Без вікон, без дверей: шахраї придумали новий спосіб видурювати гроші у літніх людей

27.01.2021
Без вікон, без дверей: шахраї придумали новий спосіб видурювати гроші у літніх людей

Яскрава табличка офісу Pride із зображенням лева має насторожувати криворіжців, адже він — хижак. Криворізькі прайди вміло «впарюють» клієнтам хитронаписані договори. (Фото автора.)

Тема сама постукала в двері квартири моїх батьків.

 

Вона з’явилася в особі двох молодих людей, які представилися співробітниками офісу Pride (Прайд, місто Кривий Ріг).

 

«Зробимо за два тижні дешево балкон!» — повідомили вони 13 листопада минулого року. Договір порадили підписати негайно, адже через пару днів ціна виросте.

 

І викликали спритного замірника Василя Васильовича, який також не шкодував яскравих фарб, розповідаючи про чудові балкони фірми.

На вудочку впіймалися семеро містян

Батьки поспішили в офіс «Прайд» на вулиці Свято-Миколаївська, 62. У поспіху мама забула окуляри. Батько на одне око не бачить зовсім, а другим дуже погано. Договір, як на зло, було складено дрібненькими літерами. Читати не стали.


«В договорі все, як розповідаєте»? — довірливо запитала мама директора Pride Сергія Шварьова. «Звісно», — впевнено відповів той.


Батьки залишили завдаток 5 тис. грн, при цьому чек їм не видали. Через два тижні обіцяний балкон ніхто з офісу Pride встановлювати не прийшов. Виявилося, що предметом договору є не встановлення балкона під ключ, а... виготовлення і передача у власність ПВХ-конструкцій.

 

Що борг передачі у власність (ще 9,5 тис. грн) повинен бути погашений замовником не пізніше 20 днів із дня внесення завдатку. Тобто продукцію не отримав, а грошики віддай. Демонтаж та інші види робіт (оздоблювальні, відкоси тощо) замовник зобов’язується виконувати... власними силами або силами підрядних організацій.


— Батьки не можуть облаштовувати балкон своїми силами (їм по 78 років), — обурилася моя сестра. — Де конструкції, за які заплачено завдаток?


— Вони на заводі, але, щоб їх привезти, треба заплатити всю суму, — повідомила заступник директора Даша. Втім у процесі подальших палких перемовин вона вже представлялася секретарем і вперто не називала своє прізвище. З назвою заводу-виробника плуталася. Спочатку говорила про «Вінтер» (Дніпро), потім — ДВРЗ (таке підприємство розташоване в... Донецьку). Офіційних паперів із заводу-виробника у «Прайді» не надали.


— Усі наші клієнти задоволені. Тільки ваші батьки чомусь не зрозуміли договір, — дорікнула Даша. І порадила звернутися до товариства захисту прав споживачів, поліцію, суд.


У відділі з питань захисту прав споживачів апарату Криворізької міської ради та виконкому скарга батька на підприємця Сергія Шварьова виявилася сьо­мою за 2019-2020 роки. С. Шварьов оформлений­ фізособою-підприємцем (ФОП) у Приморському районі Одеської області.

 

В.о. начальника відділу Валентина Юрченко відразу ж передзвонила, отримавши батькову заяву. Її оперативність і прагнення допомогти приємно здивували. На тлі любові чиновників до розлогих відписок із посиланням на численні статті законів.


— У 2019 і 2020 роках заявниками на Шварьова стали сім криворіжців. В основному це люди похилого віку, які не звернули увагу, що, згідно з договором, товар буде доставлений тільки за повної виплати коштів. Документи для недосвідчених споживачів складені хитро і вміло, — розповіла Валентина Павлівна «УМ».


Тільки завдяки зверненню громадян до Держспоживслужби (цей виконавчий орган влади наділений повноваженнями перевіряти і штрафувати недбайливих фізосіб-підприємців), заявникам трьох­ звернень гроші повернули. В одному випадку умови договору доопрацювали, і С. Шварьов встановив нові балконні конструкції (в договорі була лише їхня поставка).

