Соломія у бронзі

24.11.2009
Соломія у бронзі

Погруддя Крушельницької у робочому варіанті. (Фото Ростислава Крамара.)

Якось гуляючи Личаківським цвинтарем у Львові, я проходила повз могилу Соломії Крушельницької, де саме зупинилася старша жінка з маленькою дівчинкою, очевидно, онукою. «А це відома польська співачка — Соломія Крушельницька», — пояснювала бабуся дитині. Суперечлива сентенція, котра проте дуже поширена серед поляків. Вона ґрунтується на тому, що зірка Крушельницької сходила, коли Західна Україна була частиною Польщі. Хоча найяскравіший період свого життя співачка провела в Італії, а останні десятиліття — в Україні.

Про ту давнішню історію пригадалося, коли стало відомо, що у Варшавській опері, у так званій «галереї видатних діячів» має з’явитися погруддя Соломії Крушельницької. Експозиція існує при Театральному музеї ось уже кілька років і вшановує таких відомих польських діячів як Леон Шіллер, Людвіг Сольський, Гелена Моджеєвська, Кароль Курпінський. Прогулюючись фойє оперного театру, відвідувачі щовечора можуть споглядати образи геніїв опери. Тепер серед них з’явилася й українка Соломія Крушельницька. До слова, аналогічна галерея є і в Львівській опері, де так само представлена Соломія Крушельницька.

Як не дивно, але ідея вшанувати Крушельницьку у Варшавській опері належить не театральній дирекції, а українцю, який мігрував до Польщі. Ростислав Крамар, викладач Варшавського університету, родом із Тернополя, вже давно займається дослідженням життя знаменитої землячки. «Уже понад сто років Соломія Крушельницька вважається однією з чільних постатей в історії польського оперного мистецтва. Погруддя стоятиме поряд із так званими Редутними залами — тією частиною театру, що залишилася неушкодженою під час зруйнування Варшави у роки Другої світової, тож ці приміщення пам’ятають горду ходу нашої примадонни. До слова, вважається, що саме Крушельницька стала найкращою виконавицею ролі Гальки в однойменній опері Станіслава Монюшка — а цей твір уособлює національний польський дух на їхній оперній сцені», — поділився з «УМ» пан Крамар.

Яким має бути погруддя Крушельницької у Варшавській опері, вигадували два автори: архітектор Орест Скоп (який оформлював музей співачки у Львові) та скульптор Василь Ярич. У результаті, художники представили бронзову роботу, яка передає Крушельницьку в образі героїні опери Монюшка. Уся композиція (бронзове погруддя та гранітний постамент) коштує 115 тисяч гривень. Оплатити роботи погодився Фонд Open Ukraine. «Ми підтримали цю пропозицію у рамках програми «Українці за кордоном», — каже директор Фонду Іванна Климпуш–Цинцадзе. — Саме такими кроками треба нагадувати і європейцям, і українцям моменти нашої спільної історії, відзначати те, чим ми можемо пишатися».

Презентація нового погруддя в галереї слави Варшавської опери відбулася минулого тижня, під час цієї події виступили сестри Дацько: Наталя — солістка Львівської опери, а Галина — солістка Львівського органного залу. Прикро тільки, що до такої гарної події керівництво варшавського театру не змогло спеціально презентувати одну з вистав, завдяки яким прославилася Соломія Крушельницька. У такому разі солідніше було би нагадувати і вашим, і нашим про те, чим ми можемо пишатися.