«Кіт у мішку» від мерії

03.08.2006

      «Захід нас виручить!» — не втомлювалися донедавна втішати мешканців Запоріжжя наближені до місцевих можновладців мас-медіа. Ішлося не про Європу, а про західноукраїнський Львів, з автомобілебудівниками якого мерія домовилася про закупівлю партії сучасних автобусів. Причому — на вельми вигідних, як стверджували в міськвиконкомі, умовах. Мовляв, новенькі ЛАЗи — ефективний ключ до бодай часткового розв'язання одвічної для індустріального обласного центру транспортної проблеми. Бо ж на 107 автобусних маршрутах Запоріжжя курсує майже 1200 транспортних засобів, однак яких! Якщо не половина, то принаймні третина з них уже «дихає на ладан» і дедалі частіше стає учасником різноманітних дорожньо-транспортних пригод. Сучасні автобуси Львівського автозаводу мали, звісно ж, «ошляхетнити» ситуацію.

      Минуло кілька місяців, а оцінка оспіваних домовленостей де-факто змінилася на полярну. Проведений днями тендер замість того, щоб зробити прозорішими ці домовленості, лише напустив туману. Конкурували автозаводи Мінська і Києва. Водночас, як повідомив заступник міського голови Валерій Черкаска, Національний тендерний комітет рекомендував Запорізькій міськраді купувати не МАЗи, а ЛАЗи. Проте трохи згодом мер Євген Карташов дещо несподівано презентував громаді два новенькі... МАЗи. Вже 1 серпня ці машини вийшли на маршрут, що з'єднує Хортицький мікрорайон із проспектом Металургів. Очікувані в серпні ще три автобуси курсуватимуть в інших, не менш перевантажених житлових мікрорайонах. Шостий доправлять з Мінська у вересні. А восени «сябри» обіцяли надіслати комунальному підприємству «Запоріжелектротранс» кілька тролейбусів. 

      МАЗи — автобуси сучасні, здатні перевозити до ста пасажирів, із низькою посадкою і трапом для інвалідних і дитячих вiзкiв, обладнані вентильованим регулюванням температурного режиму в салоні. На цьому наголошують представники київської компанії «АВТЕК», яка є дилером Мінського автозаводу. «Останнім писком автобусної моди» назвав новинки заступник начальника міського управління транспорту і зв'язку Юрій Дроздов. Він певен, що лише такі автобуси можуть становити конкуренцію маршруткам. Посприяє цьому і вартість проїзду — не більше однієї гривні; усі пільговики їздитимуть безплатно, пообіцяв Євген Карташов. Він також зазначив: «Необхідні дотаційні кошти автоперевізникам буде виділено з міського бюджету». Значні суми для експлуатації та техобслуговування новеньких МАЗів доведеться брати з міської казни, повідомив інформаційний портал міськвиконкому, тому що, за прогнозами фахівців, економічно ці автобуси не є окупними. Отже, завозимо імпорт, ще й із перспективою на дотацію.

      Проте саме економічною доцільністю Валерій Черкаска пояснював «мерський непослух» вердикту Національного тендерного комітету. Навіщо нам, мовляв, ЛАЗи вартістю 700 тисяч гривень, якщо білоруси пропонують свої, майже аналогічні, по 579, 5 тисячі? Зустрічне запитання: чи ж не доведеться потім потерпати від непрогнозованих витрат на ремонти й обслуговування? Мінськ — столиця усе ж таки іншої країни, а львів'яни мали б бути якщо не ріднішими, то ближчими. Бодай географічно. Зрештою, крапку в цій конфліктній ситуації ще не поставлено. Інтереси ЛАЗу обстоює один із його дилерів — фірма «Українські комерційні автобуси», яка звернулася з позовною заявою щодо призупинення дії договору з МАЗом до розгляду питання по суті.

      Однак міське керівництво налаштоване рішуче. «Ми зробимо все необхідне, аби МАЗи вийшли на міські маршрути», — запевнив начальник міськтрансу Леонід Костюченко. Схоже, що львів'янам буде вельми проблематично щось переінакшити у своїх інтересах. З огляду на ту бодай обставину, що позов їхнього дилера перебуває у провадженні Запорізького обласного господарського суду. І від мерії до нього — таки рукою подати.