Заарештована... сіль: чому Полтава виявилася неготовою до ожеледиці

29.11.2023
Заарештована... сіль: чому Полтава виявилася неготовою до ожеледиці

Мете, мете по всій землі.

Доки правоохоронці Полтави ще з вересня розбираються, куди харківський домобудівний комбінат «Квант», що кілька років поспіль прибирав дороги в нашому місті, вивіз половину минулорічних лишків технічної солі, доки закуплена в Єгипті якась супер-пупер сіль десь ще тільки пливе в нашому напрямку морями, — Полтаву в ніч із 19-го на 20 листопада закидало снігом.

Крадії з великої дороги

Снігу ввалило близько 8 сантиметрів. І вдарив мороз до -9. До ранку вулиці й тротуари перетворилися на суцільну ковзанку. І їх ніхто не чистив, не посипав ні піском, ні сіллю.

 

Лише на вулиці пушкіна ми побачили один невеликий клаптик тротуару біля бізнесової структури, посипаний... попелом. Та ще на території парків працівники КП «Декоративні культури» лопатами викидали пісок із кузова вантажівки.


Екіпажі ж патрульних тим часом ледь встигали виїжджати на оформлення ДТП (за добу в Полтаві сталося 11 пригод без потерпілих), а бригади екстреної медичної допомоги — підвозити пішоходів до міського травмпункту (за добу звернулося 14 травмованих, з них двоє з переломами).

 

Соціальні мережі рясніли гнівними постами на адресу міської влади. А вона у відповідь запевняла, що ніякого колапсу в місті не сталося і що ось-ось надійдуть нові солерозтрушувачі.


Так у Полтаві розпочався перший за 7 років зимовий сезон, у який місто увійшло без залучення приватних підрядників із догляду за дорогами. Протягом 2016—2022 років вулиці Полтави прибирали пов’язані між собою харківські приватні структури: «УМБ № 23», «МБЦ», «Будгарант-7», «ДБК Квант» та «ХСМБ-7». За цей час за свої послуги вони отримали з бюджету міста 929,5 мільйона гривень.

 

Лише минулого року і лише ТОВ «ДБК Квант» та ПП «Харківспецбудмеханізація-7» Полтава заплатила понад 187 млн 188 тис. грн.


На початку 2023-го керівництво Полтави розірвало договір з харків’янами й передало їхні функції місцевим комунальникам. По суті, рішення правильне і давно назріле. Та ось біда: полтавські комунальники виявилися не забезпеченими ані технікою, ані тією ж піщано-соляною сумішшю.


Залишаючи Полтаву, ДБК «Квант» прихопив і сіль, що зберігалася на базі. Протягом двох днів, 7-8 вересня, 4 вантажівки, які обслуговував екскаватор, вивозили її в невідомому напрямку.

 

Вивезли близько половини наявних запасів. Аж поки депутати Юрій Бражник та Вадим Ямщиков не перекрили їм дорогу й не викликали на місце злочину поліцію.

 

До речі, після минулорічного осінньо-зимового періоду на базі залишилося близько 2 тисяч тонн солі (в середньому місто на рік закуповує її 4-5 тисяч тонн). Цього було достатньо, щоб «пройти» половину нинішнього сезону, а то й увесь за умови помірної зими.


За фактом вивезення солі поліція порушила кримінальне провадження за ст. 356 («Самоправство») ККУ. Санкція статті передбачає покарання у вигляді штрафу до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправних робіт на строк до двох років, або арешту на строк до трьох місяців. А наявна сіль тим часом перебуває під арештом як речовий доказ.


До речі, за розтрату 4 мільйонів гривень з бюджету Полтави власниця іншої обслуговуючої фірми — «Харківспецбудмеханізація-7» — Інна Топчій у червні цього року отримала 3 роки позбавлення волі.

 

За даними слідства, вона підробила 15 актів виконаних робіт з прибирання вулиць Полтавської громади на загальну суму 24 млн 813 тис. грн. Але засуджена оскаржила вирок першої інстанції в Апеляційному суді й буквально за кілька днів до першого снігопаду в Полтаві вийшла із СІЗО «в обмін» на 102 тисячі гривень штрафу.


Так що сподівань на те, що за вкрадену сіль хтось понесе реальне покарання, мало.

У калюжах не буде кальцій-іонів, калій-іонів та оксиду заліза

Та все ж ближче до солі.


