Лис Микита й особлива Наталка Полтавка: чим дивувала Львівська опера у 120-й театральний сезон

01.07.2020
Лис Микита й особлива Наталка Полтавка: чим дивувала Львівська опера у 120-й театральний сезон

Львівська опера не раз дивувала у 120-му сезоні. (Фото надане Театром.)

Львівська Національна опера імені Соломії Крушельницької, як і всі театри України, у зв’язку з пандемією завершила ювілейний для театру 120-й сезон завчасно.
 
 
Утім у ньому відбулося чимало визначних подій: прем’єри, гастролі, наймасштабніший конкурс оперних співаків в Україні з великим призовим фондом, підготовка нових унікальних проєктів.
 
 
Розповімо про топ найцікавіших здобутків, серед яких навіть джаз і казка 10-річної дівчинки. 

Тиждень української музики і три ювілеї

Ювілейний сезон артисти театру розпочали... з дефіле по червоній доріжці та з підняття келихів шампанського. Традиційно урочисте відкриття сезону пройшло на площі перед театром: 23 серпня 2019-го, напередодні Дня Незалежності.
 
Відбувся святковий концерт за участі солістів опери та симфонічного оркестру, в якому прозвучали уривки з опер українських композиторів. 
 
«Це особливий сезон, тому що наступного року відзначатимемо 120-річчя з часу відкриття Львівської опери», — констатував тоді на урочистому відкритті генеральний директор, художній керівник театру Василь Вовкун. 
 
Вистави перших двох тижнів були присвячені винятково українській музиці: прозвучали опери «Мойсей» М. Скорика, «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського, феєрія «Коли цвіте папороть» Євгена Станковича, балет«Лілея» К. Данькевича.
 
А виконання опери «Наталка Полтавка» М. Лисенка артисти та керівництво театру присвятили трьом ювілейним датам: 250-річчю від дня народження Івана Котляревського, 200-літтю з часу створення ним п’єси «Наталка Полтавка», а ще 130-річчю прем’єри однойменної опери Миколи Лисенка.
 
До слова, не пройшли повз увагу глядачів оновлення у залі й на сцені: реставровано історичне живописне полотно з краєвидом Львова на протипожежній завісі, великий круглий плафон з алегоричними жіночими постатями на стелі та чудову бронзову люстру в залі для глядачів, а також придбано три проєктори і нове світлове обладнання, яке зробило наступні прем’єри ще більш вражаючими.

Усмішки Моцарта та Оффенбаха

Дві одноактні музичні комедії — зингшпіль «Директор театру» В. А. Моцарта та оперета «Ключ на бруківці, або Чоловік за дверима» Ж. Оффенбаха, що виконуються впродовж одного вечора, стали першою прем’єрою сезону. Уявіть, що ви підглядаєте у замкову шпарину: а там... пікантні, несподівані й кумедні ситуації та ще більш неочікувані розв’язки. 
 
За словами режисерки вистав Галини Воловецької, ця прем’єра — це погляд за лаштунки театру.
 
«Ми наче підглядаємо за тим, що відбувається за кулісами і всіма дверима. У цих ситуаціях є гумор, серйозність, конкуренція тощо. Я б сказала, що це театр про театр», — розповіла пані Галина.
 
Костюми і декорації двох вистав зроблені в одному, дещо ляльковому, стилі (художниця костюмів — Дар’я Зав’ялова, художник-постановник — Ігор Лев, художник-консультант — Олександр Дубовик), однак диригенти у двох частинах вистави є різними.
 
Зингшпілем «Директор театру» В. А. Моцарта диригує Мирон Юсипович, а оперетою «Ключ на бруківці» Ж. Оффенбаха — Ірина Стасишин. Прем’єри музичних комедій відбулися у Львівській національній опері 12, 13, 19 жовтня.

Аншлаговий дебют Лиса Микити

Оперу за відомим твором Івана Франка «Лис Микита» спеціально на замовлення Львівської національної опери створив композитор Іван Небесний.
 
