Режисерська професія втрачає чоловічу монополію

07.06.2007
Режисерська професія втрачає чоловічу монополію

Рената Литвинова та Богдан Ступка у фільмі Кіри Муратової «Два в одному».

      Підвищена увага до 18-го «Кінотавру» продиктована, передусім, висотою планки, яку своєю програмою та результатами фестиваль підняв торік. Адже фільми-учасники «Кінотавра» минулорічного продовжили свою тріумфальну ходу престижними фестивалями та стали камертоном для всього російського та навіть європейського кіно. Лише кілька прикладів: «Зображаючи жертву» Кирила Серебреннікова — головній приз у Римі, «Ейфорія» Івана Вирипаєва — призер Венеціанського кінофестивалю, а що вже казати про фільм Павла Лунгіна «Острів», якій відкривав 17-й «Кінотавр» — процес називання його нагород та призів може й втомити. Тому фестивальна публіка чекала на цьогорічну програму з особливим передчуттям. І воно таки виправдалося. Як сказав на церемонії відкриття голова журі Вадим Абдрашитов, його з колегами на фестивалі чекає приємна робота.

      Назагал журі повнометражних фільмів доведеться передивитися та оцінити 14 стрічок. При цьому до конкурсу потрапили сім робіт режисерів-жінок. «Це добрий знак» — переконана програмний директор фестивалю Сітора Алієва, адже нарешті професія втрачає чоловічу монополію. До того ж вона додає, що всі фільми від жінок-конкурсанток доволі жорсткі, навіть «Русалка», яку вже називають російською «Амелі», має в собі не лише романтичну суть.

      Відкрила конкурс найстарша та найтитулованіша конкурсантка Кіра Муратова. Ця режисерка ніколи не знімала фільми про білих та пухнастих. Ось і цього разу після перегляду нового фільму «Два в одному» на неї накинулося відразу кілька журналістів: на прес-конференції вони звинуватили Муратову в тому, що вона бачить у людях лише погане та експлуатує акторів, нав'язуючи їм власне одноманітне бачення вирішення образів. На що Кіра Георгіївна відповіла: «Так і напишіть: гидота!»

      Реакції публіки теж різко розділилися. Після хвилини 20-ї перегляду, коли на екрані йшла перша з двох частин фільму про те, як у театрі знайшли повішеним одного з акторів, були такі, що почали куняти. Натомість усі остаточно прокинулися, коли на екрані в ролі підстаркуватого ловеласа та еротомана Андрія Андрійовича з'являється Богдан Ступка, оточений картинами з оголеною натурою, та починає вмовляти доньку знайти йому гарну дівчину, аби не залишитися самому в новорічну ніч. Кажуть, коли актор прочитав сценарiй, то просто вигукнув: «Це ж про мене!». Його персонаж на екрані з'являється у вікні декорацій, які в першій новелі на сцені театру зводили робітники, тому все, що відбувалося надалі, мало здатися глядачам розіграною в театрі виставою. В такій спосіб Муратова й об'єднала дві абсолютно різні історії.

      Першу з новел написав Євген Голубенко, який сам працював у театрі монтувальником сцени та освітлювачем, де добре вивчив характер та поведінку театрального «підпілля». Автор другої історії — Рената Литвинова. Спроби вгадати, хто надихав цю легендарну даму сучасного російського кіно, виявилися марними. Втім за кілька днів вона сама обіцяла приїхати на фестиваль та поспілкуватися з пресою. У кіновтіленні свого сценарію Литвинова зіграла водія трамваю, жінку, яку Андрію Андрійовичу приводить донька. Те, що відбувається далі — краще один раз подивитися, ніж сто разів прочитати. Чого варта сцена, де персонажі Литвинової та Ступки нявкають на даху, наче весяні кіт та кішка: він страждає та просить кохання, вона ж поки не вирішила остаточно, чи потрібен їй такий дивак.

      Муратова, яка віддає перевагу аматорам, бо їй так зручніше, адже вони не зайняті в театрі чи ще десь на зйомках, вперше зняла затребуваного Ступку. При цьому навіть попри те, що довелося чекати, поки він звільниться. Тепер режисерка називає його «лялечкою» та хоче знімати ще. Наразі новий продюсер Кіри Георгіївни Олег Кохан передав акторові сценарій, та під час «Кінотавру» Ступка має дати принципову відповідь.

         Українська прем'єра фільму «Два в одному» призначена на осінь, крім столиці Муратова обов'язково хоче представити це кіно в Одесі, де живе та знімає всі свої фільми. Стрічка також вийде в прокат в Україні та Росії. А ось чи буде вказано на афішах «Переможець «Кінотавра» — стане відомо вже 11 червня.

Олена ЄРЕМЄЄВА.
Із «Кінотавру» спеціально для «України молодої».