Осіннє золотоголосся Києва

10.11.2006
      Україна може пишатися тим, що має дві чоловічі вокальні групи європейського рівня - ManSound та «Піккардійська терція». Остання сьогодні в Національному палаці «Україна» презентуватиме свою нову програму «Антологія. Том ІІ». Порівняти львівську «Терцію» з кращими співочими гуртами США кияни та гості столиці зможуть упродовж найближчих п'яти днів. Адже до нас у гості приїздять два феноменальні вокальні колективи світової слави - «Манхеттен Трансфер» і «Тейк сікс».

«Манхеттен Трансфер»: музична елегантність

      «Манхеттен Трансфер» - зразок вокальної довершеності та елегантності. Це не той колектив, на концерт якого можна прийти в джинсах та кросівках. «МТ» виступали в кращих філармонійних залах світу, перед коронованими особами, президентами і главами урядів, у концертних палацах Лас-Вегаса, де концентрація мільйонерів на квадратний метр є найбільшою у світі.

      Перший концерт вокального квартету «Манхеттен Трансфер» у Києві відбудеться 14 листопада в Палаці «Україна». Упродовж цього місяця група здійснює концертне турне Західною Європою: Австрія, Швейцарія, Італія, Німеччина, Швеція та Норвегія. Виступ групи в Києві буде єдиним концертом у всій Східній Європі.

      Батьком-засновником «Манхеттен Трансфер» є Тім Хаусер, який ще підлітком у 1959 році організував рок-гурту Тhe Criterions і видав із ним перші два сингли. Уже в 17 років він був продюсером пісні Harlem Nocturne у виконанні групи The Viscounts, яка піднялася до третьої сходинки в американському хіт-параді. Після економічного факультету університету та служби в  армії Тім став менеджером у великій продуктовій компанії «Набіско». Але любов до музики взяла своє: Хаусер відмовився від гарантованого ситого життя, натомість почав реалізовувати примарну мрію зробити кар'єру в музиці. На життя заробляв працею таксиста.

      Наприкінці 60-х років Тім Хаусер сформував «Манхеттен Трансфер» як вокальний квінтет. Гурт у своєму першому складі виконував репертуар, адресований переважно хіпі. На початку 1971 року було видано альбом Jukin'. Але датою народження нинішнього «МТ» вважають 1972-й, коли група зібралася по-новому, вже як квартет, і на хвилі ностальгії вирішила відроджувати старі музичні жанри: від бугі-вугі до вокалу в легких, витончених та елегантних гармоніях.

      Зі співачкою Лорел Массе (сопрано) Тім Хаусер (бас) познайомився у Нью-Йорку, коли підвозив її у своєму таксі, розговорився й запросив до співпраці. Дженіс Сігел (альт) прийшла з групи Laurel Canyon, на той час вона працювала в кав'ярні. Дженіс порекомендувала Тіму свого знайомого Алана Пола (тенор), який на той час виступав у театральній постановці мюзиклу «Брильянтин».

      Чому саме «Манхеттен Трансфер»? Назва квартету походить од відомого роману письменника Джона дос Пасоса, написаного в 1925 році. Ідеться про залізничну станцію в штаті Нью-Джерсі.

      «МТ» вдало поєднав вокальний джаз із музикою епохи біг-бендів та іншими жанрами популярної музики. Такий стиль тепер має визначення «смус джаз» («гладенький джаз»), тобто складна з точки зору техніки, але легка і приємна для прослуховування джазова музика.

      Не можна сказати, що квартет став славетним за одну ніч. Спочатку він здобув культовий статус, працюючи в кращих клубах Нью-Йорка, а дебютний альбом The Manhattan Transfer з'явився лише 1975 року.

      Перші великі успіхи чекали на групу в Європі, де наступні дві платівки «МТ» - Coming Out і Pastiche - потрапили до першої десятки найбільш комерційно вдалих поп-альбомів. Як на смак автора цих рядків, найкращою в репертуарі нью-йоркського квартету є балада Chanson d'Amour, яка очолила хіт-парад Великої Британії та десятків інших країн світу у квітні 1977 року.

      Після запису концертного альбому 1978 року Лорел Массе потрапила в серйозну автомобільну аварію, залишилася калікою і, не маючи можливості їздити в турне, розпочала сольну кар'єру. Тому невдовзі її замінила співачка Шеріл Бентайн. Відтак із 1979 року склад «МТ» є незмінним - чоловіки Хаусер і Пол, жінки Сігел і Бентайн.

