Бізнес на карантині: як виживали українські виробники

09.09.2020
Бізнес на карантині: як виживали українські виробники

Карантин, що почався з березня, серйозно змінив роботу та розпорядок життя всього суспільства.

Весна 2020 року, поза сумнівами, внесла значні корективи в суспільне життя країни.
 
 
Карантин, що почався з березня, серйозно змінив роботу та розпорядок життя всього суспільства: починаючи від бізнесів і аж до найманих працівників та громадських організацій.
 
 
Малому та середньому бізнесу довелося серйозно адаптовувати свою роботу та всі робочі процеси до нового формату — такі виклики вимагають великих зусиль та витримки.
 
Як бізнеси це робили та яких заходів вживали? Інтерв’ю з українськими підприємцями, яких ми запитали про це для вас на цьогорічному Кураж базарі.
 
 Що можете назвати головною ідеєю закладу?
 
— У нас чітка мета — робити виняткову каву і познайомити з нею якомога більше людей, — просто відповідає власник кав’ярні Fresh Black.
 
— Ми — це мексиканська їжа, смачна текіла і місце для розваг із друзями в приємній компанії. До нас ідуть за святковим настроєм, — коментує представник Dos Amigos.
 
Зі своїми клієнтами бізнеси спілкуються переважно на онлайн-платформах або ж у своїх закладах під час видачі замовлень.
 
Тому можливість прийти на Кураж базар сприймають як шанс поспілкуватися особисто та побачити своїх гостей уперше за довгий час: «Ми не тільки пригощаємо смачною їжею, а й можемо розповісти трохи більше про нас, дізнатися про смаки гостя, порадити йому напій чи відповідну каву з собою, а головне — відразу почути відгук!» — коментують підприємці.
 
 Як команда організовувала роботу під час карантину?
 
— Як ростерія ми продовжували працювати та виконувати замовлення, але вже з дотриманням дистанції, за меншої кількості працівників на зміні, скороченого робочого дня. На виробництві дотримувались і продовжуємо дотримуватися всіх норм безпеки, а решту процесів перевели в онлайн», — коментує засновник Fresh Black Віктор Шраменко.
 
 Які зміни в роботі відбулись за вимушену перерву?
 
— Зараз ми відкриваємо мережу кав’ярень Fresh Black — карантин став можливістю переформатувати Black cafe в новий формат — повноцінну кав’ярню. Це дуже позитивна зміна для нас.
Ми посилили онлайн-платформу, зробили її ще більш функціональною та інформативною, запустили новинку — підписку на каву. Зможете перевірити це на нашому сайті (усміхається) — таким чином придбати у нас каву та підтримати малий бізнес стало ще простіше.
 
— Чим довелося пожертвувати за цей час? Які виклики подолати?
 
Майже одностайна відповідь: — «Вимушено відмовились від повноцінного спілкування з нашими клієнтами — ми не бачимо їхньої реакції, емоцій, не знаємо, чим вони живуть в останній час. Це важко, адже значно ускладнилась комунікація, тож нам нелегко розробляти новинки, впроваджувати щось нове, адже ми не знаємо, чим живуть наші гості, що їм зараз актуально та цікаво.
 
 Яким чином підтримували зв’язок зі своїми клієнтами впродовж карантину? 
 
— Переважно онлайн. Але в різних закладах бачили ситуацію по-різному. Приміром, метою кав’ярні Fresh Black було: «Докласти максимум зусиль для того, щоб купити каву було легко, а приготувати її — зрозуміло як». 
 
Для цього відкрили блог із покроковими рецептами приготування улюбленого напою та відеоуроками «кавоваріння», а також — створили набір Kitchen Barista Starter Pack, в якому є всі засоби та інструкції для втілення найскладнішого рецепта.
 
«Ми постаралися зробити так, щоб людям було максимально комфортно, зрозуміло і цікаво готувати каву вдома» — пояснили засновники бренду.
 
У мексиканській кухні у виконанні від Dos Amigos адаптують гостей до напоїв та страв на виніс. Кажуть, що тут головне — дух вечірки, свята, веселощів, смачної текіли. Тому дистанційний режим без прямого спілкування був дуже незручним через брак живого контакту з гостями, але підтримували зв’язок іншими засобами, тож тримали руку, що називається, на пульсі, і не випускали своїх клієнтів із фокусу уваги.
 
Підсумовуючи, можна сказати, що більшість бізнесів на карантині намагалися підтримувати контакт зі своїми споживачами, урізноманітнити онлайн-спілкування чи доставку і втриматися на плаву, щоразу знаходячи нові й нові методи для адаптації. Нові функції сервісу, акції, безкоштовна доставка тощо — все це механізми, якими українські підприємці почали активно користуватися в часи ізоляції. 
 
За коментарями самих бізнесменів, на державне сприяння вони не сподіваються, кажуть, що (втім, як завжди) будуть вибиратися з ситуації самостійно, просять владу їм тільки не заважати. Розраховувати планують лише на свої сили. Бо побачили, що допомоги не дочекаються, тож керуються гаслом «якщо не ми самі, то хто?».
 
Утім малий бізнес без надійних «подушок безпеки» часто змушений закриватися, тоді як середній і великий — обдумують способи виплати боргів і відновлення активного товарообігу. З ситуації планують виходити, впроваджуючи нові послуги, продукти, оптимізовуючи сферу послуг, доставку, пакування, сервіс тощо. 
 
Зараз кажуть, що всі сили спрямовують на повернення до докарантинного товарообігу та розбудову онлайн-платформ. На питання про найважливіший урок, винесений ними з карантинного формату, відповідають так: «Карантин став для нас викликом і серйозною підказкою щодо важливості спілкування і роботи в онлайні. Тепер активно посилюємо цю сферу комунікації».