ШТРАФбат на дорогах

08.11.2008
ШТРАФбат на дорогах

Уже за тиждень українські водії за власну неуважність чи свідому недбалість за кермом сплачуватимуть значно вищі штрафи — 17 листопада вступають у силу прийняті парламентом зміни, що посилюють відповідальність учасників дорожнього руху. Водії намагаються вирахувати, скільки ж тепер доведеться платити «відступного» даішникам (а що братимуть — переконані всі). А Державтоінспекція обіцяє: хабарництво на дорогах зменшиться, надходження в бюджет за рік зростуть до двох млрд. гривень, та головне — вже зараз статистика засвідчила суттєве зменшення ДТП, адже водії бояться штрафів.

 

Від восьми гривень — до 15 діб

У Департаменті ДАІ МВС України пояснюють, що в останні роки водії взагалі перестали звертати увагу на правила дорожнього руху (ПДР) — їх не лякають мізерні штрафи. Звичайна перевірка перших–ліпших водіїв на дорозі покаже, що майже третина з них елементарно не знає ПДР.

Звикла практика — є гроші на машину, значить, є гроші й на права… Але, як відомо, незнання законів не звільняє від відповідальності. На дорогах країни лише впродовж минулого року зареєстровано більш ніж 62 тисячі дорожньо–транспортних пригод, у яких загинула 9481 людина та понад 77 тисяч отримали травми.

ДАІ прогнозує, що зміни законодавства дозволять зменшити аварійність на дорогах України на 10–15%. Особлива вимогливість — до тих, хто сідає за кермо напідпитку, під дією наркотиків або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Для таких штраф складатиме від 2550 до 3400 грн (удесятеро вищий за нинішній), якщо ж упродовж року трапиться рецидив, то суд може позбавити порушника водійських прав на строк до десяти років. Жорстко каратимуться також такі «популярні» порушення, як проїзд по тротуару чи перевищення швидкості — сума штрафу може сягнути 700 гривень. Накладене за порушення стягнення може бути опротестоване протягом десяти діб.

У деяких випадках законодавцем передбачено й інші способи покарання, зокрема, у вигляді примусових громадських робіт, або ж арешту на 7 –15 діб. Щоправда, законодавчого акту, який врегульовував би положення про призначення громадських робіт, не існує в природі, тому не зрозуміло, яким саме чином діятиме ця норма. Також штрафуватимуть за нові порушення, наприклад, таким тепер вважається розмова по телефону без гарнітури, так званої хендс–фрі. Будуть штрафувати (510—850 гривень) також, якщо у вихлопних газах автівки рівень шкідливих речовин перевищуватиме норму.

Починаючи з 2009 року, буде запроваджено стягнення подвійної ставки штрафу, якщо порушник не сплатив його в установлений термін.

А ще в новому законі передбачено систему штрафних балів, але чинності вона набуде з 2010 року. За задумом депутатів, за кожне порушення водій отримуватиме декілька штрафних балів, якщо їх сума перевищить 30, то його позбавляють прав і відправляють наново складати іспити. Проте з 1 січня всі набрані за рік штрафні бали «згорають». З 2010 року також доведеться в обов’язковому порядку реєструвати в ДАІ мопеди.

Водії спокушають даішників

Аналітики переконані, що ефективність нових правил буде недостатньою без роботи над недоліками у самій ДАІ. Переконлива більшість (83%) українців, опитаних Харківським інститутом соціальних досліджень, повністю або деякою мірою погодилася з судженням: «Проблема корупції в ДАІ вимагає невідкладного рішення». Якось у спілкуванні зі знайомим інспектором ДАІ довелось почути цікаві речі: бідолага скаржився на невдалий робочий день — не вдалось «зробити норму». Мовляв, протягом чергування кожен зобов’язаний оформити десять протоколів за фактом порушення ПДР, а мій співрозмовник під кінець робочої зміни мав лише три. При цьому, розповів даішник, кілька десятків порушників уникли покарання, сплативши йому незначний хабар.

