Тернопільщина виявилася областю з найнижчим рівнем інформаційної гігієни в Україні

16.12.2020

За результатами дослідження, проведеного активістами просвітницького проєкту «Як не стати овочем» (детальніше з ним можна ознайомитись на однойменній сторінці у «Фейсбуцi»), Тернопільщина виявилася областю з найнижчим рівнем інформаційної гігієни.

 

«Ми проводили дослідження користувачів «Фейсбука», щоб зрозуміти, наскільки вони є носіями і розповсю­джувачами інформаційних вірусів, — розповідає засновниця проєкту Оксана Мороз.

 

— Для цього ми відкривали їхні стрічки у соцмережі і дивилися, наскільки там багато базових порушень інформаційної гігієни. Чи публікують люди посилання на сайти-«сміттярки», тобто ті, які, власне, не є медіа і публікують усе підряд, і фейки, і маніпуляції, і лише десь там якусь краплю коректної інформації. Чи публікують вони тести, які крадуть дані, — наприклад, натискаючи кнопку, щоб пройти тест «Яка ти змія?», людина дає доступ і до своїх даних, і до даних своїх друзів у «Фейсбуці». Чи перепубліковують інформацію, яку сам «Фейсбук» промаркував як фейкову.


Спираючись на оці базові порушення, ми й провели дослідження щодо дотримання інформаційної гігієни, охопивши три тисячі осіб по всій Україні. В цілому картина виглядає так, що 54 відсотки людей її не дотримуються.

 

І «лідером» у цьому питанні, на жаль, виявилася Тернопільська область, де кількість тих, хто не дотримується, становить аж 68 відсотків. І одна з основних причин — це те, що представники Тернопільщини публікують найбільше посилань на сайти-«сміттярки». В середньому по Україні цей показник становить 30 відсотків, а по Тернопільській області — 55. Так само дуже багато публікується маніпулятивних заголовків».


За висновками дослідників, у першій трійці щодо недотримання правил інформаційної гігієни разом iз Тернопільщиною опинилися також Івано-Франківська та Одеська області. Найкращі ж показники виявилися у столичному Києві та на Рівненщині.

 

Важливість же самого дослідження та його результатів зумовлена тим, що, за даними ініціативи «Як не стати овочем», 47 відсотків українців споживають сьогодні новини саме з «Фейсбука», і він є головним розповсюджувачем інформаційних вірусів.


Окрім того, за словами Оксани Мороз, українцям наразі бракує обізнаності для розпізнавання фейків і маніпуляцій. Половина з них думають, що вміють розрізняти фейки, і лише три вiдсотки насправді спроможні це зробити.