 

«Чоловіку поважного віку, який звернувся в один із криворізьких судів із позовом про захист прав споживача та програв справу, Шварьов доставив вікна для веранди (замовлення на 30 тис. грн). Замовник стверджував, що йому обіцяли побудувати веранду. Шварьов же сказав: «Ми будівництвом не займаємося. Я зводити фундамент не буду. У мене договір по вікнах», — розповіла В. Юрченко.


«У Центрально-Міський район скарг на діяльність ФОП Шварьова, який з 2019 року здійснює господарську діяльність в орендованого офісі «Прайд», скарг не надходило», — повідомила керуюча справами виконкому райради Людмили Дмитрієва.

 

За її інформацією, С. Шварьов веде господарську діяльність самостійно, без використання найманої праці. Тоді звідки армія його численних помічників: дві працівниці в офісі, два хлопці, що рекламують фірму, замірник? До речі, при неофіційному спілкуванні з журналістом люди розповідали, що проблеми з клієнтами у Шварьова в Центрально-Міському районі таки були ...


Ще цікава деталь. Усі представники офісу «Прайд» ходять без масок. В офісі й до квартир потенційних клієнтів. Напевно, право ігнорувати правила під час пандемії С. Шварьову надав іще один виграний суд вже по справі про адміністративне порушення правил щодо карантину людей.

 

Згідно з даними Єдиного державного реєстру судових рішень, 12 травня минулого року в Криворізькому районному суді Дніпропетровської області були розглянуті матеріали Криворізького відділення поліції головного управління Нацполіції в Дніпропетровській області.

 

Відповідач не визнав провину, стверджуючи, що не проводив масової реклами 25 квітня минулого року в селі Вільне Криворізького району Дніпропетровської області по вулиці Соборній, а лише пропонував послуги із заміни металопластикових вікон та дверей окремим громадянам. При цьому на ньому була маска. Суд визнав у діях відповідача відсутність складу адміністративного правопорушення...


На запит газети до начальника Криворізької поліції Сергія Лукашова про те, чи часто до працівників поліції звертаються люди, які постраждали в результаті підприємницької діяльності пана Шварьова, та які заходи щодо нього прийняті поліцією, щоб захистити права звичайних споживачів, журналістка отримала відповідь із... перерахуванням низки статтей законів «Про захист прав споживачів» та «Про звернення громадян»...


«Ошукані люди звертаються в поліцію та місцеві органи самоврядування зі скаргою на некоректно складені договори й дії суб’єктів господарювання, схожі на шахрайські. Але їм, як правило, відповідають, що цивільно-правові відносини регулюються договором: розриваються добровільно чи в судовому порядку (якщо виконавець робіт або послуг добровільно не йде на його анулювання). Якщо людина підписала договір, отже — погодилася з його умовами», — пояснює Валентина Юрченко.


Чи буде людина звертатися до суду, якщо в результаті некоректного складеного договору втратила кілька тисяч гривень, а судові витрати і послуги адвоката затягнуть як мінімум ще на 2,5 тис.? Відповідь очевидна. Слабкість нашої судової системи стає клондайком для недобросовісних підприємців.


«Шахрайські дії складно довести. Мені за 15 років роботи відомий лише один випадок, коли правоохоронні органи визнали шахрайством діяльність підприємця. Він узяв із людей по 30-50 тис. грн і не виконав умови договорів. У випадку ж зі Шварьовим договір є», — говорить Валентина Юрченко.


У 2019 і 2020 роках у відділ із питань захисту прав споживачів апарату Криворізької міської ради та виконкому на ФОПа Сергія Шварьова поскаржилися сім криворіжців.
Фото Шварьова з «ФБ».


С. Шварьов і Даша хвалять свій Pride. Даша пише, що її батькам балкон зробили менш ніж за два тижні.
Фото-скріншот з групи «Кривий Ріг без цензури», в якій обговорюють випадки введення споживачів в оману.

