У майбутнє — на «сонячному таксі»

10.12.2008
У майбутнє — на «сонячному таксі»

У причепі — сонячні батареї, якими живиться безбензиновий автомобіль.

Першого грудня в польському місті Познань розпочала роботу двотижнева Світова конференція з кліматичних змін за участю делегацій зі 190 країн світу. Одна з найяскравіших подій цього форуму сталася 4 грудня, коли до павільйонів Познанської торговельної виставки під’їхав дивний автомобіль із причепом під назвою Solartaxi («Сонячне таксі»). За кермом — 36–річний швейцарець Луїс Палмер, а на єдиному сидінні для пасажира розмістився глава підрозділу ООН з кліматичних змін Іво де Боер.

Світовий рекорд

Луїс Палмер незмінно перебував за кермом «сонячного таксі» вже 17 місяців. Це була перша навколосвітня подорож на автомобілі, який живиться винятково сонячною енергією. Довжина траси, яку подолав Палмер до Познані, становила 52 тис. 86 кілометрів і пролягала вона 38 країнами світу. До 12 грудня «сонячне таксі» залишатиметься в Познані, де в ролі його водія чи пасажира можуть побувати делегати міжнародної кліматичної конференції. Потім машина вирушить до «порту прописки» — «Технопарку» в швейцарському місті Люцерн. Прибуття на «материнську базу» та урочистості з нагоди завершення навколосвітнього пробігу заплановані на 12 годину дня 18 грудня. На той час лічильник «сонячного таксі» показуватиме 54 тисячі пройдених кілометрів.

Машина і пасажири

«Уперше в історії людства машина на сонячній енергії здійснила навколосвітню подорож без використання жодної краплі бензину», — заявив у Познані сповнений радості Луїс Палмер, 36–річний швейцарський шкільний учитель та шукач пригод. Автівка стартувала в Люцерні 3 липня 2007 року. Вона має причеп із сонячними батареями та акумуляторами, які живлять двигун. При цьому в атмосферу не потрапляє жодного грама шкідливих викидів. «Сонячне таксі» з повністю зарядженими батареями може проїхати без зупинки 300 кілометрів і при цьому розвивати швидкість до 90 кілометрів на годину. З огляду на специфіку диво–автівки, маршрут пролягав ближче до екватора, де доба довша та сонячних днів більше. Найдовший євразійський відтинок мандрівки Палмера пройшов через південь Китаю, Індію, охоплений війною Афганістан, Близький Схід, Туреччину і далі через Босфор та Балкани на північ Європи. Варто по секрету зазначити, що «сонячне таксі» подорожувало у супроводі звичайної машини, яка виконувала роль вантажівки і містила все необхідне в такій довгій подорожі.

«Сонячне таксі» розробили вчені двох швейцарських інститутів за допомогою приватних спонсорів. Луїс Палмер розповів, що з 17 місяців подорожі він втратив на поломки машини лише два дні.

Подорож тривала так довго тому, що її завданням не було встановлення рекордів швидкості. Метою акції була якнайширша пропаганда альтернативних джерел енергії. На місцях пасажира побували як афганські дітлахи, так і генсек ООН Пан Кі Мун. Серед пасажирів були відомі політики та глави держав, зокрема мер Нью–Йорка Майкл Блумберг, кінорежисер, постановник фільму «Титанік» Джеймс Камерон», ведучий популярного американського телешоу Джей Лено, прем’єр–міністр Швеції Фредрік Рейнфельдт, князь Монако Альберт, інші VIP–персони.

«Таксист»

Луїс Палмер із 14–річного віку мріяв здійснити навколосвітню подорож на машині, яка не завдає шкоди довкіллю. Він наголошує, що зараз у світі багато говориться про кліматичні зміни, але при цьому практично нічого не робиться для їх попередження та подолання. Палмер упевнений, що якщо подорож буде вдалою, то така технологія може стати прийнятною у світі, й машини на сонячній енергії зацікавлять автомобільну промисловість. Він наголошує, що «Сонячне таксі» не лише дружнє до довкілля, але також і дешеве. Палмер підрахував, що така машина при серійному виробництві коштуватиме приблизно 13,5 тис. доларів.

