Ходіть, старі, пішки!

15.02.2007
Ходіть, старі, пішки!

      У Запоріжжі можуть зупинитися тролейбуси і трамваї. Попри те, що з 1 лютого пасажири платять за проїзд по 75 копійок —у півтора раза більше, ніж у Донецьку, Дніпропетровську, Львові, Сімферополі, Рівному... У КП «Запоріжелектротранс» визнають, що середньодобова грошова виручка від 42—44 до 63—66 тисяч гривень. Однак уряд Віктора Януковича «пригальмовує» державні субвенції, які запорізьке КП має регулярно одержувати за перевезення 234 тисяч пасажирів-пільговиків.

      У «Запоріжелектротрансі» жартома нагадують, що попереднє збільшення вартості проїзду в соціально важливому транспорті відбулося на фініші минулого сторіччя, ще у грудні 2000 року. Вже «на повному серйозі» директор КП Микола Риженьких нагадує, що з тих пір мінімальна зарплата зросла в шість разів, у декілька — вартість електрики, рухомого складу і комплектуючих. Наразі на маршрути виходять 180 тролейбусів і 230 трамваїв, які свій  ресурс вичерпали на 85—90 відсотків; в аварійному стані — 25 кілометрів контактної мережі, 40 — рейкового господарства.

      А що ж «рідний» Кабмін? Він лише ускладнює ситуацію,  постійно «заникуючи» до сорока відсотків субвенції, яка належить «Запоріжелектротрансу» за перевезення 19 категорій «пiльговикiв» (в обласному центрі загальна чисельнiсть їх 240 тисяч). Ця обставина мінімізувала бажання депутатів міськради допомагати міському КП коштами місцевого бюджету. Логічно: допоки ж «підбирати хвости» за державу? Єдине, що обіцяє мерія, — так це придбати у Львові для КП нові тролейбуси. Перший з них мешканці обласного центру побачили на маршруті 12 грудня: тиха хода, покриті вельветом сидіння, кондиціонер і навіть пандуси для інвалідів... Міський голова Євген Карташов запевнив, що парк «Запоріжелектротрансу» поповнять 20 таких новинок. Гроші, 650 тисяч гривень за кожний тролейбус, постачальнику вже сплачено. До речі, українська гривня «попливла» не за кордон, у Білорусь, як планувалося, а до Львова, на банківський рахунок тамтешнього автозаводу. Львiв’яни, як упевнилися запоріжани, — вигідніший партнер, ніж «сябри»: закупило місто шість МАЗів — і тепер від їх експлуатації має щомісяця близько півмільйона збитків (лише заправка півдюжини МАЗів «з'їдає» щонайменше 60 тисяч гривень; потрібно ж і запчастини імпортувати)...

      Заступник міського голови, фінансист Валентина Малиш вважає, що «з підвищенням вартості проїзду ми припізнилися років на два, і нині вже нічим перекривати збитки комунального підприємства. Не є логічним дотувати перевізника за рахунок інших витратних статей міського бюджету — використовувати міську казну, приміром, для оплати його боргів перед обленерго. А воно вимагає стовідсоткової оплати за спожиті кіловати».

      Жорстка позиція постачальника енергоресурсу ледь не призвела до повної зупинки запорізького електротранспорту. Таку «перспективу» оприлюднило правління ВАТ «Запоріжобленерго» з екранів місцевих телеканалів: заступник голови правління Олександр Громов повідомив навіть про знеструмлення «Запоріжелектротрансу». Доки на банківський рахунок ВАТ не крапнуть заборговані бодай 550 тисяч гривень. Тож наступного ранку запоріжани занепокоєно визирали з вікон і прислухалися, чи не стали вулиці міста тихішими? Та минулося: прокурор міста Олег Скиданов «загасив» червоне світло застереження енергопостачального ВАТ. Взявши до уваги не лише інформацію  директора КП Миколи Риженьких про урядовий борг за перевезення пасажирів-пільговиків, а й законодавче тлумачення ситуації:  комунальний транспорт може бути зупинений лише у випадку аварійної ситуації чи виходу з ладу системи електропостачання.

      Звичні переспіви трамвайних коліс і гудіння тролейбусів на вулицях Запоріжжя не перестали тішити вухо незаможних і невибагливих до комфорту пасажирів. Та «Запоріжжяобленерго» не змирилося з  «халявним» споживанням кіловат. Юристи ВАТ постійно тримають у напрузі КП-споживача: у нас, мовляв, доста законодавчих підстав подати позов до суду. Відтак, аби трамваї і тролейбуси Запоріжжя не пішли на позаплановий перепочинок, міськвиконком прийняв рішення про підвищення тарифу з 50 до 75 копійок. І почав використовувати додаткові кошти для ремонту рухомого складу.

      Курчат, ясна річ, восени рахують, однак уже сьогодні існує певний сумнів, що фінансове «здоров'я» КП поліпшиться суттєво. Директор «Запоріжелектротрансу» пан Риженьких прогнозує, що підприємство вже поточного року додатково одержить принаймні п’ять мільйонів гривень. Зауважу: за умови, що пасажир-платник не пересяде в автобуси і маршрутні автотаксі. До цього його спонукає зближення тарифів: Запорізька філія Антимонопольного комітету України зобов'язала місцевих автоперевізників обмежити свої цінові «апетити» однією гривнею 25 копійок. А тут ще й «Запоріжжяобленерго», попри законодавчі бар'єри, погрожує з 1 березня знову взятися за рубильник. Так що на обрії надій знову вимальовується «соціальний» уряд Віктора Януковича: колись він таки ж почне фінансувати перевезення пільговиків не вибірково — скажімо, лише на Донеччині, а по всій Україні. І в повному обсязі.