Споживачі стали більш розбірливими, проте...

За 11 місяців 2020 року до відділу з питань захисту прав споживачів апарату Криворізької міської ради та виконкому надійшло 578 звернень громадян, що на 35% менше в порівнянні з минулим періодом (878). Це обумовлено тим, що споживачі міста більше консультуються перед покупкою товарів і замовленням послуг. Із цих звернень 84% вирішені за один-два дні, 14% — від 3 до 7 днів, 2% — від 8 до 15 днів.


За словами В. Юрченко, 65% звернень стосується якості непродовольчих товарів (побутової техніки, мобільних телефонів, взуття, одягу і т.п.) і правил торгівлі ними та гарантійних зобов’язань; 34% — якості послуг (побутових, житлово-комунальних, транспортних, туристичних і т.д.) і правил надання послуг (робіт) та умов укладених договорів. І 1% — якості продуктів харчування і правил торгівлі продтоварами і ресторанними послугами.


«Правове забезпечення контрольної функції органів місцевого самоврядування в даний час не закріплено жодним нормативно-правовим актом. Але більшість питань (повернення грошових коштів, заміна товарів, виконання робіт, надання послуг) вирішено на користь споживачів на загальну суму понад 500 тис. грн, в інших випадках надано роз’яснення відповідно до норм чинного законодавства України», — повідомила В. Юрченко.


Минулого року в Кривому Розі підприємці порушували права споживачів при встановленні вікон, очисних фільтрів для води вартістю до 5 тис. грн, неякісному утепленні квартир, неякісному ремонті комп’ютерної техніки та ін. Однак розгляд звернень громадян ускладнює відсутність розрахункових документів, що засвідчують факт купівлі (замовлення) продукції, чітких договірних відносин між споживачем та виконавцем робіт (послуг), неможливість визначити місцезнаходження підприємства.


«Зокрема, аналіз договорів на встановлення вікон свідчить, що виконавці робіт усіляко уникають відповідальності за надання неякісних послуг. Умови договору передбачають лише зобов’язання доставити товар, без проведення монтажу. Відомості про встановлення вікон споживачі отримують усно, що не дозволяє в майбутньому пред’явити до суб’єктів господарювання претензії щодо терміну і якості робіт», — веде далі пані Юрченко.


Фахівці вважають, що зміст договорів, які укладають ці підприємці, не відповідає вимогам чинного законодавства про захист прав споживачів, обмежує їхні права. Наприклад, договір на надання платних послуг пропонується споживачам як договір купівлі-продажу (а ним не передбачено повернення коштів, внесених у вигляді авансу в разі відмови споживачів від замовлень). Одночасно, в разі відмови споживачів від укладених договорів, «покупці» товарів повинні сплатити «продавцеві» неустойку в розмірі 5% від залишкової суми за кожен день затримки оплати вартості замовлень. Тому клієнти повинні бути дуже уважні при укладанні договорів.
 

КОМПЕТЕНТНО

В.о. начальника відділу з питань захисту прав споживачів апарату Криворізької міської ради та виконкому Валентина Юрченко:


— Щоб Держспоживслужба прийняла заяву від споживача, чиї права порушені, треба надати копію договору про роботи (послуги) і акт-претензію до об’єкта господарювання, підписані його директором або представником. Зразок акту-претензії є на сайті міськради, а наша служба консультує споживачів, як це зробити.


Ми просимо: читайте умови договорів на предмет порушення прав споживачів, якщо некомпетентні — звертайтеся по роз’яснення до фахівців, рідних. Зважте, чи варто довіряти свої гроші конкретній фірмі. Адже, наприклад, завдаток, на відміну від авансового платежу, часто вже не повертається. Перед підписанням договору хоча б день-два думайте. При проведенні розрахунків вимагайте видачі розрахункових документів, а після надання послуг — акт виконаних робіт із зазначенням терміну гарантії.

 

Вікторія КОВАЛЬОВА
Дніпропетровська область