Наприкінці вересня, коли до зими лишалося ніщо, управління ЖКГ виконкому міськради відхилило пропозицію харківської фірми «Мавел Україна», яка готова була продати 2 тис. 500 тонн румунської солі за ціною по 6 тис. 282 гривень за тонну.

 

Мотивуючи це тим, що в складі румунської солі забагато домішок типу кальцій-іонів, калій-іонів та оксиду заліза. Окрім того, чинній владі ціна здалася неринковою й вона побоювалася, що її можуть на цьому обдурити. Хоча з Prozorro видно, що багато інших покупців без задніх думок укладають договори на закупку технічної солі по 5 тис. 500—6 тис. гривень за тонну.

Комбінована машина — солетрус.
Фото преслужби Полтавської міськради.


Та полтавські ж можновладці — люди не жадібні. Швидше, марнотратні. Тому вони погодились на пропозицію місцевого товариства з обмеженою відповідальністю «Рост Трейдинг», яке займається, зокрема, торгівлею харчовою та технічною сіллю.

 

Тонну цього товару, добутого компанією M.K.Salt у кар’єрі на заході Єгипту, «Рост Трейдинг» продав своїм землякам по 7 тис. 320 гривень. Тобто, переплата на обсягах товару становить одразу 2,6 млн грн.


На жаль, із далекого спекотного Єгипту сіль не встигла доїхати до початку снігопадів. Спочатку її мали доставити до 30 жовтня, а тепер говорять, що прибуде не раніше 15 грудня.

 

«Якщо її все-таки привезуть і будуть нею посипати дороги, то водії та пішоходи, оцінюючи розтоплений лід, тихо радітимуть про себе, що у цих калюжах немає перевищення оксиду заліза. Як говорили «папєрєднікі» нинішньої влади, «дешевше не значить якісніше», — з сарказмом пишуть користувачі соцмереж.


Утім пресслужба міськради повідомила, що закуплена сіль — 2 тис. 500 тонн на загальну суму 18,3 млн грн — перебуває на відповідальному зберіганні у постачальника ТОВ «Рост трейдинг». А у приватного підприємства «Будзабезпечення» закуплено 4 тис. 800 кубів піску на 1,9 млн грн. Тобто, їх можна поєднувати й посипати дороги та тротуари.


Лишається повірити на слово. Бо ніде відео цих запасів викладено не було.


Та не все так просто. За словами одного з депутатів міськради, КАТП-1628 замовляє невеликі партії солі та піску на добу і робить суміш на своїй базі, оскільки не має відповідного приміщення для зберігання великої партії цих корисних копалин. Ба більше, КАТП на 14 нещодавно придбаних новеньких тракторів з відвалом і щіткою має всього 7 водіїв. Тобто, на них елементарно немає кому працювати.


Місто замовило ще й 10 комбінованих машин (солетрусів) за 63,8 млн грн. Їх очікували на початку листопада, однак у постачальника сталися форсмажорні обставини, тому перша партія у кількості двох солетрусів прибула до Полтави, коли вона вже почала виходити зі снігового колапсу. А саме 25 листопада.

 

Як повідомила в. о. міського голови Катерина Ямщикова, ці комбіновані дорожні машини для посипання доріг піщано-соляною сумішшю можна буде також використовувати для вивезення великогабаритного сміття й для зрошування.


«Словом, універсальна машина. Полтавці, це ваша машина. Ми маємо відновити свою техніку, щоб економити кошти, адже прибирати своїми машинами набагато дешевше, ніж наймати підрядників», — зазначила пані Катерина.


Та на те, щоб відновити повноцінну роботу КАТП-1628 й відмовитися від послуг приватних підрядників для обслуговування доріг, знадобляться роки. На жаль, полтавське дорожнє підприємство «ПМШЕД» було повністю знищено 6 років тому, коли наприкінці першої каденції Олександра Мамая депутати міськради погодили його ліквідацію.

 

Техніка та бази «ПМШЕД» були здані в оренду харківським дорожникам, а полтавці почали в рази переплачувати за послуги з утримання вулиць. Наразі тривають судові позови щодо повернення з оренди бодай частини майна комунальників.


«Звертаємось до мешканців міста з розумінням поставитись до ситуації», — просить пресслужба міськради.


А синоптики навіть не перепрошують, а просто повідомляють про погіршення погоди найближчими днями. На Полтавщині очікують на сильний дощ і мокрий сніг, ожеледицю на дорогах, приріст снігового покриву 20-30 см, місцями 40-50 см, хуртовини та снігові замети. Також синоптики прогнозують посилення вітру до 17-22 м/с, місцями до 25 м/с.