Більшість водіїв, вирушаючи в дорогу, готуються до зустрічі з інспекторами ДАІ, як до страшного суду: ні уникнути, ні довести свою невинуватість. Для таких випадків досі була передбачена рятівна «двадцятка», яка допомагала швидко та полюбовно владнати проблему. Допомагало також посвідчення «авторитетного» відомства. Не дивно, що українці сприймають нововведення лише як нагоду для міліціянтів отримати солідний «підігрів» унаслідок зростаття «тарифів», у деяких випадках — у десятки разів.

Деякі нововведення, можливо, змусять даішників вдатися до більш витончених методів збору «врожаю» на дорогах, та навряд чи особливо налякають любителів підживитися. Зокрема, автогромадськість досить іронічно сприйняла ідею з диктофонами (передбачалося, що інспектор повинен умикати самописець щоразу, як зупиняє автівку). Але мова жестів і міміка допоможуть кмітливому інспектору порозумітися з невдахою–водієм. Значно ефективнішим виглядає рішення про запровадження серед співробітників ДАІ норми, яка забороняє міліціонеру під час виконання службових обов’язків мати при собі гроші в сумі більш ніж 100 гривень (іноземну валюту й поготів). Наразі невідомо, як справляються інспектори з новою перепоною, але, здається, й особливого контролю за виконанням даної норми поки що немає. Зрештою, чиновники з системи МВС радять громадянам самим перевиховувати співробітників ДАІ і не пропонувати їм хабарі. Проте сподіватися на свідомість водіїв не дозволяє складна система адміністративного судочинства — значно простіше заплатити «на місці», аніж витрачати час у судах чи стояти в чергах, сплачуючи штраф.

Проте народ не вельми вірить у ефективність нової боротьби за порядок і безпеку на дорогах. Як свідчать соціологічні опитування, на думку більшості водіїв, різке підвищення штрафів не відповідає меті, яку переслідує влада: мовляв, санкції діятимуть лише для громадян із невисоким рівнем прибутків. VIPи, як і до того, легко відкуповуючись від представників закону, продовжуватимуть ігнорувати елементарні норми законодавства.

 

Порушення ПДР у новій редакції

Україна

Росія (еквівалентна сума в гривнях, вирахувана згідно з офіційним курсом НБУ)

Країни–члени ЄС (середній розмір штрафів, вирахувана згідно з офіційним курсом НБУ)

Ігнорування вимоги зупинитися від працівника автоінспекції

425—510 гривень, або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 3 до 6 місяців 510—680 гривень,

2 000—2 500 російських рублів = 430—537 гривень

500—1 500 євро = 3 700—11 100 гривень, або до року позбавлення волі

Порушення пріоритетного права руху пішоходів

 

800 російських рублів = 172 гривні або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин

100 євро = 740 гривень

Порушення пріоритетного права руху

Не змінились

1 000 російських рублів = 215 гривень

100 євро = 740 гривень

Порушення пріоритетного права руху при проїзді перехрестя

425—510 гривень

500—1 000 російських рублів = 107—215 гривень

100 євро = 740 гривень

Невиконання вимог знаків, розмітки та ін.

183—255 гривень

300 російських рублів = 64,5 гривні

100 євро = 740 гривень

Залишення місця ДТП

штраф від 255 до 306 гривень, або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин, або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб

500—1 000 російських рублів = 107—215 гривень, або позбавлення прав на 1,5—2 роки

Позбавлення прав і 3 роки позбавлення волі

Зупинка і стоянка транспортного засобу на проїжджій частині, в тунелі, на мосту

Не змінились

1 000—1 500 російських рублів = 215—322 гривні

200—500 євро = 1 480—3 700 гривень

Зупинка і стоянка транспортного засобу на тротуарі, створення перешкод для пішоходів

Не змінились

1 000—1 500 російських рублів = 215—322 гривні

100—300 євро = 740—2 220 гривень

Перевищення швидкості руху від 10 до 20 км/год.

Не змінились

100 російських рублів = 21,5 гривні

100 євро = 740 гривень

Перевищення швидкості руху від 20 до 40 км/год.

