Джина випускають із пляшки

10.04.2015
Джина випускають із пляшки

Актори веб-драми 5baksiv.net, яку фінансує міністерство закордонних справ Великої Британії. (з сайта tv.ua.)

«Я впевнений у тому, що це дитя, яке народжене від двох майданів, Майдану помаранчевого і Майдану гідності, — у нього все буде добре», — так оптимістично налаштований стосовно становлення суспільного мовлення в Україні Президент Петро Порошенко. Ці слова — із промови на презентації незалежного від влади і товстосумів мовлення у столичному «Мистецькому арсеналі», де глава держави привселюдно підписав прийняті депутатами у березні зміни до існуючих законів, які врешті-решт мають започаткувати юридичне створення Національного суспільного мовника. Петро Олексійович під час промови перед численним медійним товариством констатував: «А у влади завжди не було бажання цим займатися, бо влада завжди хотіла контролювати медіа-простір і вважала, що створення суспільного мовлення — це просто випустити джина з пляшки».
Не легко дається процес відмови від державних медіа, які мають трансформуватися у підконтрольні лише громаді, і новим владцям та перегрупованим після Революції гідності політичним силам: рік без кількох днів знадобився, щоб скріпити підписом Президента, а перед цим проголосувати за зміни до декларативних законодавчих основ про суспільне мовлення. Тепер не менше, ніж півроку, піде на обговорення-ухвалення потрібних положень, формування наглядової ради та проведення інших організаційних процедур, без яких юридично Національного суспільного мовника нема. Де-факто Перший Національний канал поки що державної Національної телекомпанії з минулого вівторка став — UA:Перший; і вже майже рік у його ефірі показують значно цікавіші програми і фільми.

Наговоритися, насміятися і подумати

«Суспільне мовлення планує бути з вами завжди і всюди — там, де ви цього захочете, коли ви цього захочете і на тому, на чому вам буде зручно слухати й дивитися. Такий концепт і складний, і простий водночас. Складний він, бо кожен мовник обирає собі аудиторію і мовить для неї. Суспільне мовлення вибирає собі всю країну. Попереду в нас величезна робота. Планку, яку озвучили перші особи держави — стати українським ВВС чи CNN, — ми візьмемо згодом, але колись потрібно починати», — це слова гендиректора НТКУ, який активно проштовхує ідею створення для України нового типу телебачення і радіо.

Іншими мають стати Перший і телеканал «Культура» (поки що має лише супутникову ліцензію), три канали нині державного Українського радіо. «Дуже чітко прописано у законі, що має бути з обласними державними телекомпаніями, — каже «УМ» голова Держкомтелерадіо Олег Наливайко. — Вони мають бути реорганізовані, а не ліквідовані, як про це раніше говорили, і приєднані до суспільного мовника. Йдеться вже не про перетворення на продакшни чи корпункти — країні потрібне повноцінне регіональне мовлення. Зараз два кроки треба зробити: внести зміни у постанову Кабміну, створити комісію і створити дорожну карту. Ми для себе бачимо, що процес займе десь півроку. Перший шлях — третій телеканал, для регіональної громади. Друге — робота на основні два канали суспільного мовника».

Уже не перший місяць на Першому виходять «Схеми» — проект журналістських розслідувань «Радіо «Свобода». В одному із сюжетів йшлося про земельну ділянку Президента Порошенка біля історичних будівель у Києві, законність права володіння якою викликає великі сумніви. Іронічно-саркастично показує дійсність і багатьох політиків «Утеодин з Майклом Щуром». Віднедавна в ефірі суспільно-політичне ток-шоу «Дебати PRO», яке модерує Роман Вибрановський, і камерні бесіди — одночасно жорсткі і філософські — з узагальненою назвою «Війна і мир», в яких з гостем програми дискутують ведучі Юрій Макаров і Євген Степаненко.

Новим обличчям на UA:Перший стане Ольга Герасим’юк, яку багато хто ще пам’ятає у програмі «Без табу». Нині перший заступник голови Нацради з питань телебачення і радіомовлення заявила, що йде на суспільне ТБ волонтерити: «Я розмовляла з західними колегами, як зробити так, щоб суспільний мовник переміг в умовах, коли немає коштів. І мені сказали: «Так, це важка проблема, але ви можете перемогти без копійки грошей, просто залучивши тих людей, які дуже люблять свою справу». Я подумала: хороша ідея, і вирішила, що почну з себе». Проект називатиметься «Подорожні» і, напевно, буде подібним до того, який Ольга робила на «Плюсах». Журналістка нагадала: «Я безмежно люблю історії наших потрясаючих людей, абсолютно звичайних, які ходять вулицями, не є зірками, які завжди жили по ту сторону екрана. Це історії, які хочеться слухати день і ніч, і які дають тобі силу жити. Програма називатиметься «Подорожні», це попутники, з якими нам по дорозі. Коли ви будете вмикати в понеділок, у перший робочий день, програму, ви зможете наговоритися з ними усіма. Ви зустрінете таких людей, які змусять вас встати і аплодувати».