Аншлагові прем’єрні вистави у лютому-березні 2020 року зібрали тисячі глядачів різного віку, адже опера створена для сімейного перегляду.
 
За начебто дитячою казкою та розважальним сюжетом, гумором і пригодами хитрого Лиса в опері втілені гострі та завжди актуальні соціальні питання. 
 
Композитор зізнався, що першою слухачкою опери стала його донька, яка схвально оцінювала ті чи інші музичні характеристики героїв. «Як постановники ми не ставили собі за мету показати Лиса Микиту поганим, а когось — хорошим.
 
Глядач має сам роздумувати і робити висновки. Ці персонажі — людо-звірі, тобто люди, які наділені певними звірячими інстинктами, як воно і є в житті», — пояснив Василь Вовкун, який виступив у цій виставі режисером та автором лібрето. 
 
До числа постановників залучили також митців із-за кордону: молодого художника по світлу з Литви Арвідаса Буйнаускаса, який співпрацює з групою «Океан Ельзи», а також італійського хореографа Марчелло Алджері.
 
В опері «Лис Микита» є не лише хо­­ре­о­­­­­графія, а й акробатика на повітряних полотнах! Окрім того, в українській сучасній опері використано новітні технології 3D-проєкції, створені київськими митцями Світланою Рейніш та Юрієм Костенком, які співпрацюють із найвідомішими брендами, а також пісенним конкурсом «Євробачення» тощо.
 
Сценографію, яскраві костюми та маски звірів створили Тадей Риндзак, Ганна Іпатьєва, Людмила Табачкова, Анжела Городиська. Критика схвально відзначила роботу не лише постановників, а й виконавців головних партій — артистів театру. 

Конкурс відкриває нові зірки 

Міжнародні оперні фестивалі та конкурси співаків імені Соломії Крушельницької Львівська національна опера проводить задля популяризації імені патронеси театру. Тож один із найбільших в Україні конкурсів оперного виконавства — 5-й Міжнародний конкурс оперних співаків імені Соломії Крушельницької — тривав минулоріч упродовж 12-22 листопада. Учасники — виконавці до 35 років з України, Вірменії, Польщі, Білорусі, Словенії.
 
Змагання відбувалися у три тури і ставили перед співаками непрості вимоги. Перший тур — у супроводі фортепіано; другий — у супроводі оркестру; третій, найскладнiший — усього після однієї репетиції заспівати у виставі театру при повному залі слухачів.
 
За результатами таємного голосування членів журі Гран-прі міжнародного конкурсу, який склав 10 тисяч доларів, виграла Мар’яна Мазур. Окремо прису­джували І премію (5 тисяч доларів): її отримали Роман Чабаранок та Руслана Коваль, ІІ премію (4 тисячі доларів) — Володимир Тишков та Дар’я Литовченко, ІІІ премію (3 тисячі доларів) — Свято­слав Винник та Юлія Алєксєєва, ІV премію (1 тисяча доларів) — Ігор Євдокименко та Вікторія Мельник.
 
Зауважимо, що конкурсантів оцінювали поважні члени журі з України, Польщі, Австрії, Німеччини, Молдови та Словаччини. «Я надіюся, що нам вдалося, щоб тут засвітилися такі імена, які несуть іскру Божу, щоб торжествували непідкупність та чесність. Це було не завжди легко, але ми всі дуже старалися», — зазначила голова журі, відома українська оперна співачка Вікторія Лук’янець.

ГРА — переможці! 

Не менш яскравими були здобутки балетної трупи театру в ювілейному сезоні. Модерна постановка «Правда під маскою», в яку увійшли два балети — «Пульчинелла» та «Весна священна» Ігоря Стравінського, перемогла у категорії «найкраща хореографічна/ балетна/ пластична вистава» ІІ Всеукраїнського фестивалю-премії ГРА!
 
За підсумками голосування журі, вистава Львівської національної опери перемогла у фіналі балет «Спляча красуня» хореографа Раду Поклітару Академічного театру «Київ модерн-балет».
 
