Актори на валізах

07.08.2010
Актори на валізах

Не так–то й легко змусити себе працювати влітку. Але декого дорога кличе.

Як правило, закінчивши сезон у червні, український театр знімає чохли з крісел і піднімає завісу десь у вересні. Тобто між закриттям–відкриттям виникає люфт у кілька місяців: звісно, найкраще використати його для відпочинку і відпусток, хоча є й такі трупи–трудоголіки, які навіть на «мертвий» літній сезон не зупиняються в роботі.

Гастролі на морі

У рамках нашого польового нерепрезентативного (адже не всі театри вийшли на зв’язок) міні–дослідження виявилося, що найпрацьовитішим є Донецький національний академічний український музично–драматичний театр. Закривши сезон у червні, трупа почала пакувати валізи, щоб у «високий» курортний період попрацювати на березі Азовського моря: з 6 по 22 серпня Донецький театр виступає на сцені Російського драматичного театру в Маріуполі. Мешканцям та гостям узбережжя донеччани представлятимуть «Службовий роман (Глорія)», «Ladie night. Тільки для жінок», «Зойчина квартира», «Шоу продовжується», «У джазі тільки дівчата», «Холостяки й холостячки», «Царівна Ква–Ква», «Принцеси й горошини», «Кіт у чоботях». Із 15 по 17 вересня трупа приїде до Києва й покаже «Наречену ранкової зорі», «Службовий роман (Глорія)» та «Ladie night. Тільки для жінок».

Як завжди активним є київський ЦСМ «Дах».
4—12 вересня «дахівці» на чолі з Владом Троїцьким проведуть у Києві Третій міжнародний фестиваль сучасного мистецтва «Гогольфест» і наразі посилено готуються до події. «До «Го­гольфесту» ми репетируємо прем’єру «Едіпа», це четверта версія постановки «Даху». Тому за все літо у нас заледве було десять днів відпустки», — розповіла «УМ» адміністратор театру Ірина Горбань. У травні «дахівці» гастролювали в росіян у Пермі з виставою «Король Лір» та синтетичним шоу–перформенсом Dreams of The Lost Road. А вже наступного тижня, 12 серпня, театр виїздить на фестиваль у Польщу... презентуватиме «Пролог до «Макбета» за участі етно–хаос–гурту «ДахаБраха».

Двічі на гастролях цього літа побувала трупа київської театральної майстерні «Сузір’я»: в Ялту актори возили п’єсу Володимира Винниченка «Мо­мент кохання» (це свіжа цьогорічна прем’єра з Євгеном Нищуком та Інною Цимбалюк), а на фестиваль у Німеччину — старішу «Ассо та Піаф». Тепер запрошують на відкриття нового театрального сезону, що розпочнеться
15 вересня спектаклем «Все про кохання» за Олександром Олесем.

Орієнтація на фестивалі

А от столичний Молодий театр не може собі дозволити такої розкоші, як гастролі. «Це нереально економічно. Держава й місто нас не підтримують, якщо не брати до уваги виплату зарплатні, а своїх коштів ми не маємо», — розповів «УМ» художній керівник театру Станіслав Мойсеєв. Відтак не вийшло виїхати до Ялти, де Молодий театр чекали після вдалих виступів два роки тому. Під питанням участь у вуличних фестивалях Польщі та Чехії, що відбудуться у вересні. Хоча до українського «Золотого лева», який пройде восени у Львові, театр напевно завітає — мовляв, у цьому випадку фінансовий тягар не такий уже й важкий.

Із аналогічними проблемами живе Івано–Франківський академічний обласний український музично–драматичний театр ім. І. Франка. «Про які гастролі можна говорити, якщо в театрі, якому виповнилося 70 років, елементарно немає автобуса», — розводять руками адміністратори. Хоча з певними зусиллями в грудні 2009 року «франківці» все ж спромоглися на показ у столиці гучної прем’єри «Солодка Даруся» за романом Марії Матіос. Щоправда, гастролі були більш іміджевими, адже вистава номінувалася на Державну Шевченківську премію. Весною «франківці» приймали на своїй сцені Донецький театр опери та балету ім. Солов’яненка — виступи проходили в рамках гастрольної програми «Схід—Захід», який охопив Івано–Франківськ, Тернопіль, Луцьк, Чернівці, Ужгород, Рівне, Хмельницький та Львів. Із метою культурного обміну між регіонами Івано–Франківський театр у відповідь збирався на схід України, проте, як кажуть у театрі, «зважаючи на політичну ситуацію», гастролі наразі під питанням. Тепер «франківці» збираються до Львова — показувати на Форумі видавців дві вистави за творами Матіос — «Солодку Дарусю» та «Націю», на «Гогольфест» і на фестиваль у Польщі. На початковому етапі переговорів перебуває питання гастролей «Дарусі» у Німеччині, акцію курирує Юрій Андрухович.

Як виявилося, промоніторені нами українські театри здебiльшого віддають перевагу пасивному літньому відпочинку: літо на те й літо, щоб відпочивати. Поєднувати приємне з корисним в умовах ринкової економіки навчилися одиниці.

ДО РЕЧІ

Новий театральний сезон ознаменується проникненням Мельпомени на блакитний екран. Із 24 вересня на Першому Національному виходитиме програма «Театральні сезони на Першому». Як повідомляє прес–служба каналу, впродовж дев’яти місяців кожної останньої п’ятниці місяця «перша кнопка» транслюватиме вистави Національного театру ім. Франка у прямому ефірі, прем’єрою стане програма з «Украденим щастям». Ведучою буде Світлана Леонтьєва.

У дусі оновленого Першого Національного культурологічну програму нашпигують розважальними елементами у стилі реаліті–шоу «За склом». Адже, «окрім вистав, люди побачать, як актори репетирують, гримуються, перевдягаються у костюми. Автори програми сподіваються на розуміння акторів, коли за ними раз на місяць пильнуватиме камера», — йдеться на сайті каналу. На розуміння глядачів актори не зважають: у багатьох може виникнути питання «Чому лише Театр Франка? Інші сцени не заслуговують на загальнонаціональне висвітлення?» Просто іншим сценам не пощастило мати художнім керівником Богдана Ступку, який останнім часом дуже наблизився до влади.