Триколісну машину розробили вчені, але Палмеру належить ідея надання їй функції таксі. По дорозі він часто підбирав пасажирів і дозволяв їм покерувати машиною: хоч кермо одне, але його можна перемикати на кожне з сидінь. Палмер демонстрував машину делегатам іншої кліматичної конференції ООН, яка відбувалася рік тому на Балі. Поява «Сонячного таксі» у Вашингтоні перед Білим домом була новиною № 1 в американських ЗМІ. Після встановлення світового рекорду Палмер планує організувати більш масову акцію в стилі Жюля Верна: навколо світу за 80 днів на будь–яких машинах чи літальних апаратах, які працюють винятково на екологічних джерелах енергії.

ДОСВІД

Піонери використання сонячної енергії

Починаючи з 1987 року, в Австралії щороку проводяться перегони для машин на сонячній енергії. Довжина траси становить 3100 кілометрів. У травні 2007 року катер «Сан–21» із двигуном, який працює від сонячних батарей, подолав Атлантичний океан між Європою та Америкою. Наступного року 30–метровий корабель під назвою Planet solar («Сонячна планета») здійснить спробу першим серед суден такого класу здійснити навколосвітнє плавання. Швейцарський вчений та шукач пригод Бернар Піккар, син нещодавно померлого славетного підкорювача океанських глибин Жака Піккара, планує 2011 року облетіти планету на літаку Solar Impulse («Сонячний імпульс»), який використовує винятково енергію сонця.

  • Чоловiк i лялька

    У дипломі про вищу освіту 40-річного Валерія Бондаренка написано: лікар ветеринарної медицини. Та з ветеринарією в нього якось не склалося. Аби заробити на життя, почав, як і багато хто, займатися торгівлею. Жив у Харкові, а 14 років тому перебрався до Полтави. Разом із дружиною Владою почав багато мандрувати світом. >>

  • Вiдчуй себе лицарем

    Бій оголошено. Воїни у важких обладунках роблять перші кроки назустріч і здаються неповороткими. Та раптом усе прискорюється — і загін із протилежного боку ристалища за кілька секунд опиняється поруч. З жорстким бряцанням мечі опускаються на щити. Вже падають на землю бійці, зовсім не жартома повалені супротивниками. >>

  • На даху Львова

    Щоб помилуватися краєвидами Львова згори, достатньо піднятися на Високий замок чи міську Ратушу. Проте лише цими загальновідомими оглядовими майданчиками місто Лева аж ніяк не обмежується. Старовинне місто з костелами та церквами має свої таємниці усюди, зокрема й на дахах. >>

  • Карету подано!

    Саме зі столиці Галичини вісім років тому почалася мода на карети і «європейські» упряжі (екіпажі, запряжені двома або чотирма кіньми). Коні львівського каретного двору і в кіно знімаються, і туристів катають, і навіть беруть участь у рицарських боях. >>

  • У музеї сміються — аж за животи беруться

    Від серйозного коломийця Миколи Савчука до смішного — один крок. Нежурливої слави він зажив собі «золотими» коломийками, перелицьованими на новий діалектний лад, тонким гумором і влучною сатирою. Хоча чоловік він, як не крути, здебільшого солідний (приміром, очолює видавничо–редакційний комітет «Енциклопедії Коломийщини» — багатотомного академічного видання). Та його нестримний потяг до сміху час від часу дає про себе знати. Часто — оригінальними проектами, які стають гордістю коломийців та принадою для туристів. Один з останніх — приватна «Весела оселя», яка прихистила постійно діючий музей сміху, відеотеку з кінокомедіями, бібліотеку книжок, альбомів карикатур та українських гумористично–сатиричних часописів від середини ХІХ століття і дотепер. >>

  • «Легенди» на колесах

    Старі машини харківського клубу «Самохід» «знімалися» у серіалі «Ліквідація» та ще в сімох картинах. Вони незмінно беруть участь у парадах 9 Травня і з’являються скрізь, де є потреба продемонструвати техніку минулого століття. У кожного з цих раритетів — своя історія, нерідко пов’язана зі знаковими подіями або іменами відомих людей. На цих автівках, мотоциклах, броньовиках ніби закарбувалася мить, яка більше ніколи не повториться, але має у часі свого живого свідка. Їх у світі лишилися одиниці, тому всі поспішають побачити те, чого завтра може й не бути. >>