Персона ґрата по-французьки

29.01.2015
Персона ґрата по-французьки

Старість — не радість, але не для Жюльєт Бінош. Актриса неперевершено це показала в новому фільмі «Зільс-Марія», учаснику фестивалю «Вечори французького кіно».

Сьогодні у столичному кінотеатрі «Київ», а найближчим часом у Харкові, Одесі, Вінниці, Львові, Чернівцях, Дніпропетровську, Запоріжжі та Маріуполі розпочнеться 10-й фестиваль найгучніших французьких кінопрем’єр року — «Вечори французького кіно». У програмі заплановано п’ять картин, серед яких є нові роботи символа жіночності Катрін Деньов, найдорожчої актриси Парижа Жюльєт Бінош та Матьє Амальріка, відомого ролями в «Скафандр і метелик», «Турне» і «Готель «Гранд Будапешт». Фільми демонструватимуть мовою оригіналу з українськими субтитрами.

Отож фестиваль відкриє трагікомедія П’єра Сальвадорі «Жінка у дворі» з Катрін Деньов та Гюставом Керверном, одним із головних комедійних акторів та режисерів сучасного французького кіно. Мелодрама розповість нам історію про сорокарічного музиканта, який одного дня кидає повністю все і стає консьєржем. Почавши життя з нового аркуша, він знаходить подругу — одиноку жінку Матільду, яка нещодавно вийшла на пенсію. Фільм про зворушливу дружбу, якiй будь-який вік підвладний.

Також у програмі — новий фільм одного з найвидатніших представників напряму «французької нової хвилі» у кінематографі Жана-Люка Годара «Прощавай, мова 3D». 84-річний режисер експериментує з новими формами кіномови. Він майстерно розповідає історію про те, як зустрілися дві самотності. Він і Вона, Чоловік і Жінка, яким не потрібні ні імена, ні явні прикмети. Навіть слова їм не потрібні. Прощай, мова! Годар показує, що у майбутньому людям потрібно навчитися мовчати один з одним. «Скоро кожному знадобиться перекладач, щоб розуміти власні слова». Люди забули про спілкування. Їм його вже не повернути. Та Годар знаходить єдиний вихід — забути про слова, перестати шукати сенс у житті і просто почати жити. Стрічка отримала приз журі на 67-му Каннському кінофестивалі.

Про любовні пригоди університетського професора з літератури з юними студентками розповість кримінальна мелодрама «Кохання — це ідеальний злочин» братів Ларьйо з Матьє Амальріком.

Комедія Філіпа де Шоврона «Божевільне весілля» вивчає питання мультикультурних шлюбів. Головну роль у ній виконав ветеран комедійного кіно Крістіан Клав’є. Історiя про подружжя Верней — типових французьких буржуа, людей добропорядних і консервативних. У них чотири дорослі дочки, три з яких уже заміжні. Але, сказати по правді, мосьє і мадам Верней не в захваті від своїх зятів: адже один iз них єврей, інший — араб, а третій — китаєць! Справжнім шоком для них стає звістка про те, що обранцем їхньої четвертої дочки став чорношкірий хлопець. До речі, «Божевільне весілля» стала касовим хітом у французькому прокаті, 11-разово окупивши свій скромний бюджет.

Напередодні фестивалю один із найбільш впливових і талановитих режисерів Олів’є Ассаяс завітав до Києва, щоб особисто презентувати свою нову саркастичну драму «Зільс-Марія». Стрічку «було представлено в основному конкурсі Каннського кінофестивалю, де вона претендувала на «Золоту пальмову гілку».

У 1979-му Олів’є Ассаяс почав свою кар’єру як кінокритик для численних журналів. У цей період він багато разів зустрічався з Інгмаром Бергманом. Згодом видав окрему книгу інтерв’ю з головним творцем авторського кіно 20-го століття. Після перегляду «Зільс-Марія» залишається такий же присмак, як і після «Персони» Бергмана. Олів’є не відрікається, що це його кумир. Та зізнається, що коли задумав фільм про старіючу акторку, то не передивлявся Бергмана, щоб ні в якому разі його не цитувати. Головну роль у «Зільс-Марії» зіграла легенда європейського кіно Жюльєт Бінош. За сюжетом, кінозірка повертається до театру, де має зіграти бізнес-вумен, яка готова вчинити самогубство. Режисер створив фільм спеціально для Жюльєт Бінош, хотів сконцентрувати увагу безпосередньо на ній, як вона створює образ, як його відпрацьовує, як іще недавно перша спокусниця Парижа мириться з часом і погоджується грати жінку в літах. Асистенток акторки за 40 зіграли голлівудські зірки нового покоління — Крістен Стюарт та Хлоя Грейс Морец. «Я бачив, як молоді акторки захоплювалися Жюльєт під час зйомок, як вона передавала їм всі свої вміння», — пояснив Олів’є Ассаяс.

Фільм можна переглядати хоч разів десять, «розжовувати» його скільки завгодно, він щоразу розкриватиме іншу істину. Олів’є вдалося створити картину, яка ставить багато запитань і не дає жодної конкретної відповіді. «Глядач може в уяві допрацювати фільм. Усі питання відкритті. Це не означає, що немає відповіді. Це означає, що всі відповіді — добрі», — режисер порадив глядачам пофантазувати.

До слова, наприкінці стрічки героїні Бінош молодий американський режисер пропонує зніматися в його картині. Локації буде шукати в Україні. Ассаяс зізнався, що сценарій писав задовго до Майдану, а тим паче війни на Донбасі. Просто він здавна має любов до України. Та хто його знає, може, й ці кадри стануть пророчими і відтепер в Україні зніматимуть свої картини американці та європейці з провідними акторами світу.

НА ЗАМІТКУ

«Жінка у дворі», а також «Зільс-Марія» і «Кохання — це ідеальний злочин» після показів у рамках фестивалю вийдуть у широкий прокат у лютому-березні.