225—340 гривень

200 російських рублів = 43 гривні

120—200 євро = 888—1 480 гривень

Перевищення швидкості руху більш ніж на 40 км/год.

510—680 гривень, або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин

1 000—1 500 російських рублів = 215—322 гривні (понад 60 км/год. — від 300 до 500 російських рублів або позбавлення прав на 2—4 місяці)

350—400 євро = 2 590—2 960 гривень

Проїзд на заборонений сигнал світлофора чи регулювальника

Не змінились

700 російських рублів = 150 гривень

250—400 євро = 1 850—2 960 гривень

Відсутність ременів безпеки, мотошолома

51—85 гривень

500 російських рублів = 107 гривень

40 євро = 296 гривень

Відсутність світлових приборів, звукового сигналу, аварійного сигналу

штраф від 850 до 1020 гривень з конфіскацією спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв або без таких

 

50 євро = 370 гривень

Технічна несправність транспортного засобу

340—425 гривень

500 російських рублів = 107 гривень

200—500 євро = 1 480—3 960 гривень

Керування в стані алкогольного сп’яніння

штраф від 2550 до 3400 гривень, або позбавлення права керування на строк від 1 до 2 років, або громадські роботи на строк від 40 до 50 годин, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб

Позбавлення прав на 1,5—2 роки

500—1 500 євро = 3 960—11 100 гривень, при вчиненні втретє — позбавлення водійських прав

Повторне протягом року вчинення порушень

позбавлення права керування на строк від 2 до 3 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або громадські роботи на строк від 50 до 60 годин, або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб

 

 

Дії, вчинені двічі протягом року

позбавлення права керування на строк 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу і на інших осіб — оплатне вилучення транспортного засобу

 

 

Створення ДТП, внаслідок якого постраждалі отримали легкі тілесні ушкодження

штраф від 340 до 680 гривень, або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 1 до 2 років, або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин

1 000—1 500 = 215—322 гривні, або позбавлення прав на 1—1,5 року

Позбавлення водійських прав і 2 роки позбавлення волі

Створення ДТП, внаслідок якого постраждалі отримали легкі тілесні ушкодження (в стані алкогольного сп’яніння)

680—850 гривень, або позбавлення права керування на строк від 6 місяців до 1 року

2 000—2 500 = 430—537 гривень або позбавлення прав на 1,5—2 роки

Позбавлення водійських прав і 3 роки позбавлення волі

Створення ДТП, внаслідок якого зафіксовано незначні ушкодження транспортного засобу

штраф від 340 до 425 гривень, або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 6 місяців до 1 року

 

Позбавлення водійських прав і до 1 року позбавлення волі

 

ЗИСК
Даішники не мають права штрафувати на місці пригоди

Кошти від сплати штрафів зараховуватимуться навпіл до державного та місцевого бюджетів. Судячи з усього, держава зможе отримати чималий прибуток від порушників ПДР. «Застосування нового штрафного законодавства вже наступного року може принести до бюджету близько 2 млрд. гривень», — переконаний керівник Департаменту ДАІ МВС Сергій Коломієць. — Інспектори ДАІ не матимуть права стягувати з порушників дорожнього руху штраф на місці, а лише виписуватимуть постанови на накладання штрафів, які порушники будуть зобов’язані сплатити в банківських установах».

 

ЯК У НИХ?

Україна — не єдина європейська країна, що має серйозні проблеми з організацією транспортного руху. Кілька років тому статистика аварій із фатальним наслідком на дорогах Центральної і Західної Європи поповзла вгору. Практично всі автовиробники забили на сполох і почали змагатися у вдосконаленні систем безпеки. Був різко посилений контроль руху на дорогах. Зусилля, спрямовані на підвищення рівня безпеки, дали результат: практично в усіх країнах–членах ЄС кількість ДТП з 2001 року знизилась на 13%. До речі, у країнах Євросоюзу незабаром з’явиться єдина база даних водіїв–порушників, котра допоможе поліції швидко ідентифікувати порушника і накласти штраф навіть за межами країни проживання «злочинця». Квитанції порушникам приходитимуть на мові його країни.