Зазначимо, що прем’єра вистави «Правда під маскою» відбулася у жовтні 2018-го. Ідея створити єдиний цілісний твір, у якому ці два балети з такою різною за стилем музикою є частинами одного дійства, належить італійському хореографу Марчелло Алджері та режисеру, художньому керівнику Львівської національної опери Василю Вовкуну. Диригент-постановник — американський диригент українського походження Теодор Кучар.

Італійський Трієст аплодує 

Наприкінці минулого року, у грудні, балетна трупа Львівської опери представила балет «Дон Кіхот» Л. Мінкуса у театрі імені Дж. Верді в італійському місті Трієст. Це було свято танцю, яке створили всі артисти і, звичайно, молоді солісти театру, які виконали головні партії — лауреати міжнародних конкурсів Ярина Котис та Олександр Омельченко, Дарина Кірік і заслужений артист України Євген Свєтліца. 
 
Окрім того, балетна трупа театру радувала глядачів і в інших містах України, зокрема, казковий балет «Лускунчик» П. Чайковського у виконанні артистів балету театру пройшов на сценах Ужгорода та Чернівців.

Європейський формат

Цього сезону надзвичайно активною була співпраця із запрошеними артистами опери та балету з різних оперних театрів України. На львівській сцені виступили: солісти з Києва — оперні співаки тенор Микола Шуляк, сопрано Тетяна Анісімова та артисти балету Національної опери України Ольга Кіф’як, Катерина Алаєва, Олексій Потьомкін, Наталія Мацак i Станіслав Ольшанський; сопрано Одеської опери Ганна Літвінова; солісти Дніпро-опера тенор Ігор Шевчук та сопрано Надія Єременко; тенор Харківської опери Олексій Сребницький. 
 
Серед запрошених виконавців були також молоді українські співаки, що виступають на сценах європейських театрів — тенор Михайло Малафій, сопрано Руслана Коваль, тенор Леонід Шошин, а також польська сопрано Марцеліна Беушер.
 
У Львівській національній опері запрошені артисти виконували «Дон Жуана» В. А. Моцарта, опери Дж. Верді — «Ріголетто», «Трубадур», «Травіата» і «Аїда», Дж. Пуччіні — «Богема» та «Мадам Баттерфляй», а також балети «Лускунчик», «Лебедине озеро» П. Чайковського, «Дон Кіхот» Л. Мінкуса.

І трохи джазу! 

У Львівській національній опері минулогоо жовтня, перед Днем захисника України, вже не вперше виступив джаз-бенд Військово-повітряних сил США. Разом з американським бендом «джазував» також камерний оркестр Львівської опери під керівництвом диригентки Ірини Стасишин. 

Музичний салон зі Steinway 

Уже звичним місцем камерних концертів та вистав є сцена Музичного салону в Дзеркальній залі Львівської національної опери. Вона приваблює музикантів і слухачів своєю вишуканою красою в оздобленні інтер’єру та чудовою акустикою.
 
А в ювілейному сезоні тут з’явився чудовий рояль — однієї з кращих фірм-виробників інструментів Steinway & Sons. Презентував новий інструмент відомий українсько-американський піаніст, артист компанії Steinway & Sons Станіслав Христенко, який спеціально підготував віртуозну концертну програму.

Казка від 10-річної піаністки

У Дзеркальній залі артисти театру виконують також камерні музичні вистави, і дирекція Львівської опери навіть оголосила конкурс на постановку нових камерних опер українських композиторів — почути їх зможемо вже впродовж наступного сезону!
 
Серед численних концертних програм Музичного салону музикантів з усього світу варто згадати захопливу програму для дітей — музичну казку від 10-річної піаністки з Коломиї Ярини Бурлак. 
Окрім того, в театрі постійно проводиться театралізована екскурсія для школярів «Сходинки до Парнасу», під час якої діти дізнаються цікаві факти, оглядають інтер’єр театру і відвідують приміщення за лаштунками, знайомляться з оперою та балетом через виступи артистів Львівської опери. 
 
Стефанія ОЛІЙНИК