадима Новiнського, бажаючих придбати акції збанкрутілого українського суднобудівного заводу просто не знайшлося.

Миколаївський ЧСЗ закінчив 2014 рік зі збитком у двісті шістдесят вісім мільйонів, а в 2015 році збиток удалося скоротити до п’ятдесяти мільйонів гривень. На даний час, окрім боргів iз зарплати, це підприємство є також найбільшим боржником перед усіма комунальними службами Миколаєва. Загальна сума заборгованостей перед комунальниками майже втричi перевищує ту суму, яку Вадим Новiнський виклав на аукціоні Української фондової біржі (приблизно чотири мільйони гривень).

Нагадаємо, що саме Вадим Новiнський є беззмінним власником контрольного пакета акцій групи «Смарт-Холдинг», до якої входять усі три українські суднозаводи: два в Миколаєві та ще один у Херсоні. За останні три роки всі суднобудівні підприємства, що розташовані у Миколаєві, вже пройшли через процедуру банкрутства. На плаву зумів залишитися лише Херсонський суднобудівний завод (ХСЗ). Директор ХСЗ Василь Федін неодноразово порушував питання про надання пільги на оплату земельного податку для їхнього підприємства. Через відсутність привілеїв у цьому питанні один тільки Херсонський суднозавод змушений щорічно виплачувати по шістнадцять мільйонів гривень до бюджету України. «Поки що ми змушені проводити тотальне скорочення персоналу, — каже Василь Федін. — Але якщо ситуація й надалі не зміниться на користь суднобудівників, це може закінчитися повним руйнуванням усіх суднобудівних компаній України».

Поки що хоч якось триматися на плаву суднобудівникам Херсонщини допомагає велика кількість замовлень від партнерів iз країн Європи та Азії, а також вахтовий метод будівництва танкерів і суховантажів, який дозволяє задіяти найкращих фахівців України в суднобудуванні без урахування їх постійного місця проживання. Як основну базу під реалізацію отриманих замовлень було обрано Херсонський суднобудівний завод, хоча в разі необхідності в південне місто запрошують висококласних фахівців своєї справи як iз Миколаєва, так i з інших міст України. Однак тягнути на собі не виплачені раніше борги як навантаження до нових щорічних регулярних виплат не під силу жодному з суднозаводів України. Через це потужності підприємств нещадно вирізають на металобрухт або продають за безцінь іноземним компаніям, щоб хоч якось погасити борги з заробітної плати перед своїми ж робітниками.