Ударим прокатом по піратах!

20.06.2006
Ударим прокатом по піратах!

Кур’єр Yakaboo при виконаннi.

      Об'єми продажів VHS і DVD в Україні минулого року зрівнялися, а цьогоріч популярність цифрового запису перевищила магнітний у півтора рази, кажуть спеціалісти. Єдине, що кількість піратських копій фільмів на DVD зростає в геометричній прогресії так, що вже і приблизні обсяги ніхто називати не береться. Боротися, схоже, теж мало хто намагається. Втім у Києві вже півтора року існує легальний прокат легальних DVD. Замовлення можна зробити цілодобово по інтернету та телефону, а усміхнений та охайний кур'єр привезе його за вказаною адресою з точністю до трьох годин. Хто ці «божевільні», які не побоялися вкласти власний капітал у, здавалося б, провальну справу? Знайомтеся - Yakaboo.

      Усе почалося з того, що українець Віталій Бутенко повернувся з молодою сім'єю зі США додому. В один із вихідних днів він захотів придбати чи взяти у прокат кілька DVD. З базару «Петрівка», який є найпопулярнішим місцем купівлі відеопродукції і у киян, і у гостей міста, Віталій привіз додому не один десяток фільмів, але його DVD-програвач зміг прочитати лише кілька. Про цю ситуацію Бутенко розповів знайомим, згадуючи, що в Америці користувався послугою прокату фільмів через інтернет. «А в Україні таке є?» - запитав він. - «Немає». - Так давайте зробимо!» Назву придумали: щоб привертала увагу і точно не викликала негативних емоцій - щось трохи дивне, трохи японське і легко запам'ятовується. 

      «Ми довго проговорювали, як адаптувати американську систему до  українських реалій, - розповідає «УМ» керівник департаменту логістики Yakaboo Євген Воловиченко. - У них замовлення робляться тільки по інтернету, а доставка - тільки поштою. Але ж Україна не настільки комп'ютеризована, отож ми ввели ще call-центр. Телефонні оператори розмовляють трьома мовами: українською, російською і англійською. Тепер щодо доставки: українська пошта сьогодні ще не готова доставляти такі «багажі» і в такому режимі, тому довелося зробити свою кур'єрську службу. Думали також про максимальні зручності для клієнта: якщо ми йому скажемо, що замовлення буде сьогодні, то він же не  буде чекати нас цілий день. Тому час доставки з 10-ї ранку до 10-ї вечора ми розбили на чотири частини. Відтак замовник може подзвонити нам за годину до початку інтервалу, повідомити своє місцезнаходження протягом наступних чотирьох годин і протягом трьох фільми привезуть за вказаною адресою. Але приймаються замовлення і на сайті, і по телефону цілодобово».

      Фільми Yakaboo купує тільки в офіційних правовласників лейблів в Україні. «Проблема в тому, що ринок українського прокату настільки недосконалий, що десь 30 відсотків ринку, а часто це цікаві й затребувані фільми, не мають прав на прокат, ці стрічки можна тільки купити. Деякі фільми не отримують прокатного посвідчення, тому що виробник займається тільки продажем, а декому це просто невигідно. В результаті якісну копію можна або купити в оригіналі за відповідну суму або дивитися копії з базару «Петрівка», - говорить керівник Департаменту прокату та продаж Іван Богдан. 

      Прокатне посвідчення видає Міністерство культури, вказуючи відповідний термін прокату та віковий ценз. Таким чином ті, хто продає фільми на розкладках, порушують закон двічі: спочатку, коли продають неліцензійні фільми, а потім, коли їх же обмінюють на інші, у такий спосіб створюючи прокатну мережу, в якої відповідних дозволів теж немає.

      «Найбільший конкурент - це, звичайно, пірати, - розповідають у компанії. - Раніше їх наче і не так було багато, а тепер дивимося - ростуть як гриби. Справи багатьох ліцензійних компаній за таких умов насправді не такі вже й успішні... От нам один чоловік з офіційних структур розповідав: «Ми боремося з піратством. Але і ви нам допомагайте. Пишіть листи. От такий-то заважає нам працювати, бо він торгує продукцією без авторських прав. А ми будемо виїжджати і розбиратися. Але майте на увазі, що Київ великий, а нас у відділі три чоловіки. Тим часом фахівці багаторазово наголошують, що насправді у законі про авторське і суміжні права все прописано добре. Просто закон не виконується».

      Для зручності придумали також кілька пакетів прокату. Наприклад, один із них - як втілення найреальнішого способу боротьби з піратами: зниження цін - із промовистою назвою «Гуд бай, «Петрівка!» передбачає прокат 10 DVD на 20 днів за 55 гривень (у кожному пакеті треба також залишати заставу, яку повертають). Загалом же ціна пакетів варіюється в залежності від можливої кількості прокату DVD за один раз та кількості цих разів. Це передусім залежить від доставки. Вона можлива не у всіх районах столиці.  У тих, які поки що «поза зоною досяжності», чекають на «критичну масу» клієнтів.

      Утім уже зараз у відеотеці Yakaboo  нараховується близько 2500 найменувань, але підрахувати сумарну кількість компактів важко, адже у різних фільмів різна кількість копій. Нові копії надходять щодня, і під час відвідування «УМ» офісу Yakaboo саме упорядковували новий стос ще запакованих «дівідішок»: кожна з них має три порядкові номери (шафа, місце і ряд) плюс маркування на самому компакті та на коробці.  Словом, у майбутнє прокатники дивляться оптимістично, планують створити всеукраїнський прокат, а також організувати купу суміжних можливостей: DVD можна купувати, або замовляти додому  диски, піцу, поп-корн і тощо. Кажуть: найважливіше - мати міцні нерви і вірити в свій бізнес. Так і починали. «Ми розуміли, що пройде рік-півтора, поки клієнт зрозуміє переваги - це у нашому менталітеті. Українці ще не звикли до такого роду послуг. Мовляв, а що я буду дзвонити чи в інтернет лізти, я тут ішов у магазин, за пару гривень що-небудь купив...  А крім цього, з кожними місяцем з'являється нове обладнання, яке коштує все дешевше і вдосконалюється. Є багато людей, які також можуть купити собі якісні плазмові телевізори, на яких дешеві фільми просто неможливо дивитися. А ліцензійний DVD - це якість зображення, звуку і дизайну, плюс деколи можливість вибору кількох мов, титри, інтерв'ю з акторами тощо», - говорить Іван Богдан.

      З клієнтом тут працюють теж «по-американськи». І усмішка відповідна. А в «Пам'ятці кур'єра» навіть записані порушення, за які стягується штраф: за запізнення, за порушення правил дорожнього руху (кур'єри їздять на моторолерах) тощо. «Найважливіше - клієнт, - переконаний Іван Богдан. - Псувати настрій собі і йому, з'ясовуючи, хто саме подряпав цей чи той диск, ніхто не буде. Коли кур'єр забирає диски, він перевіряє тільки два моменти: що в середині є саме наш промаркований компакт і що він у робочому стані, а не, наприклад розламаний навпіл. Звичайно, вже потім на складі ми списуємо якісь неякісні диски, але біля імені «добросовісного» клієнта вже поставимо галочку на майбутнє.

      До слова, в Yakaboo є й іноземні клієнти, які звикли до  переваг такого прокату.