Від Першої світової — до АТО

05.11.2014
Від Першої світової — до АТО

Апокаліпсис: незасвоєні уроки. (автора.)

«Донбасс — наш!», «Вчера наши войска освободили от немецко-фашистских захватчиков города Макеевка, Краматорск, Славянск...», «Наши войска заняли города Бахмач, Мариуполь, Волноваха...» — такі заголовки статей читаємо у червоноармійській газеті «За Родину», яка представлена на виставковому проекті «Апокаліпсис ХХ століття. Світові війни», поряд iз сучасною газетою «Народна армія». Цей проект столичного Меморіального комплексу «Національний музей історії Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років» присвячено 100-річчю від початку Першої та 75-річчю від початку Другої світових воєн. Вражає схожість наведених матеріалів минулого століття та сьогодення, у яких інформація про успіхи наших бійців у визволенні територій Східної України повторюється з точністю до назв міст. Мабуть, iще рік тому мало хто повірив би, що на теренах нашої держави знову розгортатимуться військові операції з визволення східних областей. Але тепер уже не від нацистських загарбників, а від сусідньої країни.

Перехрестя воєнних доріг

«Війна — одне з найбільших лих, що має тяжкі наслідки для людства. Коли нівечать і вбивають усе живе, це великий злочин проти суспільства. Те, що було в період Першої та Другої світових воєн, більше не має повторюватися в нашій історії», — зазначає завідувач відділу Меморіального комплексу «Національний музей історії Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років» Ірина Петрівна Васильєва. Вона каже, що працівники музею акцентували увагу на жахливих катастрофах минулого століття, прагнучи застерегти від розпалювання Третьої світової війни, початком якої можуть стати бойові дії на сходi України.

У багатьох відвідувачів виникають питання щодо назви виставки. Та якщо згадати останню книгу Нового Заповіту, можна простежити своєрідну символічність. «Об’явлення Св. Івана Богослова», або «Апокаліпсис», — саме так називається книга Нового Заповіту, у якій описуються події, сповнені численних катаклізмів і див, що передуватимуть Другому пришестю Ісуса Христа на землю й відбудуться після нього. Таким чином «апокаліпсис» став синонімом кінця світу, катастроф планетарного масштабу. Саме такою є сутність світових воєн, які двічі охоплювали світ упродовж ХХ століття.

«Зібрані матеріали ми подаємо впереміш, тут не простежується хронологічного структурування. Адже ті емоції, переживання та страждання, яких зазнали в роки Першої та Другої світових воєн бійці та їх рідні, неможливо розмежувати. Вони об’єднані однiєю антигуманною сутністю воєн», — розповідає Ірина Васильєва.

Виставка складається з прологу, основної частини та епілогу. Обпалений під час сутичок на вулиці Інситутській світлофор, що є одним із головних елементів прологу, представленого у вигляді художньо-реліквійної композиції «Перехрестя воєнних доріг». Тут є також фотографії, зброя, військове спорядження учасників світових воєн і трагічних подій на сходi України. Обпалений світлофор разом iз дорожнім знаком «Головна дорога» символічно змальовують нинішню проблему. Вони вказують напрям, але не можуть відрегулювати шлях до кінцевої мети — життя без воєн. Людство не робить належних висновків і знову й знову опиняється на перехресті воєнних доріг.

Страшне лице воєн

«Тільки диявол, нечистий дух міг так по-демонськи спотворити, знівечити коротке людське життя, наповнити його стражданнями, яких би вистачило для сотень поколінь роду людського...» — занотував 28 липня 1944 р. у своєму щоденнику, нині представленому в експозиції, відомий український письменник і громадський діяч Олесь Гончар.

Основна частина проекту «Апокаліпсис ХХ століття. Світові війни» розміщена у виставковій залі. Тут представлені фотографії, спогади героїв, на чию долю випало одразу дві світові війни. Серед них — генерал Семен Краснопєвцев, командир партизанського з’єднання Сидір Ковпак, червоноармієць Захарій Остапенко. А як багато полеглих на полі бою бійців, чиї імена досі залишаються невідомими! І нині тривають пошуки зниклих безвісти. «Маємо змогу бачити записки до солдатських медальйонів, знайдені разом з останками воїнів у 2012 р. пошуковцями спеціальної групи «Вертикаль». Солдати загинули під час оборони Києва й понад 70 років вважалися зниклими безвісти. Нині їхні імена встановлені й повернуті з небуття. На сьогодні понад 4 мільйони радянських воїнів, загиблих під час Другої світової війни, вважаються зниклими безвісти», — розповідають працівники Меморіального комплексу «Національний музей історії Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років».

Скорботний підсумок подіям світових воєн підбивають документи Надзвичайних комісій з розслідування злочинів проти людяності. Війни ХХ ст. — це тисячі знищених міст і сіл, зруйнованих заводів і фабрик, пам’яток культури, екологічні катастрофи. Переглядаючи фото зруйнованої церкви в Дюнкерку на півночі Франції, знищеного ядерним вибухом католицького собору Уракамі в японському місті Нагасакі, проймаєшся жахіттям воєнних років. Храм Уракамі, що завалився 9 серпня 1945 року, поховав під собою прихожан, які прийшли на службу Божу. Собор перетворився на гору каміння, і тільки обпалені тепловими променями статуї Івана Богослова, Пресвятої Богородиці та Розп’яття Христове з ангелами вистояли, вселяючи надію людству на спасіння. 1980 року на місці зруйнованого храму було побудовано новий собор Уракамі, а руїни колишнього перенесли до Парку миру, розташованого неподалік.

