Дакар? Це десь в Аргентині

10.01.2009
Дакар? Це десь в Аргентині

Іспанець Хуан Мануель Гонсалес очолює залік на квадроциклах. (Фото Рейтер.)

Багатоденна гонка на автомобілях, що нині називається просто «Дакар», була заснована французом Тьєррі Сабіном порівняно недавно — в 1978 році. Але за 30 років свого існування набула найбільшого визнання серед любителів змагань залізних коней. Мабуть, за ті гострі відчуття й важкі перепони, які важко знайти в інших змаганнях. До участі в «Дакарах»допускали як професіоналів, так і аматорів. І навіть часті смертельні випадки не зупиняли бажаючих випробувати себе й свого колісного друга в екстремальних умовах.

 

Від Африки до Америки

Перегони під назвою «Париж — Дакар» тривалий час стартували в столиці Франції і прямували пустелями Африки, завершуючись у головному місті Сенегалу. Проте останніми роками в змагання все частіше втручалися неспортивні фактори. Організаторам заважали то терористи, то погодні умови, то влада якоїсь із держав відмовлялася надати підтримку.

У 2007–му старт відбувся в столиці Португалії. Саме в Лісабоні мала починатися гонка й минулого січня, але її, вперше в історії ралі, скасували — після того, як терористи на Чорному континенті вбили чотирьох французьких туристів і трьох мавританських солдатів і погрожували продовжити свою криваву справу під час рейду. Турбуючись про безпеку учасників, «Дакар» перенесли до Південної Америки. Оголосили про це ще навесні минулого року.

І 3 січня 2009–го перегони таки стартували в Буенос–Айресі біля берегів Атлантичного океану. Перетнувши континент і побувавши в Чилі на узбережжі Тихого океану, ралі завершиться 18 січня в тій–таки столиці Аргентини. Пустельних, піщаних ділянок на шляху менше, ніж у Сахарі, але цілком достатньо для екстриму.

За 15 етапів представники 49 країн мають подолати 9578 км. Участь у рейді беруть 217 екіпажів на мотоциклах, 177 — на авто, 81 — на вантажівках і 25 — на квадроциклах.

Український слід

Торік у легендарних змаганнях уперше мали їхати українці — любителі з команди «Оптима–лізинг Україна» на «Міцубісі паджеро» й заводський екіпаж «АвтоКрАЗу». Але через вищеназвані причини наші співвітчизники відклали свій дебют. Зате в «Дакарі–2009» українські автомобілісти стартували одразу в трьох класах.

На першому етапі довжиною 733 км (із них 371 — ділянка, на якій контролюють час) український екіпаж — Богдан Новицький і Сергій Совгира — на «Міцубісі» показав 74–й результат. На трьох наступних відрізках наші хлопці фінішували на 91–й, 62–й і 102–й позиціях. Після чотирьох гонок українці посідали 84–те місце серед 143 авто, котрі продовжували рейд, але на п’ятий етап, що відбувся 7 січня, на жаль, уже не вийшли — зламався бортовий комп’ютер.

На одну гонку менше провів наш співгромадянин Юрій Гребенюк, який разом із французами Марко Піаною й Крістофом Трьошем змагався на «Мерседесі» в класі вантажівок. Цей екіпаж у стартові три дні демонстрував 35–й, 30–й і 47–й час відповідно, що після трьох відрізків дозволило йому фігурувати на 38–му рядку протоколу серед 61 машини. Проте серед учасників четвертого етапу ця трійка вже не значилася — вийшла з ладу коробка передач авто.

Єдиним з українців, хто продовжує ганятися на «Дакарі», є Вадим Притуляк на мотоциклі «Хонда». На контрольних відрізках на перших шести етапах він демонстрував 111–й, 109–й, 147–й, 138–й, 118–й і 136–й результати і наразі розташувався на 126–му місці серед 137 колег, котрі ще продовжують випробовувати себе в Південній Америці.

Лідерами у своїх категоріях наразі є росіяни Кабіров, Бєляєв, Мокєєв (вантажівки, «КамАЗ»), екіпаж німця фон Цитцевіца й південноафриканця де Віллієрса (авто, «Фольксваген»), іспанці Кома (мото, КТМ) та Гонсалес (квадро, «Ямаха»).

Учора учасники ралі змагалися на сьомому етапі, після чого сьогодні отримали єдиний на перегонах день відпочинку.

На жаль, цього року також не обійшлося без жертв. На другому відрізку загинув 49–річний французький мотогонщик Паскаль Террі.