Цензура для брехунця

27.04.2006
Цензура для брехунця

Гроші великі — користі ніякої. (Фото автора.)

      «Помийте голову нашим шампунем — і лупа зникне без сліду!», «З'їжте 50 наших пігулок — і більше не матимете жодних проблем зі шлунком!», «Наші чудодійні біодобавки лікують від усього на світі!» — такими заманливими пропозиціями, спрямованими на українців різного рівня достатку, сьогодні переповнений теле- й радіоефір. Не відстають від «ящика» і яскраві журнали, газети й щити зовнішньої реклами, які йдуть у наступ на всіх, хто вміє читати: «Купіть — і врятуєтесь від пташиного грипу!», «Купіть — і рак вам уже не страшний!». Людині наобiцяють золоті гори, аби тільки вона потрусила гаманцем... Головне для рекламістів — змусити людину щось купити, а чи дасть пігулка чи мікстура обіцяний результат — це вже не їхній клопіт... І якщо солідні фармацевтичні компанії все ж таки слідкують за тим, аби реклама їхньої продукції була правдивою, то фірмочки-одноденки абсолютно не зважають на такі «дрібниці» і дурять народ — кваліфіковано й безжально...

      Якщо вірити струнким красуням, які радісно усміхаються до глядача-читача, то в сучасної жінки немає жахливішої проблеми, ніж целюліт та жирові запаси на обвислому пузі, і водночас у світі немає нічого простішого від рецепта схуднення «раз і назавжди». Як, ви ще не в курсі? На словах рецепт дуже простий — віддай продавцеві гроші, отримай диво-пігулки і забудь про зайву вагу. На жаль, реальна картина дещо інша — пацієнтка п'є собі ліки, а жирок висить собі на талії чи стегнах і нікуди не зникає. І добре, якщо після такого «очищення організму» гастроентерологи не фіксують у людини захворювань шлунка, нирок або печінки, а то різне буває...

      Днями до редакції «УМ» зателефонував обурений пенсіонер із Коломиї, який викинув на вітер понад півтори тисячі гривень, спокусившись дорогими, але начебто дієвими ліками від «чоловічої недуги». За словами нашого читача, препарат, активно рекламований одним із місцевих каналів, обіцяв гарантовано позбавити хворого від болю. Знесилений болячкою чоловік, який уже не один раз звертався до медиків і не отримав полегшання, вирішив купити ліки. Тисячу вісімсот гривень для цього дала донька. Втім флакончики з мікстурою спорожніли, а здоров'я у пенсіонера не додалося ні на грам...

      Кинувся обдурений чоловік шукати правди, а продавець ліків почав «лапшати» (звісно, по телефону, бо адреса в рекламі не фігурувала), що повертати гроші за неефективні ліки ніхто не збирається. Мовляв, для повного ефекту треба купити інші ліки, ще дорожчі, і тоді хворий вже точно (!!!) позбудеться своїх страждань. По кілька разів на день псевдолікарі телефонували клієнтові додому, розписуючи всі «радості життя», які чекають на нього після придбання другої порції ліків. Раз за разом чуючи відмову (бо ж грошей більше не лишилося!), здирники почали... залякувати чоловіка швидкою й жахливою смертю, врятувати від якої може тільки їхній диво-препарат. Можна тільки уявити, що відчуває зараз мешканець Коломиї та його родина... І таких випадків, хочу зауважити, в Україні чимало. «Кинуті» українці зазвичай соромляться звертатись до правоохоронців, та й міліція часто-густо не може зловити «ефірних» шахраїв, які після кількох місяців роботи розчиняються в повітрі незгірш від керівників «Еліта-Центру».

      І що виходить? Адреси продавців препарату немає, оскільки замовлення було по телефону, «рекламний» номер не відповідає, а телевізійники, які розмістили ролик в ефірі, тільки руками розводять: ми, мовляв, не в курсі справи... Не допоможе навіть гонитва за худорлявою телефеєю чи телелікарем, які безсовісно «налапшали» вам про ефективність препарату — вони такі ж виконавці, як і будь-який інший актор із реклами. Он чоловіка, який втілив образ Льоні Голубкова в рекламі МММ, ніхто до цього часу не прибив, хоч він і закликав народ віддавати свої грошенята у руки шахраїв. У кожного своя робота...

      Втішати нас із вами може те, що Міністерство охорони здоров'я разом із низкою інших мінстерств та управлінь вирішило всерйоз узятися за капосних брехунів. Так, у вівторок відбулося перше засідання тимчасової міжвідомчої комісії з питань реклами медичної продукції та медичних послуг — комісії, яка покладе край неправдивій рекламі в Україні. Для початку фахівці проаналізували ринок реклами лікарських засобів і вжахнулися — різні порушення конституційних положень, Міжнародного кодексу рекламної практики та законів України «Про лікарські засоби», «Про рекламу», «Про захист прав споживачів» у цьому сегменті ринку складають до 40 відсотків! За словами учасників засідання, сьогодні в державі активно рекламують лікувальні засоби з недостовірною інформацією, а також із посиланням на неіснуючий дозвіл тексту реклами. Як зазначив заступник міністра охорони здоров'я Валентин Снісарь, рекламодавці чудово знають про нормативні та правові вимоги до змісту реклами, однак, за даними МОЗ України, лише незначна частина реклами погоджується з фахівцями...

      «Ситуація, що склалася зараз на українському рекламному ринку медичної продукції та медичних послуг, може призвести до безконтрольного і нераціонального вживання лікарських засобів, до непередбачених наслідків для здоров'я населення, особливо дітей та підлітків, — заявила перший заступник голови Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення МОЗ України Інна Демченко. — За результатами проведеного аналізу можна зробити висновок, що рекламування лікарських засобів умовно можна назвати ризиковим, оскільки воно безпосередньо пов'язане зі здоров'ям людей. На жаль, більшість споживачів сприймають цю рекламу як рецепт і керівництво до дій, а наслідки від безконтрольного і нераціонального застосування лікарських засобів можуть бути дуже серйозні».

      За словами Валентина Снісаря, новостворена комісія буде розглядати повідомлення про порушення законодавства у сфері реклами лікарських засобів, лікувальної косметики, медичної техніки, виробів медичного призначення, методів профілактики, діагностики, лікування та реабілітації, харчових продуктів і дієтичних добавок. На наступне засідання члени комісії планують запросити керівників вітчизняних засобів масової інформації та керівників українських фармацевтичних підприємств й іноземних фармпредставництв для того, щоб опрацювати й підписати Меморандум про спільну відповідальність за рекламні матеріали щодо товарів медичного призначення та біодобавок. Після цього комісія створить механізми контролю за якістю медичної реклами, а також внесе пропозиції щодо змін до діючого законодавства у цій сфері. Керівництво МОЗу переконане: після цього споживач ліків буде захищений від мас-медійних «брехунців».