За доступний кіловат

15.03.2006
За доступний кіловат

Микола Негрич. (Укрінформ.)

      Ми, споживачі, незалежні — нас ніхто не зможе примусити придбати той чи інший товар. У нас є вибір: ми завжди маємо можливість звернутися до того чи іншого магазину, в якому є те, що нам потрібно, кращої якості або за іншою ціною. Однак навіть в умовах ринку немає гарантії, що споживач придбає товари саме тієї якості, якої бажав, і що послугу, яку замовляв, буде виконано вчасно.
      Як цi та iншi проблеми вирiшуються в Українi та свiтi — в iнтерв’ю «Українi молодiй» голови Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики Миколи Негрича.

      — Миколо Михайловичу, звідки починається історія виникнення руху захисту прав споживачів, і чи є на сьогодні в Україні надійний захисник споживчих прав людей?

      — Рух захисту прав споживачів бере свій початок ще з IV століття до нашої ери. У Стародавньому Херсонесі, на березі Чорного моря, існував метрологічний нагляд, працівники якого слідкували за торгівлею на ринках та захищали права споживачів.

      Права людини як споживача вперше офіційно було окреслено президентом США Джоном Кеннеді. При цьому він ухвалив «Біль про права споживачів». Відтоді щороку 15 березня світова спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Після затвердження Генеральною асамблеєю ООН «Керівних принципів захисту інтересів споживачів» Україна однією з перших прийняла в 1991 році Закон «Про захист прав споживачів».

      З урахуванням вимог закону, вiдносини між споживачами і підприємствами, організаціями та установами, які виготовляють і реалізують продукцію та послуги, регулюються приблизно сотнею нормативно-правових актiв. Ці закони та правила вже багато разів змінювали та доповнювали, проте вони надають можливість самому споживачеві захистити свої споживчі права. У тому випадку, коли законні вимоги споживача залишаться без реагування або без задоволення, тоді, безумовно, потрібно звертатися до компетентних органів, які стоять на сторожі захисту споживчих прав, або до суду.

      — У чому, на ваш погляд, полягає актуальність цьогорічної тематики Всесвітнього дня прав споживача?

      — Згідно з даними ООН, два мільярди споживачів не мають доступу до енергоносіїв. Світовий споживчий рух визнав, що енергія представляє фундаментальну важливість для добробуту суспільства і нормального існування споживачів в усім світі. Тож недарма гасло цьогорічного Всесвітнього дня прав споживачів — «Енергія — рівний та стабільний доступ для всіх». Задоволення базових, первинних потреб, зокрема в енергоносіях, є, крім іншого, одним із ключових прав споживачів. Однак на сьогоднішній день свiтовiй спiльнотi не вдалося прийти до вирішення проблеми. Постачання енергоносіїв є нерівномірним, і вплив цього виду споживання на майбутнє планети є одним із найбільших викликів, що стоять перед нами сьогодні. Саме про те, як забезпечити постійний та стабільний доступ електроенергії для кожного з нас, йтиметься на цьогорічній зустрічі, яку організувала Міжнародна організація споживачів (CI) за участю країн «великої вісімки» 15 березня в Москві.

      — Чи запропонувала Міжнародна організація споживачів конкретні кроки до реалізації такої мети?

      — Сподіваюся, що кожен член цієї організації, а до її складу входять 115 країн-учасниць, намагатиметься вплинути на керівників країн «великої вісімки». Необхідно виробити всебічний, масштабний план забезпечення стабiльного та якісного доступу до енергоресурсів усіх категорій споживачів. Адже сьогодні ми стикаємося із силою-силенною порушень прав споживачів у сфері постачання енергетичних ресурсів, особливо у сфері житлово-комунальних послуг.

      — Які проблеми найбiльше турбують українських споживачів?

      — Насамперед, це питання житлово-комунального господарства, а також якість продуктів харчування, якість пального. Багато питань є щодо сфери послуг. Останнім часом цей сектор економіки інтенсивно розвивається, з'являється велика кількість різноманітних пропозицій — у галузі охорони здоров'я, косметологічних послуг, ремонтних та будівельних робіт тощо. Проте якість наданих послуг часто не відповідає мінімальним вимогам.

      При цьому Держспоживстандарт України довів своїми діями, що він є не тільки контролюючим органом на споживчому ринку країни, а й правозахисним. Протягом 2005 року до територіальних органів у справах захисту прав споживачів надійшло майже 40 тисяч звернень громадян (зокрема понад 20 тисяч на особистому прийомі), що на 9 відсотків більше, ніж за минулий рік. За результатами розгляду звернень громадян, вимоги споживачів задоволено більш ніж у 33 тисячах звернень. Понад 8 мільйонів гривень повернуто споживачам за придбані неякісні товари та надані послуги. А це свідчить про відкритість та дієвість нашого комітету.

      Ми підготували проект постанови про створення системи взаємного оперативного сповіщення органів державного контролю і нагляду та споживачів про виявлену неякісну чи фальсифіковану продукцію. Наразі цей проект постанови Кабміну проходить узгодження. Також розробили проект закону України про стимулювання вітчизняних підприємств до впровадження систем управління якістю та екологічного менеджменту, що базується на стандартах ISO. Прийняття цього законопроекту сприятиме підвищенню якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції, що є особливо актуальним у світлі вступу України в СОТ та інтеграції до ЄС.

Роксолана СТАДНИК.