Зі світу — по проекту

Далі буде більше суспільно важливих проектів. «Наша професійна відповідальність нині — давати українцям правдиву, перевірену і виважену інформацію, щоб суспільство могло робити усвідомлений вибір. Я й мої колеги з «Голосу Америки», Міжнародної мовної корпорації США й Американського громадського телебачення плануємо допомагати у перетворенні державного мовника на справді суспільний ресурс — незалежний від держави і відповідальний перед глядачем», — сказала учасникам презентації суспільного мовлення у відеозверненні Мирослава Гонгадзе. На Першому виходитимуть спільні з американцями телепроекти. В одному з них Мирослава говоритиме про Україну та її майбутнє з людьми, які впливають на вирішення і творення цього майбутнього.

Безкоштовно надати суспільному мовнику України приблизно 600 годин високоякісного медійного контенту планує, наприклад, Данія разом з іншими європейськими країнами. Ці дитячі програми, документальне кіно, репортажі, мистецькі та історичні програми упродовж двох років транслюватимуть на Першому українською.

Національна телекомпанія навіть знімає молодіжну соціальну веб-драму 5baksiv.net, перші чотири коротенькі серії якої (по 8 хвилин) покаже у травні. Проект фінансується міністерством закордонних справ Великої Британії в рамках Проекту про зміцнення взаєморозуміння та громадської свідомості громадян України, зокрема молоді. Серіал розрахований на вікову групу від 15 до 24 років. Це буде соціальна тримовна драма — українською, російською і кримськотатарською». Угода про виробництво серіалу була укладена у січні цього року. Якщо МЗС Британії схвалить результат, то зйомки продовжаться і на екранах серіал з’явиться восени. Серіал, в якому два персонажi будуть у костюмах кроликів, має на меті зорганізувати навколо себе й інтернет-користувачів; людей до обговорення залучатимуть за спеціальною схемою.

Ставка — на новини

За даними компанії Research & Branding Group, за результатами недавнього дослідження громадської думки жителів України, медіа зараз перебувають на четвертому місці в рейтингу довіри — після церкви, громадських і волонтерських організацій та армії. У більшій мірі засобам масової інформації не довіряють (58% опитаних), ніж довіряють (32%). (Дослідження проводили упродовж десяти днів березня в Україні, за винятком АР Крим, Донецької та Луганської областей та міста Севастополь).

«Не чекайте, що комерційні канали будуть робити новини про корупцію — вони в цьому не зацікавлені. Вам потрібен сильний суспільний мовник, який викриватиме такі історії і публікуватиме їх», — переконаний данський медіа-експерт та екс-директор Європейської мовної спілки Бйорн Еріксен, що вже понад 10 років працює над реформуванням пострадянського медіа-середовища. Нині за ініціативи Mymedia — данської програми розвитку незалежних ЗМІ в Україні, країнах Східного партнерства й Туреччині він консультує керівництво Першого щодо необхідних внутрішніх реформ.

Звичайно, новини Першого — якщо порівнювати з тими, що були за правління Віктора Януковича, — змінилися кардинально. Втім дивиться їх усе ще мале число глядачів. Нині канал має лише 0,9% аудиторії. Тоді як у Данії, скажімо, частка аудиторії суспільного мовлення становить 67%. Фактично український Перший сьогоднi поза ринком. «Головний спосіб повернутися на нього — виробляти якісний новинєвий продукт», — вважає Бйорн Еріксен.

  • Сашко Лірник: Казку пропускаю через себе...

    Хто не знає Сашка Лірника? Виявляється, є такі. Та з кожним новим днем незнайків стає все менше: то книга з Лірниковими казками до рук потрапить, то диск хтось перепише й дасть послухати, то на телебаченні Лірникову вечірню казочку тато з мамою увімкнуть. Казкар постійно спілкується з читачами, слухачами й глядачами, їздить з волонтерською місією на Донбас, а також за кордон, до українців діаспори. >>

  • Розкадровані мандри

    Професійна мандрівниця Ольга Котлицька цього тижня у Києві збирає друзів, щоб нагадати: телепроекту про подорожі, автором і ведучою якого вона є, уже 20. Спочатку був «На перший погляд», потім він трансформувався у «Не перший погляд». >>

  • Сміятися з леді-боса

    Навіть якщо комедії не ваш улюблений кіножанр, варто подивитися на неперевершений талант однієї з найсмішніших сучасних коміків — американської акторки Меліси Маккарті у новій стрічці «Леді бос», що цього тижня виходить у прокат в Україні. >>

  • «За мною там Непал, Гімалаї сумують»

    Телеведучий Дмитро Комаров на каналі «1+1» показав Камбоджу, Індію, Кубу, Болівію та інші країни такими, як ніхто не здогадувався. Він «вивертає» світ і показує його з вражаючих сторін. У кабінеті Дмитра в офісі «Плюсів», де ми ведемо розмову, ніби зібрані шматочки екзотичних країн, у деталях. >>

  • У новинах немає змоги «погратися»

    Упродовж останніх років вибагливі телеглядачі, які цінують свій час, усе частіше відмовляються від перегляду ефірів так званих великих каналів, де навіть у новиннєвих блоках орієнтуються на «інформацію розваг» — інфотеймент. >>

  • Провокатори з мікрофонами

    У Донецьк прибула група з 20 представників російських ЗМІ, перед якими поставлено завдання «фіксації обстрілів мирного населення українськими військовими», а також «консультацій» з організації провокацій, — повідомили в групі «Інформаційний спротив». >>