      Пісня  Twilight Zone/Twilight Tone з наступного альбому Extensions стала першим хітом квартету на батьківщині, вона була даниною модній тоді музиці диско. За джазову композицію Weather Report квартет отримав у 1980 році свою першу нагороду «Греммі». А наступного року «МТ» увійшов у музичну історію США, здобувши найпочеснішу музичну відзнаку «Греммі» одночасно в двох категоріях - як краща популярна і як краща джазова група року. Доти таке не вдавалося нікому. Небувалий успіх стався завдяки двом пісням - Boy From New York City та Until I Met You.

      Після того були нові альбоми, успіхи й відзнаки. Балада Mystery з платівки Bodies and Souls (1983) стала рекордсменом за кількістю прокручування на радіостанціях. На наступному альбомі Vocalese (1985) містився найскладніший матеріал, в якому група змогла найповніше розкрити свій вокальний потенціал. За цю збірку «Манхеттен...» мав 12 номінацій на «Греммі» (за всю історію цих нагород таку кількість номінацій отримав лише альбом Майкла Джексона Thriller), почесні статуетки дісталися тоді «МТ» у двох категоріях.

      Від 1975 року «Манхеттен Трансфер» видав уже 24 альбоми, брав участь у записі десятків платівок інших провідних артистів. Четверо учасників розвивають також сольні кар'єри, зокрема Шеріл Бентайн має у своєму доробку аж 14 окремих альбомів.

      У 1998 році «Манхеттен Трансфер» було введено до «Зали слави вокальних груп».

      Провідний американський джазовий часопис «Даунбіт» з 1980 по 1990 рік незмінно називав «МТ» кращою джазовою вокальною групою світу. Лише за цей десятирічний період група «озолотилася» десятьма нагородами «Греммі».

Take 6: Божественні гармонії

      А вже 15 листопада в Національному академічному театрі опери і балету ім. Шевченка в рамках Міжнародного джазового фестивалю «Dо#D» виступить американський вокальний секстет Take 6 («Тейк сікс») - лауреати десяти музичних премій «Греммі», здобутих у 1989-2003 роках. Сам факт, що всесвітньо відомим вокалістам надано для виступу головну оперну сцену країни, свідчить сам за себе. Концерт «Тейк сікс» у Києві стане також єдиним на всю Східну Європу. Перед приїздом в Україну чорношкірі американці виступлять у залі «Консертус» в Осло, а після Києва -у славетному лондонському концертному центрі «Барбікан».

      На відміну від «Манхеттен Трансфер», учасники «Тейк сікс» нечасто ускладнюють собі життя грою на музичних інструментах. Їхні музичні гармонії і так досконалі.

      Група була створена 1985 року в студентському містечку коледжу «Оуквуд» у місті Хантсвілл, штат Алабама. Усі шестеро її членів походять із Нешвілла, штат Теннессі, де належали до місцевої громади адвентистів сьомого дня і співали в церковному хорі. З часу заснування в групі змінився лише один вокаліст: на зміну Мервіну Уоррену прийшов Джоел Кіббл. На цей час до складу групи входять: Елвін Чі - бас, Седрік Дент - баритон, Клод Макнайт, Девід Томас та брати Марк і Джоел Кіббли - всі тенори.

      «Тейк сікс» є феноменальними виконавцями негритянської релігійної музики стилю «госпел», які внесли до неї традиції вуличного співу а капела та змішали все це з елементами популярних музичних жанрів: джазу, ритм-енд-блюзу та фанку.

      Групу відкрив славетний американський співак Стіві Уандер, її продюсером є відомий американський музикант, композитор та аранжувальник Квінсі Джонс. Відеокліпи та документальні фільми про «Тейк сікс» знімав найвидатніший негритянський кінорежисер США Спайк Лі. Група активно співпрацювала і співпрацює з іншими відомими негритянськими виконавцями США, зокрема Еллою Фітцджеральд, Стіві Уандером, Реєм Чарльзом. Більшість музичних критиків називають «Тейк сікс» найдосконалішою вокальною групою світу, кращою «а капелою», яка будь-коли видавала платівки.

ЦІНА ЗАДОВОЛЕННЯ

      Почути «солов'їв» із Manhattan Transfer коштує вiдносно недорого. Вартість квитків на цей концерт у Палац «Україна» - від 40 до 250 гривень. Зауважте, що на шоу легендарної американської групи зі світовою славою можна потрапити вдвічі дешевше, ніж на сьогоднішній виступ «Піккардійської терції». Ох уже ці українські апетити!

