Натюрморт на чотири мільйони доларів

16.05.2008

У Музеї мистецтв Богдана та Варвари Ханенків уперше в України відкрилася передаукціонна виставка Sotheby’s. Дебют — 23 лоти російських та українських живописців, які входять в сейл аукціону російського мистецтва, що відбудеться 9, 10 та 12 червня в Лондоні. Найдорожчі роботи — «Натюрморт із фруктами» (1912—1913 рр.) Наталі Гончарової (естімейт 2 — 3 млн. $, прогноз — 4—6 млн. у. о.), подарований колись художницею французькому поету й художньому критику Гійому Аполлінеру, та рання робота Марка Шагала «Алла» (1909—1910 рр.) ( початкова ціна — 1,4 — 1,8 млн. $, прогноз — 3–4 млн.). Виставка «тисне» іменами — Екстер, Коровін, Маковський, Кандінський, Айвазовський, втім, сказати, що всі роботи вражають «музейним рівнем», про який авторитетно заявляють фахівці Sotheby’s, було б перебільшенням. Ефектно виглядає яскрава «Жінка з птахами» Олександри Екстер — умовне обличчя, чіткі лінії і фрагментарний натяк на кубізм, від якого в паризький період художниця почала відмовлятися. Хрестоматійний авангардний натюрморт Наталі Гончарової «Натюрморт з червоними квітами й персиками» — кольори охри, багрянцю, яскраво–червоний, сонячно–жовтий, чіткі лінії, площинне зображення, «позитивна експресія». Кидаються в очі живописний імпресіоністичний гурзуфський пейзаж Костянтина Коровіна «Вид з тераси» та суворий портрет незнайомця пензля Анненського. Учора і сьогодні з потенційними і реальними українськими колекціонерами в закритому режимі працювали 8 фахівців із російського мистецтва, які прибули з Лондона — на прийом з нагоди відкриття виставки розіслали 200 запрошень. Імен, за традицією, не називають, і так зрозуміло, що це топ–верхівка українських бізнесменів, вони ж політики, і політиків, вони ж бізнесмени. На прес–конференції в музеї можна було побачити відомого колекціонера Олександра Сусленського, який, утім, відмовився давати будь–які коментарі журналістам, та колекціонера Ігоря Гриніва, який тихо прошмигнув під музеєм Ханенків.

У травні 2007 року аукціонний дім Sotheby’s відкрив дочірню компанію в Москві на Росію та країни СНД, серед яких Україна та Казахстан займають лідерські позиції. Голова відділу російського мистецтва Sotheby’s у Лондоні Джо Віккері каже, що українські колекціонери купують переважно своє, українське, мистецтво та авангард 1920—30–х років, імпульс якому дали українські художники, яких росіяни охрестили своїми і тепер, зрозуміло, «не хочуть змінювати термінологію і заплутувати західних колекціонерів». Утім, каже пані Віккері, коли людина починає цікавитися мистецтвом, вона переключається і на інші школи, напрями, декоративно–ужиткове мистецтво, близьке їй по духу. Тому невдовзі Sotheby’s планує привезти в Україну передаукціонну виставку старих західних майстрів. Хоча це задоволення не з дешевих, бо, за словами директора відділу Sotheby’s у СНД Михайла Каменського, українське законодавство далеко не ліберальне і не сприятливе до художнього ринку — працюють митні збори, багато допускних документів, плюс загальні речі як страхування, але в Києві Sotheby’s планує бути присутнім регулярно. До речі, російське мистецтво у Київ везли спеціально найнятим літаком! На запитання журналістів, чи розрізняють західні колекціонери роботи українських і російських художників, Джо Віккері, мило посміхаючись, відповіла перфектною російською мовою: «Я розумію, про що ви говорите, бо я сама — шотландка, але для західних цінителів мистецтва такі речі — не принципові, вони на них не дуже розуміються». «Не наші люди» в Лондоні купують із «наших» хіба роботи Олександра Архипенка та Олександри Екстер, решту ж російських та українських полотен розбирають українці та росіяни з України, Росії, Лондона, Нью–Йорка, Парижа etc.

«УМ» поцікавилася в директора Музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків Віри Виноградової, які додаткові заходи безпеки вживав музей щодо «гастрольної» виставки. «Охорона наша, звичайна, — відповіла Віра Іллівна. — А ви думаєте, у нас зберігаються менш цінні речі, ніж те, що сюди привезли?!». До речі, аукціонний дім Christie’s, який випередив Sotheby’s на один сезон і восени минулого року дебютував в Україні виставкою–прев’ю російського мистецтва в Музеї російського мистецтва імені Рєпіна, теж хоче виставлятися на площах ханенківського музею. «Ми готові працювати з обома структурами, але ж вони конкуренти і зазвичай намагаються не виставлятися на одному майданчику», — каже пані Виноградова. До речі, 17 і 18 травня до 15.00 кожен бажаючий може ознайомитися із топ–лотами, це музей наполіг на двох «відкритих» днях для публіки.

 

ДОВІДКА «УМ»

Sotheby’s проводить аукціони російського мистецтва з 1985 року. Російське мистецтво Sotheby’s продає тричі на рік у Лондоні — в лютому, червні і листопаді, та в квітні у Нью–Йорку. За останні 7 років річний оборот зріс у 30 разів — з 6 млн. доларів у 2000 році до 180,8 млн. доларів у 2007(оборот за 2007 рік не включає суму проданої колекції Ростроповича).