На виставці вперше експонуються сакральні предмети, пошкоджені в час руйнування Успенського собору Києво-Печерської лаври: риза до ікони Богородиці з дитиною, митри, фрагменти царських врат, ангелів. Цього не змогла знищити навіть війна, як не змогла вона стерти зі свідомості людини пам’ять, культуру, почуття моралі, віру.

Крим і Донбас

Завершує експозицію фотолітопис подій на Майдані, у Криму, а тепер — на сходi України. Світлини, надані фоторепортерами Єфремом Лукацьким і Максимом Дондюком, фотокореспондентом журналу «Тиждень» Святославом Птіциним, членами Спілки фотохудожників України, волонтерами, показують нам реальність подій, що відбуваються на сходi держави. І предмети сьогодення, які зараз уже є історичними пам’ятками, навіть більше беруть за душу, ніж жахіття двох світових воєн.

Увагу людей привертає пошкоджена кулями куртка Олега Міхнюка, який брав участь у бойових діях у Афганістані, з перших днів на Майдані очолював Восьму «афганську» сотню самооборони. А коли почалися бойові дії на сходi України, став добровольцем 24-го батальйону територіальної оборони «Айдар». 20 серпня, прикриваючи відхід свого загону, Олег Міхнюк загинув. Волонтери привезли на виставку куртку бійця, у якій він зустрів свою смерть. «Зовсім нещодавно нам iще передали матеріали Олега, серед яких — його обмундирування, військове спорядження, посічена осколками карта, хрестик. Найближчим часом ми будемо поповнювати виставку цими матеріалами», — розповідає завідувач відділу Музею історії Великої Вітчизняної війни.

Виставковий проект «Апокаліпсис ХХ століття. Світові війни» триватиме у музеї до кінця року.

ДОВІДКА «УМ»

Ідея виставкового проекту належить працівникам Меморіального комплексу «Національний музей історії Великої Вітчизняної війни 1941—1945 років». Однак до його створення долучилися також Національний музей історії України, Національний історико-культурний Києво-Печерський заповідник, Музей однієї вулиці, Музей історичних та культурних реліквій братів Шереметьєвих, Центральний державний історичний архів України, Центральний державний кінофотофоноархів України ім. Г. С. Пшеничного, Всеукраїнське громадське об’єднання «Союз «Народна пам’ять» тощо. На виставці представлені різні автентичні пам’ятки, більшість яких експонується вперше.

 

ВІДГУКИ

Один з учасників бойових дій у зоні АТО, боєць батальйону «Донбас» залишив у Книзі відгуків запис, що зворушив багатьох працівників музею: «...Я був на сходi, там не страшно, там Україна. Усе дуже просто: якщо війна, то треба воювати. Не ми взяли ту кляту зброю в руки перші, не ми пішли в чужу країну керувати, ми вдома й захищаємо рідну землю... Сила наша в єдності, згуртованості, у підтримці один одного. І не про нас те прислів’я: «Моя хата скраю — нічого не знаю». Це відредагований, адаптований росіянами під себе вислів. Суто українська оригінальна версія звучить так: «Моя хата скраю — я ворога перший зустрічаю!». Так що, панове, давайте будемо їй відповідати, якщо хочемо бути нацією зі своїм минулим і зi світлим майбутнім. А воно буде. Вірю в те, що буде!.. Скоро повертаюсь на схід. До людей, які на нас чекають».

 

  • Викинемо орду із Храму

    Кремлівський цар Ірод, прикидаючись миротворцем, винайшов нову формулу брехні, твердячи, що, мовляв, «русскіє і украінци — єдіний народ». Але ж звідки тоді споконвічна війна вовків в овечій шкурі проти нашої Вітчизни, чому геніальний Василь Симоненко писав: «Україно, ти моя молитва, ти моя розлука вікова, гримонить над світом люта битва за твоє життя, твої права»? >>

  • «Марусю, мовчи! Тут на базарі яєць більше, ніж у нас картоплі»

    Весна вже покликала господарів у поле. На базарах не проштовхнутися: люд вибирає насіння та міндобрива, шукає, чим би земельку покропити, щоб бур’яни не росли і зайвий раз не брати сапу до рук. «Візьміть ще оцей перепарат, під корінь внесете. Він стимулює ріст і зміцнює рослину», — припрошує продавець молоду жіночку, яка купує яскраві пакети з імпортним насінням. >>

  • Загиблих треба шанувати, а не робити з них дороговкази

    У 2012 році в лісовому урочищі поблизу села Мощена, що біля Ковеля, з’явилося нове військове кладовище. Навесні 1944 року тут точилися кровопролитні бої за Ковель, тому солдатських поховань у цій місцині є ще чимало. Відшукати їх і навіть ідентифікувати — справа благородна й необхідна. Бо війна справді не закінчена доти, доки не похований її останній солдат. >>

  • За бабці Австрії і під Російською імперією

    На початку ХХ століття Українська держава відновила свою незалежність, яку два її історичних сусіди — західний (Польща) та північний (Росія) — хитрощами, підступністю та збройною агресією ліквідували, а Україну загарбали та поділили між собою. >>

  • Рахівниця й тоталітаризм

    Як відомо, минулорічної весни наше Міністерство культури заявило про необхідність створення в Україні музею тоталітаризму, який би розкривав весь масштаб злочинів комуністичного режиму проти українського народу. >>

  • Норвезькі остарбайтери

    Лубенський благодійний фонд «Надія і Батьківщина» впродовж багатьох років розшукує в Україні громадян, які під час Другої світової війни були вивезені на примусові роботи до Норвегії, і підтримує творчі контакти з відповідними норвезькими установами. >>