      Ціна квитків на Take 6 в Оперу - від 50 грн. на «гальорку», до 1000 грн. за партер для VIP-осіб. Цікаво, що концерт цього колективу в дуже недешевому Лондоні можна  відвідати, залежно від місця в залі, за 15, 20 або 25 фунтів стерлінгів (на наші гроші - 150, 200 або 250 гривень).

  • Огидні і прекрасні

    У Нью–Йорку відбулася одна з найулюбленіших подій шоу–бізнесової тусовки — церемонія вручення премії MTV Video Music Awards, заснованої найпопулярнішим музичним телеканалом у світі. Уперше подію такого масштабу організували в Брукліні, і незважаючи на «непрестижний» статус цього району, дійство було справді вражаючим. >>

  • Ольга Куриленко: Мені ніколи не спадало на думку зірватися

    Цілком можливо, що за кілька років світ перестане асоціювати Ольгу Куриленко винятково з дівчиною Бонда: сьогодні вона задіяна у кількох проектах всесвітньо відомих режисерів, що дає їй надію вийти за рамки образу статичної красуні. Сміливо припускаю, що у майбутній біографії актриси буде глава, в якій описуватиметься, що змінити амплуа їй дозволила робота у фільмі дебютантки Міхаль Боганім «Земля забуття» (картина виходить на екрани кінотеатрів України 26 квітня): Ольга грає молоду жінку, яка не може забути про трагедію, що сталася в її житті під час вибуху на ЧАЕС. Актриса сама вийшла на проект маловідомої режисерки. «Від когось Ольга довідалася, що існує сценарій фільму про Чорнобиль, і зацікавилася ним, — розповідала в інтерв’ю «УМ» Міхаль. — Оскільки я знімала до цього документальне кіно, то мені не йшлося про те, щоб залучити до роботи над фільмом відомих акторів. Але коли зустрілася з Ольгою і поговорила з нею, то зрозуміла, що вона підходить на цю роль».

    Незважаючи на те, що українка працює з такими великими, як Деніел Крейг, Терренс Малік, Том Круз, їй вдається залишатися «земною». «Особливі прикмети» цієї знаменитості: скромність, виваженість, працьовитість. Хоча, можливо, у майбутньому ми дізнаємося про недитячі інтриги, завдяки яким, а не лише екзотичній красі, Куриленко пробиралася на вершини Голлівуду, проте в інтерв’ю «УМ» Оля постала саме такою. За її словами, вона не по­требує «зіркової свити»: у неї немає менеджера, асистента, водія, публіциста. «Свою кінокар’єру я будую сама. Для простої поради мені достатньо мого асистента», — стверджує Куриленко. >>

  • Ковток води

    Лікарі, які робили розтин тіла співачки Уїтні Х’юстон, виявили в її легенях воду. Така остання новина із закулісся раптової смерті американської зірки поп– та соулмузики. >>

  • Хай живе королева!

    Цьогорічна, 58–ма, церемонія вручення найвищих американських музичних нагород «Греммі», яка відбулася в Лос–Анджелесі у ніч із неділі на понеділок за київським часом, пройшла під знаком жалоби. Напередодні у своєму готельному номері була знайдена мертвою славетна співачка Уїтні Х’юстон, яка мала виступити на цій церемонії, тож вечір фактично перетворився на вшанування її пам’яті. Спершу організатори навіть думали взагалі скасувати захід, але родина Х’юстон попросила цього не робити. Проте в програму церемонії було внесено зміни. >>

  • Король переміг Цукерберга

    Цьогорічна, 83–тя, церемонія нагородження премією Американської кіноакадемії виявилася чи не найбільш передбачуваною з початку сторіччя. В усіх головних номінаціях «Оскар» отримали фаворити, та й решта переможців критиків не здивували. >>

  • Німецька ПОПелюшка

    Змагання, в тому числі й музичні, привабливі несподіванками. Цьогорічне «Євробачення» подарувало дуже симпатичний «сюрприз»: перемогу звичайної німецької дівчини, вчорашньої школярки, яка, не маючи змоги похвалитися вокальними даними чи особливим музичним талантом, підкорила Європу своєю щирістю і простотою. Німеччина стоїть на вухах і носить Лєну Майєр–Ландрут на руках, продюсер на хвилі цієї ейфорії пропонує відправити її на «Євробачення» й наступного року, а сама тріумфаторка зітхає: мовляв, усе це приємно, але коли ж їй тепер навчатися? >>