У грудні 2008 року відбудеться повторне засідання представників країн–членів ЄС, на якому всі учасники зможуть запропонувати свої доповнення і зміни.

Перші однакові штрафи у всіх країнах ЄС виписуватимуться за перевищення максимально дозволеної швидкості, водіння в нетверезому стані, проїзд на заборонний сигнал світлофора і за непристебнуті ремені безпеки.

Значно складнішою виглядає ситуація у нашого північного сусіда. У зведеннях російського МВС останніх років статистика смертності на дорогах нагадувала повідомлення з фронтів. З 2000 по 2007 роки статистика дорожньотранспортних пригод тут зросла на 49%. І лише в першому півріччі нинішнього року зафіксовано зниження кількості ДТП на 8,2%. При цьому чисельність загиблих у ДТП складає 23 особи на 100 тисяч населення. Для прикладу, у великій Британії цей показник складає 8 осіб на 100 тисяч населення. «Масштаби дорожньо–транспортного травматизму в Росії прийняли масштаби загрози національній безпеці, тому в уряді вже готують нові заходи з покращення безпеки на дорозі», — переконує голова МВС РФ Рашид Нургалієв. Тож віднедавна в країні було запроваджено значно вищі штрафи і взагалі жорсткішу систему покарання за порушення ПДР.

Навіть найвищі українські штрафи не дотягують до рівня країн Старого світу. У Німеччині, наприклад, штраф за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння становить 6 500 євро. Але потрібно також враховувати рівень прибутків громадян і загалом економічну ситуацію в країні. У Фінляндії розмір штрафів коливається в залежності від статків порушника, тому багатий платить більше. В Україні вирішили відмовитись від ідеї запровадження диференційованих штрафів — половина прибутків громадян у тіні.

  • Загинув за Батьківщину? Доведи

    60-річна Тетяна Горячевська пригадує, що спершу син Олександр не посвячував її з чоловіком у свої задуми. Він був інженером-теплотехніком за освітою, після закінчення вишу працював на Полтавському тепловозоремонтному заводі за фахом. >>

  • На чужині — не ті люди...

    Українці вже звикли до того, що війна в нас називається АТО, окупанти — сепаратистами, а біженці — переселенцями. Кажуть, що так зручніше «батькам нації» вести міжнародні перемовини. Це, у свою чергу, теж виявилося лише черговою брехнею і призвело фактично до капітуляції України перед так званими тимчасово непідконтрольними територіями. >>

  • «Русскій мір» у нашій церкві служити не буде»

    Село Черневе, що в Глухівському районі на Сумщині, — невелике, ледве чотириста мешканців набереться. Проте неабиякі пристрасті вирують нині в цій сільській глибинці, розташованій усього за якихось п’ять кілометрів від російського кордону. >>

  • Батько солдата

    Ця історія починається з Майдану. Олексій Кабушка пригадує, що потрапив на Майдан іще тоді, коли його, по суті, не було. Дізнавшись про те, що Віктор Янукович відмовився підписати у Вільнюсі договір про євроінтеграцію, відчув, що потрібно вирушати до Києва. Приїхав на Майдан годині о 19-й, але там нікого не було. Чоловік навіть розгубився: невже він сам такий? >>

  • «Нашим хлопцямна війні Бог дає інші очі»

    Доки ми з Юрієм Скребцем спілкувалися, він увесь час відволікався на телефонні дзвінки. Усі вони переважно стосувалися поранених українських воїнів, життя яких від самого початку бойових дій на Донбасі дніпропетровські лiкарi рятують постійно і цілодобово. >>

  • Зона як заповідник

    Чорнобиль і через 30 років після аварії на атомній станції є загадкою. Ми відправилися туди в організований тур, прихопивши власний старенький дозиметр 1987 року випуску... Нагадаю, напередодні 30-х роковин із часу вибуху на ЧАЕС Президент підписав указ про створення Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника. >>