Порахувати землю: як вже до 2025 року можна повністю ліквідувати квартирну чергу у війську

21.07.2020
Порахувати землю: як вже до 2025 року можна повністю ліквідувати квартирну чергу у війську

Скільки в Україні «оборонних» земель, ніхто достеменно не знає. Навіть відомства, яким вони належать. (Фото з сайта resonance.ua.)

Державний і політичний підхід у вирішенні найважливіших завдань країни вимагає не лише формального розгляду з метою досягнення стратегічних далекосяжних планів, а й наявності чіткого розуміння реального стану справ.
 
 
Зокрема, приймаючи рішення про впорядкування земель оборони, слід звернути увагу на те, що в період iз 1991 по 2020 рр. кількість цих земель у відомстві зменшилася на розмір 
середньоєвропейської країни.
 
 
Що це означає? Це означає що земля оборони, що складається із земель МО та ГШ ЗСУ, МВС, СБУ, ДПС, не має чітко зафіксованої кількісної та якісної характеристики. 

Унеможливити незаконне використання земель оборони

Лише після впорядкування обліку і проведення повної інвентаризації ми, по-перше, мали б точну цифру, щодо кількості та площі земель; по-друге, змогли б побачити, скільки земель 
вибуло з володіння чи користування МО та ГШ ЗСУ; по-третє, зрозуміли б, скільки цих земель перебуває під загрозою незаконного вилучення. 
 
Далі ми виділили б кількість незареєстрованих, скільки їх перебуває у межах міст-містечок, а скільки — на відкритих площах, що  дозволить визначити потребу в ресурсах на виготовлення правовстановлюючої документації, оцифрування даних і проведення нормативно-грошової оцінки, що унеможливить багатомільярдні втрати через незаконне і неефективне використання земель оборони.
 
Кошти на вищезазначені заходи в повному обсязі можна отримати від збільшення ефективності використання нерухомого майна і земель, що перебувають у володінні, використанні і розпорядженні Міноборони та Генштабу ЗСУ.
 
Також отримаємо розуміння, які земельні ділянки можуть бути передані в тимчасове користування за договорами оренди чи для спільної господарської діяльності підприємствам, установам та організаціям, за обов’язкової однозначної умови, що в разі виникнення потреби в ЗСУ в такій земельній ділянці суб’єкт господарювання відразу її має вивільнити.
 
Такий ресурс, як землі оборони, які не плануються до використання для потреб ЗСУ, включно з майновими комплексами та фондами ДП МОУ, дасть змогу вирішити гостру проблему житлового забезпечення та дотримання належних соціальних стандартів у ЗСУ. 

Державний підхід, а не інтереси тимчасових призначенців

Наявний земельний ресурс iз числа земель, у задіянні яких ЗСУ не мають потреби, дасть змогу забезпечити земельними ділянками для зведення індивідуальних житлових будинків такі категорії, як сім’ї загиблих та інвалідів війни.
 
Адже для забезпечення 20 тисяч родин земельними ділянками по 0,06 га потрібно лише 15 тисяч гектарів iз близько 400 тисяч (точна кількість у МОУ не визначена).
 
У частині житлового забезпечення першочерговим є виконання державою зобов’язань перед своїми захисниками — це ліквідація житлової черги (понад 50 тис. осіб), яка за всіма ознаками є штучною. І тут ми повинні звернути увагу на те, що станом на 01.06.2020 МОУ вивільняється від низки функцій, які тепер переходять до командування ГШ ЗСУ.
 
Що, в свою чергу, дає змогу МОУ підійти до питання житлового забезпечення стратегічно, а саме оптимізувавши людський і матеріальний ресурс, наприклад, у військову будівельну компанію, за прикладом Укрзалізниці, яка свого часу за досить короткий період iз допомогою залізничних будівельних військ відновила і суттєво покращила всю свою інфраструктуру. 
 
Існує можливість кардинально переглянути сталі інвестиційні домовленості з цивільними забудовниками.
 
Це коли МОУ передає приватному інвестору земельні ділянки, які воно отримало в користування, а навзамін має отримати квартири в розмірі 10-11% від кількості зведеного житла.
 
Цей механізм забезпечення житлом показав себе як малоефективний і неспроможний навіть скоротити проблему, не те що вирішити її.
 
Бо коли порівняти кількість вилучених земель і отриманих квартир, то нескладний розрахунок покаже, що держава в особі МОУ недоотримала близько 100 тисяч квартир середнього класу.
 
В свою чергу, коли житло буде зводити Військова будівельна компанія, організація і контроль за якою — під силу Міністерству оборони, у зв’язку з вивільненням від низки функцій, у тому числі пов’язаних iз будівництвом, то на покриття житлової черги МОУ отримає не 10-12% від загальної площі будівництва, а 45-55%.
 
І це тільки один із кількох механізмів вирішення житлової черги серед військовослужбовців, яку до початку 2025 року можна ліквідувати повністю.
 
Тому вбачається за доцільне на законодавчому рівні опрацювати питання щодо наділення ЗСУ функцією розпорядника земель оборони, а також до завершення внесення до публічної кадастрової карти земель оборони обмежити Держгеокадастр щодо формування земельних ділянок на територіях, які належать до земель оборони, без згоди відомства, якому ця ділянка передавалась у володіння чи користування.
 
Системна та планова співпраця Збройних сил України з Кабінетом Міністрів в особі Держгеокадастру, Фонду державного майна, міністерств юстиції та фінансів, а також профільним комітетом Верховної Ради та іншими органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадськими ініціативами дасть змогу швидко та якісно розв’язати цілу низку проблемних питань, які накопичувались із 1991року.
 
Вирішення цих завдань у першу чергу залежить від політичної волі та розуміння процесів, що відбуваються у відомстві.
 
Зміна системи взаємин між Міністерством оборони та Генеральним штабом, наявність перевірених кваліфікованих кадрів дозволяє бути впевненим у тому, що найважливіші завдання державної ваги будуть вирішуватися саме у форматі державного підходу, а не в інтересах миттєвих призначенців. 
 
Іван БАЗАРКО, 
керівник Центру стратегічних та оборонних досліджень, кандидат наук з державного управління